Når kan man passe småsøsken tenker dere?

Dette var barna til pianolæreren min.. Hehe. Og jeg var der brått til 11-12 på kvelden også kjørte de meg hjem..

Men å ta deg en spasertur e.l. alene mens 12-åringen passer på syns jeg er helt innafor altså.
En 5-åring er jo heller ikke så liten, så det går an å forklare :)

Min på 4,5 mener hun kan passe på lillebroren på 2 på trampolina mens jeg går inn og lager middag :p

Hihi de kan være litt vel veslevoksene de små :p
Ikke noe problem for mine barn, hadde de fått mulighet hadde de dyttet meg ut å låst døra. De ønsker sånn å få dette ansvaret, men med engang jeg er lenger en postkassa så kjenner jeg på at jeg må løpe hjem.. Jeg vet ikke hva jeg er redd for, jeg er helt sikker på at de ville taklet det fint og jeg går ikke noe sted uten mobilen og mulighet for kontakt. Jeg kommer nok også til å informere naboen om dette slik at de har en tryggperson i nærheten om de skulle trenge det. Alt henger på meg :p hihi
 
Og det gjør jeg også, men interessant å høre hva andre tenker om barn med ansvar :)

Min søster har to. Han er fire år eldre enn henne. Og de er hjemme alene hver tirsdag i to timer- og av og til en gang en time her og en time der om hun vil lufte seg. Hun har alltid mb sin med seg - og da er det kun om hun trenger å lufte seg.
 
Alle 12 åringer er jo forskjellige, har en datter på 12 og sønn på 5 år. Har latt dem være alene hjemme par ganger, men de må ha noen forholdsregler. Hvis du stoler på barna dine går det nok fint:)
 
Jeg pleide passe min søster og ansvar for nabobarn fra jeg var 10 år selv da.

Men min datter har vel passa på etter skole/fridager og litt utenom fra 11 år tror jeg. Er 5 år mellom de ca. Mobil tilgjengelig og meg selv alltid i nærheten med min jobb da i tilfelle.
 
En ansvarsfull 12åring kan fint være barnevakt (så lenge ungen som passes ikke er helt rabiat).
Min 9åring passer på 3åringen om en av oss er alene hjemme med de og må ut en kort tur (bosskontainere og parkeringsplass er et stykke unna huset bla). Sørger for at de/minsten har noe å gjøre på (ipad feks) og eldste har telefon og kan ringe hvis det trengs. Men eldste har klassevenner som ikke kan være alene hjemme engang, så unger er veldig forskjellige.
 
Det kommer nok litt ann på begge barna og oppførselen deres. Men sånn umiddelbart så tenker jeg det burde være helt greit å ha en 5 åring alene med en 12 åring en times tid om begge er inneforstått med det og alt ellers er greit.
 
Da jeg var 12 passet jeg på 3 barn (nabo) under skolealder alene.. Husker jeg tok ansvaret veldig alvorlig og passet godt på! Låste dører, passet tider og mat og fyrte i ovn osv.. Må presisere at jeg aldri hadde latt noen på 12 gjøre det samme hos mine barn hehe, for selvsagt, skjer noe spesielt er det ungt! MEN passe søsken i et hus man er vandt med, og til og med så stor som 5 år? Kjør på, ta en bytur hvis det trengs også tenker jeg. Be eldste låse, ha med deg mobil, og det går nok fint. Her tar jeg lett en dusj mens eldste på 7 ser etter 1 og 2-åring.. Kommer helt an på modenhet og ansvarsfølelse barna har!
 
Back
Topp