Når kan barnet sitte i vogn?

FintFerdig

Betatt av forumet
Lille er snart 6 mnd og synes det er crap å ligge i vognbagen. Ergo er det kun aktuelt å trille når hun sover, ellers ligger hun bare å roper og vil opp.
Men - når hun sover skal jeg jo liksom bruke tiden på alt jeg skal få gjort i huset, puh!
Så jeg gleder meg til hun kan sitte i vogn slik at vi kan trille i våken tilstand og se på ting underveis på turen :)

Men når kan vi det? Jeg er veldig skeptisk til å la henne sitte for tidlig, tenker på ryggen hennes. Hun sitter allerede nok som det er på fanget, i vippestol og i Stokke newborn i løpet av dagen....

Det går ann å la henne sitte med ryggen litt bakoverlent slik at hun ser ut samtidig som hun ikke sitte i full sittestilling.

Spørs på vogna, men de fleste kan begynne nå :) Har du prøvd bæresele? Det hjelper mye på sånne nysgjerrige, gikk mye tur med min i den alderen som aldri ble mett av å oppdage verden (nå godtok ikke min vogn noen gang da, så vi bare bærte). Fra hun er ca 6 mnd kan hun sitte på ryggen og, det pleier de fleste å like veldig godt :)

Vi hadde ergonomisk sittedel i vognen, så vi byttet rundt 4-5 mnd, men hun kunne og sitte selv.
Hvis du ikke har ergonomisk sittedel er det vel rundt 6 mnd som er anbefalt.

Vi har ergonomisk sittedel og byttet ved 7 mnd men den har en delvis liggestille som hadde gjort at vi glatt kunne byttett lenge før:-)

I samråd med helsesøster byttet vi til sportsdel ved 4 mnder. Ryggen kunne legges helt ned så baby lå flatt ved søvn, og satt i 45° i våken tilstand. 5 punkt selen holdt barnet godt på plass.

De sitter jo i newborn Seat, vippestoler, bilstoler o.l.. Så lenge ryggen på vognen kan legges flatt skal det gå fint :)

Vi kan sette opp ryggen litt i vognbagen og gjør det når snuppa blir utolmodig. Ho er 4 mnd. Da kommer ho nok opp til å se litt men ligger egenlig mest. Med storebror byttet vi ved 7 mnd så tror du kan bytte ved 6 mnd hvis du har lyst. Mange som har vokst ut av bagen før de er 6 mnd og de bruker jo sportsdelen ☺️

Back
Topp