Når introdusere ny kjæreste?

S-40603962

Første møte med forumet
Hei,
Samboer gjorde det slutt for 2 uker siden pga. følelser for en annen jente (og helt sikkert flere grunner, men unntakstilstand bryr han seg lite om) og vi har en 1-åring sammen.
Han har flyttet ut i egen leilighet ut juli. Jeg antar han kommer til å flytte inn med henne f.o.m. august pga. lite info ang. om han har sett på leiligheter osv. når jeg spør.

Selvsagt reagerer jeg på dette, men er veldig usikker på hva som er best for minsten mtp. å være på besøk der, være mye med denne nye jenta etc. Jeg har så lyst til at minsten skal ha godt forhold til far, men da minsten fortsatt tilvenner seg besteforeldre og jeg er veldig usikker på om denne jenta vil holde lenge vil jeg ikke at det skal bli «for mye» med enda en omsorgsperson.

Hva er deres tanker? Når kan man introdusere ny kjæreste og hvordan? Leggerutiner med ny kjæreste?

Det ble slutt for to uker siden, og han er allerede i prosessen av å flytte inn med den nye kjæresten, og barnet deres er ett år.

Min umiddelbare tanke er at det ikke foreligger umiddelbart behov for å introdusere barnet til det nye kjæresten, og at det kan heller gå seg til etter hvert? Her må dere finne ut av hva som er best for barnet. Barnet trenger stabilitet og trygg tilknytning. Dere er allerede i en situasjon som skaper store endringer for barnet, og bare det kan være overveldende.

Last edited:
Barnet trenger ikke å introduseres for nye kjærester før man vet at det blir et langvarig forhold, så jeg ville ventet flere måneder.
Barn på 1 år er babyer og må uansett ha moren som hovedomsorgsperson hvis mulig. De bør heller ikke overnatte hos den andre forelder, men tilbringe noen timer sammen på dagtid. Se Bufdir for anbefalingene ifm barnets alder.

Back
Topp