Jeg husker når min far og mor måtte tidlig på jobb og jeg begynte seint på skolen så var jeg alene. Husker ikke alderen og det er jo en annen tid nå også. Så når kan barn begynne å være alene på morgen synes dere?
Jeg var "alene" fra jeg begynte i førsteklasse. Storebror på 10 var sammen med meg, men det var jeg som vekket ham og passet på tiden, da Mener å huske at mamma ringte fra jobb for å si ifra når det var på tide å dra, i alle fall den første tiden.
Tror det kommer veldig an på hvert enkelt barn, er stor forskjell på hvor modne de er; kan de klokka, ordner de seg mat selv, klarer de å kle seg fornuftig, husker de å låse døra etc.. Så er det vel kanskje litt avhengig av hvor man bor og hvordan barnet kommer seg til skolen
Samme her. Tror jeg gikk i andre klasse (det blir jo tredje nå). Mamma vekket meg før hun dro, frokost og niste å klart på kjøkkenet, og hun satte en vekkerklokke til å ringe når jeg måtte gå å kle på ytterklærne og gå.
Det kommer litt an på barnet tenker jeg. Alle barn er jo forskjellige, så man bør se det litt an på hva de kan og hvor selvstendige de er og selvfølgelig på om de selv syns det går greit å være alene hjemme på morgenen
Min er 9 og er går ikke alene ennå. Men det er pga jeg er hjemme uansett. Hun står opp selv og pakker maten vi har laget kvelden før og gjør seg klar. Så står jeg bare opp med henne rett før hun skal gå og ser at hun får på seg alle klærene hun skal ha. Hun hadde nok gått uten både jakke og genser til tider om jeg ikke fulgte med
han er 8 år, og er alene ca 3 dager i uken ca 1 time om morningen, og 2-3 timer etter skolen til vi kommer ca 16.00
han likte ikke sfo, hadde så vondt i hodet, så han jublet da han fikk slutte nå =D klarer seg supert, vi ringer hver halve time, og hsn har mobil og kan ringe oss når som helst.
bor like ved skolen.
Kommer helt an på barnet, og avstand til skole eller buss. Og hvor man bor.
Her vi bor nå kan jeg ikke la min snart 10 åring være hjemme om morran. Det er nesten en kilometer til bussen på skogsvei uten gatelys. Ikke snakk om at hun tørr.
Vår 8 åring er både flink og selvstendig, men vi nekter å la han alene noen sted selv om han så inderlig ønsker det. Det er ikke fordi vi ikke stoler på han, men vi synes det fortsatt er tidlig. Bosted spiller stor rolle.
Kommer vel an på hvor modent barnet er, hvor lang vei det er til skole/busstopp og hvor mye trafikk det er i området tenker jeg. Kjenner til mange som begynner i 7-8 års alderen
Vi har 300 meter med gangsti til skolen. Dvs frimarksområde med null trafikk bare lekeplass og fotballbane Så tenker det er greit fra andre klasse. I første begynner vi sent og tidlig annen hver dag slik at vi alltid er hjemme med henne. Hurra for fleksitid
Vet ikke hvordan det kommer til å bli når frøet mitt er så stort, men husker jeg gikk til og fra skolen, 3km, fra 1.klasse og da 7 år.
Var vel hjemme alene litt også, men det var ikke så lenge av gangen siden jeg pleide å gå til ei borti gata etter skolen for gammel for sfo jeg da..