Når kjøper dere inn utstyr? Og hva trenger man egentlig?

Lillebille89

Elsker forumet
Assistert-jentene
Oktoberlykke2020❤
Sensommerskattene 2023
Jeg er gravid for første gang og lurer på når det er "normalt" å begynne innkjøp? Har selv ikke kjøpt noen ting annet enn nye bukser til meg selv :hilarious: Vi trenger jo ALT så blir jo konstbart tilsammen, greit å spre det litt ut.

Var på ultralyd nå på onsdag, var da 14+0. Gynekologen mener det er en jente men kunne ikke si dette helt sikkert.

Har vært å sett på vogn og testet denne i den minste bilen. Så det er vel det eneste vi har "landet".

Men hva annet trenger man/er lurt? Gi meg gjerne tips :)
 
Ser jeg postet denne i feil mnd..beklager.. men tar gjerne i mot tips her også :):)
 
Jeg begynte å kjøpe inn litt fra uke 7 med førstemann :p tok litt og litt utover månedene. Også ganske mye etter han ble født :) lurt å kjøpe ull nå som det er på salg f.eks. Jeg har kjøpt en softull Joha dress på 70 % salg f.eks. Sparer mye på det. Ikke så lett å kjøpe kjønnsbestemt selvfølgelig før man vet, hvis man er opptatt av det.
 
Jeg begynte å kjøpe inn litt fra uke 7 med førstemann :p tok litt og litt utover månedene. Også ganske mye etter han ble født :) lurt å kjøpe ull nå som det er på salg f.eks. Jeg har kjøpt en softull Joha dress på 70 % salg f.eks. Sparer mye på det. Ikke så lett å kjøpe kjønnsbestemt selvfølgelig før man vet, hvis man er opptatt av det.
Har du tips om noen nettsider hvor de selger bra ullklær? :)
 
Har du tips om noen nettsider hvor de selger bra ullklær? :)

Mange forskjellige, jeg liker veldig godt joha merket. Det har de i de fleste nettbutikker bla: Petter og Pia, Smaaungene, Torgunns. Hust and claire merket har mye fin ull, men ikke så tykk. Også er det jo nøstebarn da som er helt fantastiske, men rimelig dyre :)
 
Man trenger ikke så veldig mye egentlig :) i starten er det nok med litt klær, et sted å sove, stelle og hvis du ikke skal amme så må du nesten ha noen flasker.
Greit med en bilstol for å komme seg hjem og kanskje en vogn?

hva man ender opp med å kjøpe derimot... :bag::oops:
 
Tror ikke jeg turte å kjøpe noe som helst før etter ordinær ultralyd i forrige svangerskap (mistet flere ganger). Når vi fikk bekreftet der at alt var bra begynte jeg med små innkjøp litt etter litt, men stresset ikke med noe. Vogna var vel i hus ca. 3 mnd. før termin.

Det vi fikk mest bruk for sist var ammepute, vippestol, tripptrapp med babysete og selvfølgelig stellebordet og vogna. Av klær var det veldig mye som bare ble brukt et par ganger. Men jeg tenker at det er lov å kose seg med å kjøpe litt man synes er fint også :)
 
Kommer ikke til å kjøpe noe før på sensommeren :)
I alle fall etter OUL!

Man trenger veldig lite de første 3 mnd siden man bare er inne med baby uansett.
Body, strømpebukser og pysjer med glidelås.
Bilstol, pose til bilstolen, ulltøy, strikkatøy, vogn og vognpose.

Alt annet trenger man til våren/sommeren etterhvert som de vekser til og da er det opp 2-3 str uansett :p:p
 
Det er så forskjell fra barn til barn også. Sist hadde vi en skikkelig gulpe-baby, samt veldig mange bleier, så ble mye skift og gikk veldig mange gulpekluter. Da var det kjekt at vi hadde mye arvetøy!

Husker ikke når vi startet, men kjøpte ikke noen store ting før uke 12, i alle fall. En ting vi gjorde feil: hadde klær, sengetøy og diverse klart, men ville vaske det før bruk. Utsatte dette litt, så når barnet kom noen uker før tiden måtte far litt hjem og vaske mens vi var på sykehuset;) Så anbefaler å ha ting klart i litt god tid.

Mye kan man kjøpe etter at babyen kommer, men man vet aldri hvordan ting blir, så jeg synes det er litt deilig å ha det meste på plass.
 
Kjøpte inn vogn/bilstol/seng når jeg var rundt 6 mnd, kjøpte første klesplagg når jeg bikket 7 mnd. Tok det rimelig med ro:)
 
Hei! Jeg startet innkjøpene etter OUL. Synes det var tryggest. Tok litt og litt. Du trenger ikke stresse med så skulle kjøpe på salg nå, det er salg jevnlig gjennom året. Kjøpte en body i uke 14 etter TUL og noen bittelitt kjønnsnøytrale klær før OUL. Bare for å føle at babyen i magen var virkelig.
Dette fikk jeg bruk for:
  • Bilstol og bilstolpose (da kan baby ha på seg vanlige inneklær og beltene kommer nærmere kroppen = tryggere).
  • Bedside crib med madrass, dyne og et par dynetrekk og laken.
  • Vogn og vognpose
  • Stelleveske
  • Stellebord med stellesaker (stellesaker er et annet innlegg) :p
  • Et par tepper (hjemmestrikkede, i ull og bomull)
  • Klær (her har folk forskjellige erfaringer. Selv brukte jeg aldri strømpebukser før minsten var rundt 10 mnd og fikk behov for det under bukse når vi var på farten og han begynte å krabbe på kaldere gulv. Jeg synes også pysj med knapper fungerte helt fint, for meg var det passformen som var viktigst. Fornøyd med ullpysjene til Hust and Claire og Voksi. Om sommeren er bambus veldig deilig! Lilleba har også gode bomullspysjer. Jeg brukte ganske mange bodyer, bukser og tykke frottéullsokker (safa). Fikk hjemmestikka ullsett hvor jakken ble mye brukt. Kan være greit med ulljakke i vogna (eller utenpå pysj på et kaldt soverom) dersom mini blir kald der ikke dyna er og der det kan trekke kald luft rundt åpningen på vognposen. Kjøp en god tynn ulllue, og en heldress i ull. Dersom du har vognpose og lille er varm av seg slik min var trengte vi egentlig ikke noe annet under enn vanlige klær. Så noe mer enn én ulldress var for oss unødvendig. Yttertøy ville jeg ventet med til behovet oppstår. For min del lå lille godt pakket ned i vogna og ble ikke tatt opp i kulda ute. Vi kjøpte først en vinterjakke i str 74 når han ble for stor for bilstolposen og trengte normalt yttertøy til/fra bil og aktivitet og ble båret på armen. En annet ting som jeg synes har vært helt gull er ullsmekkene fra Lillelam! De har jeg brukt som en slags hals ute. Da blir det litt lunere der det kan komme litt kald luft inn. Brukt fra nyfødt og bruker enda (13 mnd). Jeg brukte også kosekluten fra lilleba rundt halsen når lille lå i vogna. Fornøyd med ull fra Hust and Claire, joha, reflex, Lillelam, name it og safa.
  • Babycall
  • Smokker (ikke kjøp mange til å begynne med, se om mini aksepterer typen først). Dette får man gjerne i slike gratis babypakker.
  • Soveplass til mini på stua
  • Tøybleier/gulpekluter i flanell (slike de har på sykehuset) Det brukte vi som et ekstra laken i tilfelle gulp, på stellebordet, i vogna osv. Bruker fremdeles en del).
  • Kluter
  • Badebalje og et par håndklær
  • Ammepute

Vi brukte lite:
  • Vippestol (han lå heller på et teppe på gulvet eller på bordet før han begynte å bevege seg) når han ble mer mobil brukte vi vippestolen litt på bordet slik at han kunne se på mens vi spiste.
  • Babynest (likte ikke å ligge i dette)
  • Skinn (mini var varm av seg og vi har det varm hjemme så ble lite brukt). Vognposen var varmt nok i vogna.
Kan være greit å ha:
  • Pumpe og flasker (synes det var kjekt med pumpa helt fra starten, men lille brukte tid på å ta flaske. Kan være kjekt om man ønsker barnevakt et par timer)
  • Bæresele (brukte vår en del, men ikke veldig mye. Fin på farten og dersom man etterhvert ønsker å ha mini mer "opp" enn på trilletur).
  • Ammestol (skulle ønske jeg hadde hatt)
Etterhvert trenger man:
  • Leketeppe og en babygym
  • Leker
  • Matstol
  • Smekker, skjeer, vannkopper osv.
  • Yttertøy/sko
  • Solbriller/solkrem/uv-drakt
  • Nattpose (ble brukt i en periode da mini sparket av seg dyna og før han ble for mobil i senga. Nå er vi tilbake til dyne)
Var det jeg kom på i farten :)
Jeg synes forresten også det var godt å ha det meste på plass, for rett etter fødselen hadde jeg ikke tid til å hverken gå i butikker eller shoppe på nett.

Et annet tips er å kjøpe omslagsbodyer i de miste størrelsene. Det blir fort bæsj ut av bleia og opp etter ryggen. Da er det gull å kunne kneppe opp bodyen foran istedenfor å måtte dra den over hodet. De fleste bodyer går det forresten an å dra nedover også, men det blir som sagt mere gris enn med omslag.

Et siste tips fra meg er å kjøpe brukte klær. Mange har veldig mye i de miste størrelsene og det er begrenset hvor lenge man får brukt det. Det er som regel også veldig liten slitasje. Så på f.eks. finn kan man få mye bra for en billig penge!
 
Last edited:
Jeg begynte å handle og planlegge med det samme jeg ble gravid med mitt første barn. Ved siste graviditet kjøpte jeg ingenting, for jeg hadde en litt dårlig følelse. Der fikk jeg rett, for mistet. Nå er jeg gravid igjen. Har mye bedre følelse enn sist. Vi har alt vi trenger så og si fra vårt første barn, så kommer ikke til å kjøpe så mye annen enn evt litt klær til meg selv.
 
Foreløpig har jeg kjøpt litt (brukt og på salg) til meg selv, for jeg slet ut en del sist graviditet og var i tillegg høygravid på vinteren sist og nå blir jeg det på høsten og trenger litt andre klær.

Til baby tenker jeg kjøpe litt i str 44 denne gangen, etter OUL, fordi det kan allerede se ut til at jeg skal få en prematurbaby til, forutsatt at alt går bra frem til da :smiley-angelic001 og så skal jeg ha en bilstolpose, det savna jeg sist og nå blir kuldeperioden enda lengre enn hva den ble med sist baby.
 
Jeg tror også det jeg kommer til å kjøpe inn denne gangen er litt klær i str. 44. Sist måtte far ut å handle ull og kjøre byen rundt (og de klærne ble brukt så lenge at de ble brukt i «stykker), så et par heldresser i den størrelsen står på planen.

Ellers har vi det meste. Ny bilstol og ny vogn tror jeg likevel det blir.
 
Back
Topp