Når kan barn få sushi?

Miriel

Gift med forumet
Hvor gamle bør barn være før de får rå fisk, er det noen som vet det?
Og hva med spekemat?

Er det noe grense på det...? Fra barnet har begynt med fast føde kanskje? 

Lurer jeg og på, så dytter for deg

Er ikke noen grense på det sånn egentlig. Så lenge fisken er fersk så er det ikke noe å være redd for. Eldste her fikk sashimi første gang da hun var ca 1 år

Snuppelure har fått tempuramaki lenge - og hun bare elsker det. Her om dagen kasta hun innpå 9 biter ... Men jeg tør ikke helt gi henne sushi og annen type maki med rå fisk i. Jeg er sikkert bare overnervøs, men jeg er så redd hun skal bli sjuk.

Hun er straks 2,5.

Spekemat har hun fått lenge, fårepølse og den type pølser har vært en favoritt siden hun var litt over året.

mamma_møø skrev:
Snuppelure har fått tempuramaki lenge - og hun bare elsker det. Her om dagen kasta hun innpå 9 biter ... Men jeg tør ikke helt gi henne sushi og annen type maki med rå fisk i. Jeg er sikkert bare overnervøs, men jeg er så redd hun skal bli sjuk.

Hun er straks 2,5.

Spekemat har hun fått lenge, fårepølse og den type pølser har vært en favoritt siden hun var litt over året.

Blir ikke du syk så blir ikke hun syk heller.

Bouncing buttplug skrev:

mamma_møø skrev:

Hun er straks 2,5.

Blir ikke du syk så blir ikke hun syk heller.

Nei, jeg veit jo det. Det er bare noe i hodet mitt som er litt gæernt på akkurat det der.

Hm, jeg tror jeg er mer redd for spekemat enn rå fisk egentlig...
Spekemat er jo også rå, og i tillegg gammel.
Rå fisk skal jo spises helt fersk, og bør være fryst.
Er skeptisk til å gi henne sushi kjøpt ute da, men jeg lager ofte selv. Tror jeg må lese litt mer rundt før hun får, men det er vanskelig å finne noe konkret og troverdig.
Bare synsing overalt...

Bouncing buttplug skrev:
Er ikke noen grense på det sånn egentlig. Så lenge fisken er fersk så er det ikke noe å være redd for. Eldste her fikk sashimi første gang da hun var ca 1 år

samme her, bare at det var maki.  er wasabien jeg var nervøs for, ikke fisken, det tenkte jeg ikke på en gang.

Miriel skrev:
Jeg kan ikke si jeg ble mye klokere av det...

Hei

Det er ingen spesielle råd ang barn og sushi.

Les om tilberedning av sushi
http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/riktig_behandling_av_fisk_til_sushi

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/hvor_lenge_holder_sushi_seg_naar_det_er_tilberedt

Hilsen
Redaksjonen Matportalen

Altså, hadde det vært noen offisielle anbefalinger om det, hadde jeg jo ikke trengt å spørre...

Ja, det blir litt for dårlig! Blir jo mer og mer aktuelt spørsmål jo mer poppis sushi blir liksom..

Jeg svarte og spurte om de med det mener at det er greit å gi sushi til barn, og om det er greit at jeg mater ettåringen min med det...
 Så får vi se om jeg får noe svar.

Spennende 

De svarte meg veldig godt når jeg lurte på ting, så blir litt skuffa om svada er det eneste som en får.

Amalie på ett og ett halvt spiser ihvertfall sushi :) Selvfølgelig fra de gode ordentlige stedene.. :-) Åååh, fikk jeg lyst på Sushi, kanskje bestille meg ;)

Amalie på ett og ett halvt spiser ihvertfall sushi :) Selvfølgelig fra de gode ordentlige stedene.. :-) Åååh, fikk jeg lyst på Sushi, kanskje bestille meg ;)

Back
Topp