Når kan man se kjønn

Bkno9594992

Andre møte med forumet
Hei! Når er det mulig å se kjønn på ultralyd? Jeg har en ul når jeg er 14+6, vil det være sannsynlig å kunne se kjønn da tror dere? :angelic:
 
Sniker fra juni.:) var på ul hos jordmor i privat praksis i uke 13. Så klart og tydelig gutt:)
 
Fra uke 12-13 ish kan man bruke NUB-teorien til å prøve å se kjønn. Det stikker ut en liten «penis» hos både gutter og jenter som man kaller for NUB. Hos gutter vil den i teorien stå rett ut, mens hos jentene vil den peke litt mer nedover. Men da det kan bli feil pga leie på babyen og vinkelen på ultralydproben, får man ta det hele med en klype salt frem til uke 16. Det er trossalt 50/50 for kjønn uansett :)
 
vi fikk indikert gutter på 11+6. Hun sa: se her stikker det noe ut. :)
 
Vi fikk vite jente rundt uke 14 ☺️
i forrige svangerskap fikk vi vite jente ved 13+ ☺️
 
Har da stemt med å veta kjønnet? At nåken har vore på ultralyd etterpå og fått bekrefta rett? :)
Forrige svangerskap var vi på UL 13+0, da viste ultralydjordmoren oss NUB’en og sa «se her ser du en liten «tissefant», men siden den stikker nedover kommer det til å bli til en jentetiss om noen uker». På OUL i uke 19+0 viste det sant som hun sa i uke 13 at det var ei jente i magen.
 
Jordmor sa at de kunne se det fra uke 14. Før det blir det gjetting.
 
Sniker fra juni.
Var på ultralyd 13+5. Fikk da beskjed om gutt. På oul var det absolutt ikke noe gutt :)
 
Sniker

så helt tydelig ut som gutt ved 11+1. Akkurat samme bilde som ved senere ul og som aldri har vært sett med jente i magen
 
Googlet litt på dette i går, da jeg kjenner flere som har fått vite feil kjønn på ultralyd. Fant noen vitenskapelige artikler om dette hvor de har sett på bestemmelse av kjønn på ultralyd og hvilket kjønn barnet hadde da det ble født. :bookworm:

Studiet jeg fant viste i hvert fall at nøyaktigheten er lavere ved 11 og 12 uker enn ved uke 13 og senere.

Det som også var litt interessant var at det mye oftere ble gitt feil kjønn for gutter (at de ble definert som jenter på UL), mens dette skjedde mye sjeldnere for jenter (at de ble feilaktig definert som gutter på UL).

"The accuracy of sex determination increased with gestation from 70.3% at 11 weeks, to 98.7% at 12 weeks and 100% at 13 weeks. Male fetuses were wrongly assigned as female in 56% of cases at 11 weeks, 3% at 12 weeks and 0% at 13 weeks. In contrast, only 5% of the female fetuses at 11 weeks were incorrectly assigned as male and this false-positive rate was 0% at 12 and 13 weeks."

Interessant! Det betyr jo at jeg egentlig nå allerede kunne dratt på en privat UL og spurt om kjønn (er i uke 15), og slippe å vente helt til OUL om en måned :hilarious: Og fortsatt få et resultat som med ganske høy sannsynlighet stemmer.

Fant også ut at det i Norge egentlig ikke er lov å opplyse om kjønn før etter 12 fullgåtte uker...
"Bioteknologilovens § 4-5 forbyr helsepersonell å opplyse om fosterets kjønn før utgangen av 12. uke med mindre kvinnen er bærer av alvorlig kjønnsbunden sykdom."
(https://tidsskriftet.no/2005/12/leder/gutt-eller-jente)
 
Var på TUL idag (12+4), og ho sa at ho ikke var sikker i det hele tatt men at ho helte litt mer mot det ene kjønnet - så da tok nysgjerrigheten min overhånd og jeg bare "men hva trooooor du?". Fikk et svar med mye kanskje og muligens, så er vel egentlig ikke så mye sikrere nå enn jeg var før TUL:p

Men neste gang får jeg vite, yaay, bare 45 dager igjen :hilarious:
 
Var på tidlig ultralyd i uke 11+5. Dette var hos en meget erfaren lege som sa at han ikke turte å love noe, men at han ville si med 80% sikkerhet at det var en jente! Dette svangerskapet er også HELT annerledes enn forrige gang, og jeg har jente på følelsen selv. Så blir spennende å se på OUL
 
Back
Topp