Når kan man bytte til sittedel

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Mini er straks 4 mnd nå. Vi har brukt vognen veldig masse frem til nå, og han har stortrivdes i vognen. Har også brukt den som soveplass, og har bare kunne lagt han ned i vognen, så har han sovnet av seg selv ute, i gangen osv.

Nå protesterer han ofte kraftig i vognen, og det er ikke snakk om å sovne der, selv om han er stuptrøtt. Vurderer derfor å prøve sittedelen, da den er ergonomisk. Er det slik at det er innenfor i forhold til ryggen deres? Han kan jo på ingen måte sitte selv ennå, så tenker å ha den på nederste «hakket», men nok til at han får litt mer oversikt.

Mener jeg leste en gang at ergonomisk sittedel kan brukes tidligere enn tradisjonell sittedel, der man minst bør vente til barnet er 6 mnd. Noen andre som har erfaringer med dette?

Ja, det er bare å prøve å putte babyen oppi, tenker jeg :) så ser du hvordan han sitter og om det evt kan gi mer støtte å ha en lammeskinn eller annet innlegg i sittedelen.
Vi byttet en gang mellom 4 og 5 mnd, nettopp pga det du beskriver over. Hadde ergonomisk sittedel (Bugaboo Buffalo) og et lammeskinn oppi. Han satt egentlig veldig godt oppi der da. Brukte vogna litt på nest laveste hakk når han var våken, men frem til 7 mnd sov han ganske mange av luren sine innendørs.

Når det er sagt, er det stor utvikling i babyens søvnmønster rundt 4 mnd, så det kan vrøe flere grunner til at han ikke aksepterer å bli lagt ned for så å sovne, slik som før :) men er vogna bare hat, så kan det hvertfall gjøre turene litt koseligere om han ser mer og trives bedre oppi der.

Vi ble fortalt at barnet skulle kunne sitte selv, men eldste klatret ut og holdt på å falle ut av bagen to ganger da han var tre mnd, så vi skiftet da. Yngste hadde refluks og hs sa vi burde bytte, så han var nok også ca tre mnd. I begge tilfellene spurte vi helsestasjonen om det var noe spesielt vi skulle fokusere på eller se etter ift. om vi hadde byttet for tidlig, men det var ingenting, så i min erfaring går det helt fint å bytte nå :) jeg vet ikke om det er anbefalt, da.

Går fint ann å bytte til ergonomisk sittedel. Så kam du, som skrevet over, evt støtte opp med lammeskinn e.l.
Som veivalsa skriver skjer det mye med det små når de er rundt 4 mnd og siden vogna til nå har vært et godt sted å være kan det bare være en fase akkurat nå.

Back
Topp