Når kan barn være hjemme alene?

Agnete

Forumet er livet
Når lar du barna være hjemmealene? Og hvor lenge er det greit at barn er alene?
Jeg tror nok jeg har en annen oppfatning en mange andre så spennende å lese hva andre mener :)
 
Det spørs veldig på barnet, hvor modent barnet er.

Jeg lar ikke min jente på snart 9 være alene, men det er fordi hun ikke er klar for det enda.

Andre barn på samme alder eller yngre kan fint klare seg hjemme alene noen timer.
 
Min gutt blir 7 i september og han er hjemme opp til 1 time alene. Det har aldrig var noen problem
 
Har så liten unge ennå at det er ikke aktuelt, men tenker det kommer an på ungen, situasjonen og hvor lenge. Jeg vet ikke om jeg vil føle det er greit når han blir så stor, men tenker at en 6 åring kan være alene i 15 minutter mens jeg er på butikken feks. Men det krever jo at man øver, først med at jeg går med søpla en runde, eller er ute i hagen et øyeblikk mens ungen er inne. Og så må barnet ville det selv, og det må ikke være en type unge som kan finne på det mest utrolige.

For lengre fravær mener jeg ungen må være noe eldre. Tenker at det er helt normalt at disse som er sluttet på SFO er hjemme alene etter skoleslutt til foreldrene kommer hjem,og mange er vel ferdige på sfo når de er rundt 9 år.

Hørte om ei som lot sin 10 år gamle datter være alene hjemme i 2,5 døgn mens hun selv var på jobbreise, og det synes jeg var drøyt. Dattera var også engstelig alene hjemme,og hun sov jo to netter alene hjemme. Det føler jeg ikke er forsvarlig.
 
Her var eldste på 9 hjemme i 15-30 min innimellom da han hadde blitt 7 år.
Da var han nesten ferdig i 1.klasse.
I 2.klasse var han hjemme lenger, en time. Men hadde mobil så han kunne ringe hvis han trengte det.

I 3.gikk han til skolen selv og var alene de siste 30 min før han måtte gå. Og da droppet han Sfo mer og mer også, så da var han hjemme mer og mer etter skolen. Tilpasset det litt etter når jeg var ferdig på jobb og med leksehjelp osv. Ofte kom jeg hjem til han og flere kompiser.

Nå i 4 er han sjelden alene, men det er fordi jeg har vært og er sykmeldt.

Det lengste han har vært alene er vel 4-5 timer en lørdag da han nektet å være med oss og søstra på fotballcup. Men da allierte jeg meg med en annen mor i gata som han kunne kontakte. Hun meldte han litt innimellom og hørte hvordan det gikk.

Men noe mer enn det er ikke aktuelt enda. Han blir 10 i april.
 
Kommer an på hvor er foreldrene er og barnet og om de har noen de stoler på i nærheten...
 
Jeg tror ikke det er noen fasit på det, men variabel alder ut fra modenhet.
Jeg tenker at det også bør øves på, og at man må lære barna om rømningsveier ved brann. Og generelt annen sikkerhet i hjemmet.
 
Jentungen er 6 og er alene hjemme når jeg henter og leverer lillebroren i barnehagen. Er da borte i ca 30-40 minutter.

Hun vil det selv, nesten kaster meg ut :p Og hun er ganske moden og vet hun skal gå ut om det skjer noe :) En gang jeg kom hjem var hun ute ved dissestativet. Sa hun trodde hun hadde hørt røykvarsleren, men innrømmet at det kunne hende det bare var i hodet hennes :p
 
Last edited:
Nå er barna mine små. Men husker at jeg var alene hjemme mens mamma og pappa f.eks var på butikken når jeg var 7-8 år. Var fast hjemme alene før og etter skolen fra 4.klasse. Var alene hjemme i enkelte helger fra 9.klasse.
 
Mine har vært hjemme ca 20-30 min alene fra 6 års alderen, jeg tok en tur til butikken f.eks. De har hatt mobil så de kunne ringe om de ville det. Nå er de 7,5 og 12 og kan være hjemme alene lenge, blir av og til en time eller halvannen, aldri lenger før en av oss voksne er hjemme igjen. Mine liker å være alene av og til, så det er null problem. Om kvelden er de kun alene om begge er der, men det har bare skjedd en gang eller to og ikke mer enn 1 time.
 
Begynte å øve da jentungen var nærmere syv år. Da bare sånn 10 min vekk, for å dra på butikken. Har økt gradvis og nå er hun ni år. Det er ikke ofte hun er hjemme alene, men i går f. eks var hun hjemme alene i et par timer da jeg hadde seinvakt og far var hos tannlegen. Blir en time her og der. Vi passer da på å være tilgjengelig på telefon.
 
Var rundt 6 år og hadde da mast i lang tid , vi kjørte borti veien og var borte 15 min
Gangen etter dro vi på butikken


Fra 2 klasse ver han alene opptil 2 t noen ganger
 
Det kommer an på barnet. Tenker det er viktig at ungene får prøvd seg litt i små drypp når de er klare for det. At mamma drar på butikken en tur ol. Ikke at man må forlate dem, men la de prøve når de er modne nok og ungen synes det er ok.
Mener vi begynte med rask butikktur med eldste i 1.klasse. Søsknene ser veldig opp til han og det å være stor så de har fulgt etter. Nå kan faktisk jeg dra 10-15 min på butikken om jeg må, mens alle barna 5,5år til 9,5år er sammen hjemme. De har da mobiltlf og jeg ringer de når jeg går ut av butikken slik at de vet jeg er på vei hjem, det syns de er veldig greit :) eldste har vært hjemme opp mot 3,5timer da han sluttet på Sfo i 4. - men han ble da så utrygg hjemme at vi måtte søke han inn på Sfo. Så det er jo snakk om tida...her er det ikke snakk om timer enda men små drypp. Og å snakke med ungene om at de føler det er greit...

Det er dessverre en del utrygge elever som presses til å slutte på Sfo for tidlig har jeg erfart gjennom jobb. det å grue seg til å komme hjem til tomt hus eller stresse med å finne noen venner å ta med hjem og gå til er unødvendig stress for småskolebarna...
 
Eldste på 5 år var hjemme alene i kanskje 20 min i mens jeg leverte yngste i bhg. Hun var syk (hoste og mild feber) og mannen var ute å reise.

Det gikk strålende, hadde iPad med FaceTime så hun kunne ringe hvis det var noe.

Ellers tenker jeg 8-9 år..
Kommer veldig ann på barnet.
 
Her er eldste 5 år, så har ikke prøvd enda. Selv var jeg alene hjemme fra jeg var rundt 8 år. Ville ikke på SFO mer, så da fikk jeg lov til å gå hjem rett etter skolen.
 
Det finnes det ingen fasit på. Barn er forskjellige de også. Kommer an på mange ting..hvor trygg og modent barnet er, beliggenhet, om mor/far føler seg komfortabel med det. Opp til hver enkelt
 
Har to jenter på 7 og 10 år. De er alene hjemme etter skolen, yngste en time frem til eldste kommer. Da er de alene sammen i ca 1 time før jeg kommer fra jobb. De er også vant til å være alene hjemme etter skole hos sin farmor i pappauker. Det har de vært i 2 år.
Begge har mobil.

Noen ganger på ettermiddagen er de alene når jeg trener. Da også 1 1/2-2 timer. Tar meg 8-9 minutternå komme hjem fra trening/jobb om det er noe.
 
Rundt 6års alderen tok vi oss korte turer ut når han ikke ville være med. Hendte et par ganger at han var lei seg da vi kom hjem igjen for han syns det tok for lang tid, men ville selv være hjemme neste gang også. Hadde mobil liggende så han kunne få tak i oss. Økte tiden etter hvert.

Fra midten av 2.klasse begynte han å komme hjem til tomt hus uten problemer. Hender han er alene fra skoleslutt kl 13 og til ca 17 men det er ikke så ofte.
Har flere venner som også er endel alene hjemme - de er det ikke noe problem at er sammen med han når vi ikke er der, men ser også at det er flere i klassen og også eldre bekjente, som ikke klarer seg alene, og de er jeg ikke så keen på at skal være her da, en 8åring skal ikke være barnevakt for vennene.
Så er stor forskjell på ungene.
 
Begynte å øve på korte perioder alene når hun var 6 år, etter ønske fra henne selv.
Fra midten av 2. Klasse sluttet hun på sfo og var hjemme alene opp til 2 timer etter skolen :)
 
Back
Topp