Når kan jeg ha sex? Ble klippet

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg fødte en gutt for 3 uker siden. Han ble tatt med vakuum, og jeg ble klippet og sydd, tror litt innvendig også, men vet ikke helt hvor mye. Hvor lenge bør vi vente med å ha sex for å være "sikker" på å unngå infeksjon eller noe annet tull? Det føles som om det har grodd veldig fint, jeg er ute og går lange turer og merker ingenting til det, men jeg er redd det skal bli verre om vi har sex. Er det sannsynlig at jeg er helt leget der nede når det føles helt fint?

Hei

Jeg ble klippet når prinsen min kom til verden,ble sydd ut å innvendig.
Jeg fikk beskje av g-logen om å ikke ha sex før etter jeg hadde hvert på 6 ukerskontroll. da sjekket hun om det hadde grodd fint å alt var i sin skjønneste orden.. :)  

Oi, det er jo lenge til, begynner å føle meg klar og har lyst nå jeg...

Hei på dere!

Og gratulerer så mye med baby :-)
Det med å gjenoppta sexlivet etter en fødsel er en ting ganske mange "nybakte" mødre og fedre lurer på. Det er jo en viktig del av par-relasjonen som gjerne skal komme til å fungere godt igjen etter endt svangerskap og fødsel.

Normalområdet ift å komme igjen med sex igjen etter en fødsel er veldig, veldig bredt. Noen kan føle seg klare etter et par uker, mens andre nesten ikke kan klare å tenke på sex eller flere måneder. Det det stort sett handler om er å få til en kontruktiv og god komunikansjon med partneren, så begge føler seg hørt og forstått.

Tre uker etter en fødsel er det ikke noe i veien for å starte opp med sex hvis begge føler seg klare. Men vi anbefaler å bruke kondom i hvert fall frem til  seks uker for å unngå infeksjon. Og det er jo også veldig viktig å tenke på prevensjon.....!

Lykke til videre og kos dere masse!

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Hei på dere!

Og gratulerer så mye med baby :-)
Det med å gjenoppta sexlivet etter en fødsel er en ting ganske mange "nybakte" mødre og fedre lurer på. Det er jo en viktig del av par-relasjonen som gjerne skal komme til å fungere godt igjen etter endt svangerskap og fødsel.

Normalområdet ift å komme igjen med sex igjen etter en fødsel er veldig, veldig bredt. Noen kan føle seg klare etter et par uker, mens andre nesten ikke kan klare å tenke på sex eller flere måneder. Det det stort sett handler om er å få til en kontruktiv og god komunikansjon med partneren, så begge føler seg hørt og forstått.

Tre uker etter en fødsel er det ikke noe i veien for å starte opp med sex hvis begge føler seg klare. Men vi anbefaler å bruke kondom i hvert fall frem til  seks uker for å unngå infeksjon. Og det er jo også veldig viktig å tenke på prevensjon.....!

Lykke til videre og kos dere masse!

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp