Når kan de minste sitte/ligge i pulk (skitur)?

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Ja, når kan de det? Hva har dere pleid ha i pulken på de minste og hvor lange turer? :)

Mener de anbefaler å vente til 6 mnd. Men skal du en kort tur og det ikke er så kaldt og du sjekker babyen ofte så går det vel greit før.

Her har vi lammeskinn i bunnen og så tykk vinterpose. Ungen har på 2 lag ull + bobledress (men hun er større og sitter mer ute av posen, hvis ikke holder det nok med tykk ulldress el og kanskje et ullpledd inni). Tykke raggsokker, halse lue i ull og så en vindtett lue.

Mener de anbefaler å vente til 6 mnd. Men skal du en kort tur og det ikke er så kaldt og du sjekker babyen ofte så går det vel greit før.

Her har vi lammeskinn i bunnen og så tykk vinterpose. Ungen har på 2 lag ull + bobledress (men hun er større og sitter mer ute av posen, hvis ikke holder det nok med tykk ulldress el og kanskje et ullpledd inni). Tykke raggsokker, halse lue i ull og så en vindtett lue.

Takk for svar :) Da er nok pulk et prosjekt for vinteren 2018/2019 uansett om vi får positivt forsøk nå med termin i november. Da trengs nok ikke pulk påsken etter :)

Vi var på første skitur med pulk i dag, med junior på 4 mnd :) Han lå fint i pulken, sov som en engel. Har en tykk og god saueskinnspose, og hadde ulldress på han og tykk tovet lue. Sjekket nedi hos han ofte, han hadde det godt og vaaarmt inni posen, og fin temperatur ved hodet/ansiktet :)

Første pulktur var han 4 mnd, og sov hele turen. Hadde lammeskinn i bunnen, og så lå han i voksi classic pose, med vanlige ullklær. Brukte pulken i flere år, enda han var en kløpper på ski når han var to år, så lå han enda i pulken en del siden turen ofte ble for lang :) Mener jeg brukte pulken den vinteren han fylte tre år også, født sist i november. Det var en fantastisk investering!

Jeg mener å ha lest at anbefalingen om 6 mnd også går på det med at det blir for mye risting for de minste. Så det er ikke bare påkledning du skal ha i tankene. Men helsestasjonen, som man blir nært knyttet til, vil helt sikkert ha de riktige anbefalingene :-)

Min eldste er født i november, vi brukte ikke pulk første året. Nå har jeg fått lillesøster som er 6 mnd nå og vi har akkurat tatt i bruk pulken. Men kommer nok ikke til å legge i vei hvis det er mange kuldegrader og/eller vind. Jeg triller med andre ord vogn i litt kaldere vær enn jeg går med pulk.

Men - pulk ER fantastisk hvis man liker å gå på ski, storesøster brukte den litt i fjor også da hun var tre; gikk så langt hun orket og satt så o pulken så vi andre fikk en litt lengre tur. Meget vel anvendte penger :-)

Minstemor har nå ullunderøy og strikket dress og ullue/hals, og ligger i dunpose oppå lammeskinn som igjen ligger oppå et liggeunderlag som finnes i pulken. For større barn som sitter oppreist har jeg i tillegg tatt på en tynn vindjakke og en vindtett lue (og så har vi dratt på en vindtett bukse når hun ville gå selv.). Turene har stort sett vært på inntil halvannen mil med pause.

Det er risting som har vært angitt som årsak til seks mnd, ikke påkledning, alle steder jeg har fått oppgitt seks mnd.

Pulk er fint, men tenk på føre i tillegg. Skare er noe annet å bli dradd på enn nysnø f.eks. Særlig for de minste.

Back
Topp