Når kan en holde seg hjemme fra jobb?

AB

Forumet er livet
Jeg er veldig sår i magen for tida og det verker en god del. Jeg har skjønt at dette er pga at livmora vokser. Men når jeg arbeider eller løfter ting evt. stresser, så blir det faktisk uutholdelig vondt til tider.
Jeg føler på en måte at jeg ikke kan holde meg hjemme fra jobb pga dette (jeg er jo ikke syk), men når jeg jobber mye og ikke får slappet av så blir det fryktelig vondt.

Å synes dere? andre som får veldig vondt av å løfte, å sånt?

Hvis du har nedsatt eller forverret helse enn det du jobber med synes jeg at du kan være borte fra jobb... Kroppen sier i fra under svangerskapet, og da kan man reagere forskjellig. Jeg synes ikke at du MÅ være sånn hellllt syk før du må være borte fra jobb, tenk at smerttene kan bli verre.. Bedre å slappe av..

Det er viktig at du kjenner etter sjøl, og ikke presser deg selv for langt! Husk at du skal fungere etter dette svangerskapet også! Den viktigste oppgaven din nå er ikke jobben, men å være gravid og la babyen vokse inni magen din (dette hører jeg HVER eneste dag på skolen for tida...)!! Så ikke ha dårlig samvittighet for å bli hjemme, og aksepter at kroppen din ikke fungerer som den pleier!!

Lykke til, og håper det snart blir bedre!!![:)]

Hei.
Jeg lurer også på dette. Sitter her med vond hals og er uggen i kroppen. Lurer på om jeg skal gå på jobb eller om jeg skal bruke dagen på å slappe av og forhåpentligvis unngå å bli skikkelig syk. Kjempemange på jobben min har vært borte i over en uke pga influensa så det er nok mye basilusker i lufta også. Har ikke fysisk krevende arbeid men skal holde presentasjon på jobben i dag, noe som er både stressende og litt slitsomt. Sitter bare og vurderer fram og tilbake nå... Hmmmm

Så lenge smertene hemmer deg i jobben eller i livet ditt utenom jobb, så er det vel greit å være hjemme?

Eventuelt sjekke med arbeidsgiver om det går an å tilrettelegge jobben sånn at du kan jobbe med mindre stress og tunge løft?

Skjønner at du ikke vil være hjemme uten grunn, man er jo ikke nødvendigvis syk når man er gravid, men hvis det er fryktelig vondt, så er det jo bedre for både deg og barnet å slappe av!

jeg ville ha snakket med legen min om dette jeg!

Lykke til!
Klem,M

Jobben ringte meg i dag morges å spurte om en vakt. Da hadde jeg ligget i senga å vurdert å ringe å si at jeg ikke kom på jobb i dag. Men da jeg sa åssen formen var fikk jeg bare til svar at det var jo noen timer til jeg skulle på vakt enda og at jeg sikkert ble bedre til da. Følte hun jeg snakka med synes jeg var en unnasluntrer. . Det skal sies at jeg har vært mye borte i fra jobb pga migrene tidligere. Å de fleste er sikkert lei meg der fordi jeg har vært mye borte og da blir det mer jobb på de andre.
Heldigvis bare 1 måned igjen å jobbe der. Er så lei av å ha dårlig samvittighet og føle meg som en hypokonder...

Huff, stakkars deg... De hadde sikkert skjønt deg bedre hvis de hadde migrene og baby i magen selv...! Er det virkelig bare en måned til dere flytter??? Så heldig!! (Øyvind har søkt på stilling i Nat Oil nå, blir spennende å se om vi får gå på julebord sammen i desember!![:D])

Du får bare holde ut så lenge, og ikke bry deg om hva de sier på jobben, det er bare du som vet ordentlig hvordan du har det og hva du trenger!!!

hehe.. du er så god lisemor[:)]
Tenk å koselig å gå på julebord sammen, håper det skjer jeg[:D]
Håper Øyvind får jobben!Du får ønske han lykke til!!

gla i dæ!!!!!!

Fortell legen om plagene dine, så får han/hun vurdere hvorvidt du bør sykmeldes.

Hei. Eg har blitt sykemeld fordi jobben eg hadde innebar for mykje tunge løft, du burde snakke med legen din. Lykke til!![:)]

Jenter, derfor har vi egenmeldinger! 24 dager i året. Jeg vurderer min egen helse, kanskje ikke så syk at jeg går til legen, da bruker jeg egenmeld. Nå som jeg er gravid kan jeg ta en dag el to, hvis jeg er sliten etc. Arb.givere og fastleger landet over har betrodd oss 24 egenmeld dager til vår disp. Jeg kan vurdere min helse og hva som er best for meg!
Og dette gjør jeg uten et snev av dårlig samvittighet.
Har aldri vært arbeissky, heller aldri vært sykemeldt.

eg vasket og hadde veldige mange tunge løft i jobben min, menge trapper opp og ned med masse tunge bossekker.. eg fikk så innmarig vont i ryggen, og bekkenplager (sliter m d endå)at eg angrer på at eg ikke fikk en sykemelding før, bare si at du har bekkenløsningssymptom, så får du sykemelding uansett, helsen er viktigere enn en jobb.
på slutten av jobb dagen min, begynnte magen med små lignende rier, måtte inn på observasjon i to dager.. så visst du føler det er på tide, så hold deg hjemme ivertfall en stund

Jeg kan godt snakke med legen, men problemet er at jeg kun er ekstravakt/assistent..
Har ikke fast stilling og jobber derfor ikke såpass at sykemelding gjelder. Fordi jeg får vite vaktene stort sett bare noen dager på forhånd, er ikke egenmelding nødvendig ettersom jeg da ikke får betalt hvis jeg blir syk (da må jeg vite vaktene 2 uker på forhånd[:@])
Så ettersom jeg har vært en del borte fra jobb de få vaktene jeg har ender det opp med dårlig samvittighet pga ekstra press på de andre, det hadde vært lettere hvis jeg hadde stått med en sykemelding i hånda!!

Men som dere sier er det sikkert lurt å nevne det for legen min likevel... kan jo være han kan hjelpe meg med etter eller annet slags "håndfast bevis" på at jeg har gyldig fravær...

(tror jeg har nevnt dette styret med jobben før, beklager hvis jeg har gjenntatt meg.. er visst noe som surrer konstant i hodet)

Jeg mener at du skal være hjemme fra jobb når kroppen din tilsier det, når du er gravid er det ingen grunn til å presse seg noe for å se... Det gjorde jeg, og min tilstand forrverret seg, endte med at jeg prøvde og prøvde, og endte opp på sykemelding.. Hvis du lurer, er det kanskje grunn nok? Kjenn etter hvilke signaler kroppen din sender deg, så finner du nok svaret [:D]

God bedring

hei marit k!
tenkte j sku svare deg på det du har skrevet....[:)]
j er også sykmeldt,men ringte trygdekontoret og lønningskontoret og de sa at j kunne være støttekontakt fordi om j er sykmeldt...
ettersom j skjønte så var ik de pengene vi tjener på det med i beregninga som vi får sykepenger og feriepenger av...

Jeg har vært hjemme noen dager på grunn av at Jeg har følt meg ganske sliten.
Jeg synes at svangerskapet er såpass viktig at Jeg godt kan holde meg hjemme ved behov en og annen dag..... [:D]

hei igjen marit k[:)]
Det er j ikke helt sikker på,veit ik helt hvordan di regner ut fødselspengene..
eneste j vet som sagt er at di sa j ikke fikk sykepenger og feriepenger ut av det...
kanskje du burde sjekke det opp da så lenge du har såpass med timer som støttkontakt...?

Back
Topp