når kan barn sitte forran?

tress81

Flørter med forumet
Hei jeg bare lurer på når kan di sitte forran m air bag? Mine barn får ikke lov til dette.Men bare lurer for jeg synes så mange barn sitter forran som jeg ikke hadde latt sitte der.Men siden jeg er usikker på hva reglene er så har jeg ikke turt å si noe høyt.

Noen her som kjenner reglene?

sikkert mange som syns eg e sprøøøøøøøøøøøø , men min sønn på 4 får sitte fremme med meg av og til da vi skal til barnehagen, liten tur,,, av og til er regler å trygghet til for å brytest, vi gjør vell kje alt etter boka vi voksne heller alltid.hehe

Hmmm skummelt ender vell brått i en heftig diskusjon dette. Noen som kjenner til nøyaktig hva som er låv?

ORIGINAL: AnneEmilie

bare lurer på en ting... blir mange av barna bilsyke når de sitter bakovervendt?

barna mine skal selvfølgelig sitte bakovervendt i baksetet, men husker jeg var myyyye bilsyk da jeg var liten, dette må da forsterkes om man sitter baklengs? [:)][:)]

Niks.

Jeg har ikke peil..

Men kommer fra foreldremøte i barnehagen i dag.. og der var det aller første de nevner at sånt foregår! Med veldig små barn! Og hun styreren var innom for å si i fra at det var kommet inn mange klager på foreldre som gjør det "lettvindt" når de bare skal gjøre noen meter.. og da gjør de det nettopp på denne måten.. blandt annet.. hun nevnte ikke noen alder... men irettesatt alle..

ORIGINAL: DjevelensLilleEngel

Syntes ikke under har noe å gjøre fremovervendt i forsetet før de er over 140.

Har ikke like mye med høyden å gjøre, som modenheten i skjelettet. Et barns beinbygning er ikke sterk nok til å tåle den trøkken en airbag vil gi i forsetet. Airbagen er også konstruert ut fra at en gjennomsnittlig voksen som skal sitte der veier ca 70 kg. Det gjør ikke et barn. Ikke i nærheten.

Enig!!

Men vet av folk som har barn fra 1 1/2 år i forsete, på bare pute...

De skal vel være 140 før de kan sitte framme i frohold til at airbagen skal treffe riktig...godt forklart?!??? [8D]
Men ungene siger jo gjerne litt da når de sitter, og da er de brått ikke 140 lenger..

Jeg har mine bak, men har ikke airbag heller faktisk... [;)]

ORIGINAL: Kameleon

Enig!!

Men vet av folk som har barn fra 1 1/2 år i forsete, på bare pute...

Er det mulig??? [:@][:@][:@]

Gjeldene anbefaling sier at ingen barn under 12 år og 140 cm bør sitte foran airbag. Dette fordi skjellettet til et yngre barn ikke vil tåle påkjenningen fra en airbag(den skytes ut med en fart på over 300 km/t).

Dessverre er det mange foreldre som er "snille" og lar barna sitte foran.

Ønsker ikke å være en "snill mamma" i dette tilfellet. Er kansje hysterisk i manges øyne, men barna mine betyr alt for meg.Tenker at DET KAN FORT VÆRE OSS" i steden for "DET SKJER IKKE OSS"
Takk for svarene.Jeg dømmer ingen men kunne ønske at foreldre som gjør unntak tenker at det kan brått skje.Har selv opplevd hvor fort livet kan snu,minutter fra å overleve hele familien.Det setter sine spor,å da hjelper det ikke for samvittigheten at man gjorde untak denne turen.For jeg vet at di foreldrene som gjør untak ikke blåser i barna sine.Når min 6 åring maser om å sitte forran så svarer jeg med at " jeg elsker deg for høyt til at du får lov til det,for jeg vill ikke miste deg" Å det blir godtatt.

ORIGINAL: tress81

Ønsker ikke å være en "snill mamma" i dette tilfellet. Er kansje hysterisk i manges øyne, men barna mine betyr alt for meg.Tenker at DET KAN FORT VÆRE OSS" i steden for "DET SKJER IKKE OSS"
Takk for svarene.Jeg dømmer ingen men kunne ønske at foreldre som gjør unntak tenker at det kan brått skje.Har selv opplevd hvor fort livet kan snu,minutter fra å overleve hele familien.Det setter sine spor,å da hjelper det ikke for samvittigheten at man gjorde untak denne turen.For jeg vet at di foreldrene som gjør untak ikke blåser i barna sine.Når min 6 åring maser om å sitte forran så svarer jeg med at " jeg elsker deg for høyt til at du får lov til det,for jeg vill ikke miste deg" Å det blir godtatt.

så flott måte og fortelle på at de skal sitte bak :D
jeg personlig kommer ikke til å la vesla sitte foran før på mange år...
ikke for bare en kort tur engang.... ulykke kan skje, og det trenger ikke forårsakes av oss, men f.eks en ruset bilist etc... vil ikke ha på samvittigheten min at bare fordi jeg ville være snill mamma og la henne sitte foran så ble hun skadet eller det som verre er....
det tar ikke mange sek ekstra og sette de bak i sete...

Back
Topp