Når henter og leverer du i barnehagen?

Jeg leverer, alt mellom 7.15 og 9.15.

Samboer henter når jeg jobber senvakt, ellers henter jeg alt mellom 14 og 15.45
 
Hei. Jeg er "ny" her, det vil si, vært i gravidforum tidligere, men så hatt pause. Min yngste sønn på 14 mnd har nettopp begynt i bhg, og jeg trenger å høre litt andres erfaringer og innspill til en situasjon vi havnet i/er i, som jeg synes er fryktelig vanskelig...
Både min mann og jeg har dag jobber og da såklart en arbeidstid å forholde oss til. Jeg, har nå i 2,5 uker (tilvenningstiden) prøvd å tilpasse min arbeidstid så langt jeg har hatt mulighet for at han skal ha litt kortere dager enn det som nå blir normalen. Jeg har levert rundt 08, og hentet 14.30. Da jeg sa dette til avdelingen, at jeg ville prøve å hente 14,14.30, fikk jeg beskjed om at "det var for sent", og at jeg leverte for tidlig, og gjentatte ganger har vi fått tydelige beskjeder på at han har for lange dager, både til nå, og fra og med kommende uke- det som blir normalen; 07.30/08-15.30/16.00. Jeg har sagt at vi ikke har mulighet til å ha kortere dager på fast basis (unntak vil det alltid bli innimellom), og vi har ikke nær familie som kan hente. Jeg har opplevd spesielt ped.leder som svært lite imøtekommende og lite forståelsesfull for vår situasjon. Hadde vi hatt mulighet hadde vi selvsagt hentet tidligere, men jeg synes måten de har "pushet" oss på- ikke er bra. Vi har ellers gode erfaringer med bhg og har ingen tvil om at de ivaretar vår sønn på beste mulige måte- men det vi har opplevd de siste ukene setter en bismak på det hele... Hva mener dere? Overreagerer jeg? Har fått støtte fra venner og kjente, men blir så i tvil...

Det et jo ikke lange dager hvis ungen har vært der 6 timer??! Normalen er jo ca 8 timer.
Her synes jeg det er urimelig av barnehagen å si sånt når dere betaler for 100% barnehageplass. Da kan dere i teorien ha ungen deres der hele åpningstiden hvis dere vil.
 
Far leverer 8.30 og jeg henter mellom 15 og 15.30 :)
 
Lever 08.30 og henter 11.30.
Vi bytter på levering, og jeg henter.
 
Jeg leverer 8:30 tre ganger i uken og pappaen leverer 7:30 en gang i uken og 8 en gang i uken.

Jeg henter 13:30 en dag i uken og 15:30 en gang i uken, pappaen henter ca 15 de andre tre dagene.
 
Hei. Jeg er "ny" her, det vil si, vært i gravidforum tidligere, men så hatt pause. Min yngste sønn på 14 mnd har nettopp begynt i bhg, og jeg trenger å høre litt andres erfaringer og innspill til en situasjon vi havnet i/er i, som jeg synes er fryktelig vanskelig...
Både min mann og jeg har dag jobber og da såklart en arbeidstid å forholde oss til. Jeg, har nå i 2,5 uker (tilvenningstiden) prøvd å tilpasse min arbeidstid så langt jeg har hatt mulighet for at han skal ha litt kortere dager enn det som nå blir normalen. Jeg har levert rundt 08, og hentet 14.30. Da jeg sa dette til avdelingen, at jeg ville prøve å hente 14,14.30, fikk jeg beskjed om at "det var for sent", og at jeg leverte for tidlig, og gjentatte ganger har vi fått tydelige beskjeder på at han har for lange dager, både til nå, og fra og med kommende uke- det som blir normalen; 07.30/08-15.30/16.00. Jeg har sagt at vi ikke har mulighet til å ha kortere dager på fast basis (unntak vil det alltid bli innimellom), og vi har ikke nær familie som kan hente. Jeg har opplevd spesielt ped.leder som svært lite imøtekommende og lite forståelsesfull for vår situasjon. Hadde vi hatt mulighet hadde vi selvsagt hentet tidligere, men jeg synes måten de har "pushet" oss på- ikke er bra. Vi har ellers gode erfaringer med bhg og har ingen tvil om at de ivaretar vår sønn på beste mulige måte- men det vi har opplevd de siste ukene setter en bismak på det hele... Hva mener dere? Overreagerer jeg? Har fått støtte fra venner og kjente, men blir så i tvil...
Det er mulig jeg mistforstår nå, men dere har hatt tilvenning i en uke nå og skal ha en uke til?
Å levere 8 og hente 14 /14:30 i tilvenningsdagebe er lenge ja. Da er det vanlig med 1-2 timer den ene dagen, 2-3 timer neste dag og 4-5 timer de neste par dagene. Altså de dagene dere har velferdspermisjon og fri for å ha tilvenning. De neste dagene anbefales det å fortsette med korte dager om mulig. 6 timer tenker jeg er helt greit da. Kan du ha misforstått med at det ikke på generell basis er for lenge, men at det er for lenge for DITT barn. Dvs at de ser at det blir for lenge for han, at han er stresset og lei seg og utrygg? At de prøver å formidle at han trenger kortere dager fremdeles? Har barnehagen et spesiell fokus på tilvenning og ønsker lang tid på det enn de vanlige 3 dagene?
 
Last edited:
Hei. Det vanlige er vel at de tre første dagene kalles "tilvenningsdager", det er iallefall 3 dager som er vanlig å få velferdspermisjon- også for oss. Disse tre dagene hadde han de antall timene du har beskrevet over. I de neste to ukene har han vært der fra 08/08.30-14/14.30. Det er det jeg, med fleksitid, har kunnet få til på jobb- og som bhg mente var for lenge. En ting er hva man mener, en annen ting er hvordan vi ble møtt da vi ikke klarte det på noe annet vis. På 4./5.uken har ikke vi mulighet til verken å fortsette å avspasere på jobb, ei heller har vi rett på eller mulighet til å ta permisjon. Da må vi levere 07.30/08.30 og hente 15.30/16.00. Men istedenfor å være imøtekommende på dette har bhg fortsatt å uttrykke at dagene blir for lange. Vi skulle gjerne gitt våre to mye kortere dager begge to, men det klarer vi ikke med full jobb. Og da synes jeg de har vært direkte ufine med oss... og dette har de uttrykt hele tiden, før han i det hele tatt fikk sjanse til å være der omtrent. Han trives veldig godt får vi tilbakemeldinger på. Takk for svar [emoji3]
 
Det varierer. Nå er jeg sykemeldt så jeg leverer mellom rundt 09 og 09.30. Henter mellom 15 og 16.
Når både jeg og samboeren starter på jobb kl 08 leverer en av oss henne 07.30 og henter 16.30.
 
Hei. Det vanlige er vel at de tre første dagene kalles "tilvenningsdager", det er iallefall 3 dager som er vanlig å få velferdspermisjon- også for oss. Disse tre dagene hadde han de antall timene du har beskrevet over. I de neste to ukene har han vært der fra 08/08.30-14/14.30. Det er det jeg, med fleksitid, har kunnet få til på jobb- og som bhg mente var for lenge. En ting er hva man mener, en annen ting er hvordan vi ble møtt da vi ikke klarte det på noe annet vis. På 4./5.uken har ikke vi mulighet til verken å fortsette å avspasere på jobb, ei heller har vi rett på eller mulighet til å ta permisjon. Da må vi levere 07.30/08.30 og hente 15.30/16.00. Men istedenfor å være imøtekommende på dette har bhg fortsatt å uttrykke at dagene blir for lange. Vi skulle gjerne gitt våre to mye kortere dager begge to, men det klarer vi ikke med full jobb. Og da synes jeg de har vært direkte ufine med oss... og dette har de uttrykt hele tiden, før han i det hele tatt fikk sjanse til å være der omtrent. Han trives veldig godt får vi tilbakemeldinger på. Takk for svar [emoji3]
kan det være de ser han blir veldig sliten?
 
Levere ca 8-8.30 gjerne 9 også. Hentet 15.30 og er meg som henter og leverer
 
Det første året i barnehagen leverte vi ca 9 og hentet aldri etter kl 15 (begynte 8mnd gammel bare). Det var enkelt med nettstudie og barnehage i kort gangavstand.

Når vi nå må kjøre bil i 5min i feil retning, begge jobber og kun har en bil sliter vi med å holde oss til makstiden på 9 timer et par dager- det merkes også når hun kommer hjem.

Vi leverer litt før 7.30 og henter ca 16/16.30 to dager, og mellom 15 og 16 to dager som regel, og kanskje veldig tidlig (13)på fredager.
Leverer også av og til senere på fredager, men er jo vanemenneske. Hun er vant til å spise noe når hun kommer. Leveres hun etter frokosten blir det litt rart.
 
Vi jobber like tider og pendler begge til Oslo ca 25 min. med tog. Bytter på å hente og levere. Leverer ca 7.30 - 8.00 og henter rundt kl. 16. Det blir lange dager, men det er mange foreldre i samme situasjon. Hun trives hod i bhg og er yngst på storeavdelig. (Blir snart fire.)
 
Er i permisjon nå, så leverer sånn ca rundt 08.45 og henter dem 14.30-15.00 tiden.
 
Jeg leverte ca 0745 og henta ca 1615 daglig :) Jobbet 08-16 samme som nå :)
 
Her leveres det 7 og hentes 16 vanligvis av far. Jeg som mor leverer rundt 7.30 og henter i 14-15 tiden, noen ganger.
 
Kommer helt an på vaktene siden vi er to som jobber skift. Jeg begynner kl 6.45 og må kjøre hjemmefra kl 6.05 når jeg har dagskift. Bhg åpner 7, så de dagene leverer pappaen. Da er jeg tidlig ferdig og er den som henter. Har jeg kveldsskift leverer jeg til siste frist kl 10, det samme gjør pappaen når han har kveldsskift. Den som har dagskift og er ferdig kl 15, henter. Når jeg har nattevakt er jeg ikke hjemme før kl 8 og da må også pappaen levere, så henter jeg når jeg våkner i 13 tida. Det er litt av en kabal!
 
Nå har vi bare to uker BHG igjen, men enten leverte jeg kl 07 og hentet kl 16, eller far leverte kl 08 og en av og hentet kl 16. Dette fordi far reiser halve uken og jeg jobber på sykehuset.
Da gutten var mindre, prøvde jeg å jobbe litt overtid de dagene faren kunne hente, slik at jeg kunne gå litt før de dagene jeg måtte hente, og kanskje få hentet kl 15 noen ganger.
Fra han ble 4 har han villet være der til kl 16 etter som ingen av vennene hans ble hentet før da.
Blir rart å begynne med skole i stedet:joyful:
 
Jeg har vært alene med datteren min og hatt henne hos meg annenhver uke. Så har måttet både levere og hente.

De siste årene når jeg var så heldig å ha jobb med kort vei og mulighet for parkeing leverte jeg 7.30 og hentet ca 15.30 (kom 15min for sent på jobb og dro 15min før fra jobb) Brukte lunsjen min til det ettersom jeg ofte spiste i bilen i løpet av dagen når jeg kjørte mellom kunder.
Tidligere da jeg hadde en annen jobb måtte jeg jobbe 1.5time mindre hver dag for å rekke å hente og levere (7.45-15.30) Måtte ta buss til og fra som ikke gikk så ofte. De ukene hun var med pappaen sin jobbet jeg inn igjen den tiden jeg jobbet mindre uken før.

Det er gull verdt med fleksitid, skjønner godt de som ikke har det har utfordringer.
 
Back
Topp