Når kan man legge babyen for natten, alene?

Satinsky

Prinsemamma
Gutten vår på fire uker har gode tendenser til døgnrytme. Han sover mer på natten enn på dagtid, og koser seg på soverommet, som vi også ligger på. Han har egen seng, som er koblet mot min side av sengen, ingen grind mellom oss. Jeg lurer på om det er for tidlig, eller om han kan ta skade av å bli lagt til å sove i senga si tidligere på kvelden, hvis vi sitter i rommet utenfor og prater og går inn hvis det er noe? Vi har kamera mot sengen, og ser hva som skjer der. Til nå har vi hatt han sovende i sofaen med oss frem til vi legger oss i ti-tiden. Jeg aner muligheten for å få en god rutine nå, og kunne tenke meg det hvis ikke det er skadelig. Han er ellers sammen med oss hele tiden, og får mye trygghet og kos. Han gråter svært lite, og aldri lenge, vi er raske til å gjøre noe med det. Han gråter ikke når han legges i sengen for kvelden, virker om om han koser seg. Er jeg for tidlig ute?
 
Jeg syns ikke det er for tidlig når det virker som at han det bra og sover. Visst han hadde virket urolig og grått mye, hadde det vert noe annet. Og som du sier, så er dere ikke langt unna. og kan komme med en gang tror det kan være bra for dere å prøve ut dette siden han virker til å ha fin rytme.tror ikke han har noe vondt av det altså ;) lurt å lære de tidlig om det er mulig ;)
 
Jeg syns ikke det er for tidlig når det virker som at han det bra og sover. Visst han hadde virket urolig og grått mye, hadde det vert noe annet. Og som du sier, så er dere ikke langt unna. og kan komme med en gang tror det kan være bra for dere å prøve ut dette siden han virker til å ha fin rytme.tror ikke han har noe vondt av det altså ;) lurt å lære de tidlig om det er mulig ;)


signerer denne :) høres ut som drømmebaby jo. Gratulerer så masse. :)
 
Gutten vår på fire uker har gode tendenser til døgnrytme. Han sover mer på natten enn på dagtid, og koser seg på soverommet, som vi også ligger på. Han har egen seng, som er koblet mot min side av sengen, ingen grind mellom oss. Jeg lurer på om det er for tidlig, eller om han kan ta skade av å bli lagt til å sove i senga si tidligere på kvelden, hvis vi sitter i rommet utenfor og prater og går inn hvis det er noe? Vi har kamera mot sengen, og ser hva som skjer der. Til nå har vi hatt han sovende i sofaen med oss frem til vi legger oss i ti-tiden. Jeg aner muligheten for å få en god rutine nå, og kunne tenke meg det hvis ikke det er skadelig. Han er ellers sammen med oss hele tiden, og får mye trygghet og kos. Han gråter svært lite, og aldri lenge, vi er raske til å gjøre noe med det. Han gråter ikke når han legges i sengen for kvelden, virker om om han koser seg. Er jeg for tidlig ute?
Hei!
Så flott at gutten deres har så god søvnrytme. Det er ikke noe galt i å legge ham på soverommet om kvelden når han er trett og vil sove. Der e er jo tilgjengelige og har ham under oppsikt. Det er godt for babyen å få sove i en god seng og et kjølig soverom. De fleste foreldre setter stor pris på å få litt kveldstid for seg selv. Dette kan være en god avkobling og godt for parforholdet. Nyt tiden med babyen og kos dere som foreldre når dere har litt tid for dere selv. Hilsen Elin.
 
Gutten vår på fire uker har gode tendenser til døgnrytme. Han sover mer på natten enn på dagtid, og koser seg på soverommet, som vi også ligger på. Han har egen seng, som er koblet mot min side av sengen, ingen grind mellom oss. Jeg lurer på om det er for tidlig, eller om han kan ta skade av å bli lagt til å sove i senga si tidligere på kvelden, hvis vi sitter i rommet utenfor og prater og går inn hvis det er noe? Vi har kamera mot sengen, og ser hva som skjer der. Til nå har vi hatt han sovende i sofaen med oss frem til vi legger oss i ti-tiden. Jeg aner muligheten for å få en god rutine nå, og kunne tenke meg det hvis ikke det er skadelig. Han er ellers sammen med oss hele tiden, og får mye trygghet og kos. Han gråter svært lite, og aldri lenge, vi er raske til å gjøre noe med det. Han gråter ikke når han legges i sengen for kvelden, virker om om han koser seg. Er jeg for tidlig ute?

Gratulera så mye.. Du e heldig me en baby som sover om natten.. Gutten min sov ikkje mye om
Netterna det var hellre masda grining så me måtte gå å vogga runt i huset.. Lycka till...
 
Gratulera så mye.. Du e heldig me en baby som sover om natten.. Gutten min sov ikkje mye om
Netterna det var hellre masda grining så me måtte gå å vogga runt i huset.. Lycka till...
Hei!
Hyggelig å høre at dere har fått slik en god start. Det er absolutt ikke skadelig å legge gutten din i senga si når han skal sove. Små barn trenger ro og hvile, og når de viser at de er trette, er det viktig at dere som foreldre ser dette og gir ham anledning til å få ro til å sove. Nærhet og tilstedeværelse fra dere som foreldre når han er våken og åpen for kontakt, skaper trygghet og tilfredshet hos barnet, på samme måte som at dere gir ham mulighet til ro og hvile når han er trett. Ved at dere voksne justerer dere etter barnets behov, vil dere legge et godt grunnlag for en god søvnrytme for barnet. Lykke til! Hilsen Elin.
 
Nå har vi lagt gutten vår i senga hver kveld etter at dette innlegget ble startet. Vi har ikke fokusert så mye på klokka, men prøvd å legge han når han viser tretthet med gjesp, blir ekstra kosete, og sovner ved puppen. Stort sett sover han da fra kl 20. I går startet vi leggeprosessen kl 18 med et lite bad, og kl 19 sov han. I løpet av de siste ukene har jeg måttet gå inn til han fire ganger, fordelt på to kvelder. Han ammes når vi legger oss, og deretter to-tre ganger i løpet av natten. Han sover mer og mer i mellom ammingene. I perioder har han vært en del våken etter å ha spist, men nå har det snudd litt. Vi sto ikke opp før 0730 i dag, og han har kanskje vært våken en halvtime på morgenen. Håper det fortsetter :)
 
Så bra at dere har rutine også. Hvor mange timer sover han hvis han sovner ca 20:00 da?

Jeg var uheldig med ammingen og fikk ikke mye melk, så jeg måtte gi min datter MME. De sier at den melken metter mer så hun har sovet veldig bra fra begynnelsen. Jeg var litt overrasket og bekymret samtidig fordi fra første dagen hjemme etter sykehuset sov hun hele natten. Jeg forventet å måtte stå opp flere ganger og amme/mate, men vi våknet plutselig ca 8:00 "Oi ! hun sover fortsatt! er det normalt?? " hahah Men hun har vokst og utviklet seg bra.
Vi lot henne sove som hun ville til hun var ca 3 måneder, etter det begynte vi med en rutine på kvelden. Siden da legger vi henne omtrent 22:00 og våkner mellom 7 og 8 dagen etter. Jeg prøver ikke å amme lenger, man blir bare frustert av det, så hun har begynt med grøt.
Hun sover i egen seng ved siden av meg. Noen ganger våkner hun litt når hun mister smokken, så jeg rekker den med hånden mellom sprinklene og putter den i munnen igjen haha, og sover videre.
Jeg vet ikke når det er lurt å begynne å legge henne tidligere? Og når er barnet "klart" til å sove alene i eget rom?
 
Lillegutt sover mer enn fem timer fra kl 19 hvis han ikke strir med magen. Da er han våken og sparker med bena og presser til det gir seg. Jeg skifter deretter bleie inne på soverommet, gir mer mat, og så sover vi videre. Jeg pleier å amme kl 22-23 når vi legger oss, og deretter etter behov, når han da ligger og spiser på hånda og lager mat-lyden sin. Han våkner ikke skikkelig hvis jeg er rask. Ved mating når vi legger oss, sover han hele tiden igjennom måltidet. Har nå begynt å prøve å droppe dette måltidet hvis han sover veldig tungt, og da kan han sove til 02. Altså fra 19-02.
Vi har vært nødt til å legge lille fordi han blir trøtt og gråter fordi han er trøtt. Det blir for mye inntrykk når han er oppe med oss på kveldene.

Hvis jenta di er over tre mnd, ville jeg prøvd å legge henne før kl 20, hvis ikke du ønsker at hun skal sove lengre om morgenen da. Jeg har tenkt å flytte lillegutt over på sitt eget rom når han sover natta igjennom. Om det blir når han har startet med fast føde, eller før, får vi se. Enn så lenge er det trygt og godt for oss alle tre å sove på samme rom. Jeg har imidlertid oppdaget at han sover best i egen seng, så jeg samsover mindre, og vi sover dermed mer.
 
Back
Topp