Når kan man se kjønn?

Ninus1

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2019
Septemberlykke 2021
Ser det er flere her som har barn fra før, så av erfaring hvor tidlig kunne dere få vite kjønn? :)

Fikk ei jente i august 2018 og vi fikk vite kjønn på tul i uke 13 :)

Det er jo 50/50 sjanse for å gjette riktig, men vi fikk vite riktig kjønn på tul i uke 12-13 sist:)

Hva de over sa: fra etter uke 12.. de kan se det før på ul men forteller det ikke, skal ihvertfall ikke gjøre det, selv om jeg vet at det har skjedd :)

Hva de over sa: fra etter uke 12.. de kan se det før på ul men forteller det ikke, skal ihvertfall ikke gjøre det, selv om jeg vet at det har skjedd :)
Nei, det tror jeg ikke altså. Fram til rundt uke 12 ser kjønnsorganet likt ut på gutter og jenter. Det finnes mange teorier og tanker på om det går an å se forskjell, men da er det nok ren gjetting. Og igjen: 50/50 sjanse for å gjette riktig:p

Nei, det tror jeg ikke altså. Fram til rundt uke 12 ser kjønnsorganet likt ut på gutter og jenter. Det finnes mange teorier og tanker på om det går an å se forskjell, men da er det nok ren gjetting. Og igjen: 50/50 sjanse for å gjette riktig:p
Hørtes jeg litt krass ut her? Var ikke meningen:D

Man kan ta blodprøve og få vite kjønn tidligere enn 12 uke jo :)

Ul er mulig å se fra ca 12 uke men bioteknologiloven forbyr helsepersonell å opplyse om fosterets kjønn før utgangen av 12 i Norge. :)

Jeg skal på TUL 13+1 (graviditetsuke 14), og forventer egentlig å få vite kjønnet da. Skal til Dr. Lundring på Jessheim, som er kjent for å være god på å se slikt :)

Ul er mulig å se fra ca 12 uke men bioteknologiloven § 4-5 forbyr helsepersonell å opplyse om fosterets kjønn før utgangen av 12 i Norge. :)
Ja, på blodprøver (f.eks. NIPT eller Harmony) kan man finne det ut tidligere! Da det finnes biter av fosterets DNA i mors blod. Men disse brukes jo hovedsakelig til fosterdiagnostikk og til å finne gen-/kromosomfeil. Men ja, man kan stort sett fra uke 8-9-10 finne kjønn også. Trodde du mente utelukkende ul:p Men hvis du sier at man kan se det på ul fra uke 12 så er vi jo enige :p Bioteknologiloven sier noe om at vi ikke ønsker at kjønn skal være abortgrunnlag, er nok derfor 12-ukersregelen er satt. I tillegg til at det på ul ikke er sannsynlig eller sikkert at man ser rett.

Ul er mulig å se fra ca 12 uke men bioteknologiloven forbyr helsepersonell å opplyse om fosterets kjønn før utgangen av 12 i Norge. :)
Var forøvrig ikke meningen å "starte noe" her altså! Er verken sint, irritert eller uenig:wacky:

Jeg skal på TUL 13+1 (graviditetsuke 14), og forventer egentlig å få vite kjønnet da. Skal til Dr. Lundring på Jessheim, som er kjent for å være god på å se slikt :)

Jeg skal også på UL når jeg er 13 uker på vei og i uke 14. Det er allerede fredag til uken så vi gleder oss til å se lille babyen i magen :Heartpink:smiley-angelic003

Har neste tul når jeg er 12+2 så kaaaanskje det går an å se kjønn da! Kan man gjøre denne blodprøven i Norge da? Denne NIP-greia :woot: Trodde man måtte til typ Danmark for å ta disse.

Har neste tul når jeg er 12+2 så kaaaanskje det går an å se kjønn da! Kan man gjøre denne blodprøven i Norge da? Denne NIP-greia :woot: Trodde man måtte til typ Danmark for å ta disse.
Kan det vare om man har medisinsk grunn til å skulle gjøre fosterdiagnostikk. Å få vite kjønnet er jo bare en liten ekstra bonus i en slik undersøkelse, akkurat som det jo strengt tatt er under UL også. Tviler på at noen gjør en slik undersøkelse bare for å få vite kjønn et par uker tidligere :p

Back
Topp