Når kan man se om barnet blir høyre eller venstrehendt?

tippetue

Forumet er livet
Ja det lurer jeg på da[:)]

Her bruker lille gutt mest venstre,men bruker fint høyre også.
Pappan hans er venstrehendt så sjansjen er jo det for at han å blir det.

men hvor tidlig fant dere ut om barnet var venstrehendt?

Vi så tidlig at snuppa her brukte mest venstre.. Fra før hun var ett år. Og det gjør hun fortsatt, tegner og gjør alle sånne ting med venstre..

Noen som vet om det går ann å "påvirke" dette, eller er det "bestemt fra fødsel"? Åh så god jeg er på å formulere meg[X(] Småen bruker begge, men kanskje mest venstre til tegning å sånnt. Er bare nysgjerrig[:D]

vi fikk også vite at man ikke kunne se slikt sikkert før unga var 2 år.
men vi så det tydelig på jenta her lenge før hun var 1 år!!
det eneste hun bruker høyre til, er musa på pcn...
ellers er det meget tydelig venstre, gitt!!

gutten min er helt klart høyrehendt, han bruker høyre til det meste.

vi har vel sett det ganske tidlig, fra ca 1 år. Men små barn bruker litt begge hender, så fra 2 år visste vi vel at hun var venstrehendt.

ORIGINAL: Mamman til my!

ORIGINAL: DivaAnnie

Jeg har hørt/lest (men man hører og leser jo så mye) at alle barn er "beggehendte" frem til de er ca 2 år. Etter det kan man altså se om de blir venstre- eller høyrehendte.

Jeg har hørt fra en fysioterapeut at det om man er høyre-eller venstrehendt bestemmes før man er 2 år. Er kanskje rundt 2-årsalderen det skjer da, seinest?

det er nok medfødt tenker jeg.. men det er ved 2-3 års alderen man kan si at det er slik. Fordi veldig mange barn under 2-3 år bruker begge hendene/føttene, og bevisst ikke benytter høyre/venstre.

har hørt at barn som ligger på venste side når di er i magen blir venstre hendt å di som ligger på høyre side blir høyre hendt[:)]
har faktisk stem også[8D]

Back
Topp