Når har vi de siste kontrollene?

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Jeg skal ha neste kontroll om noen dager, altså ved fullgåtte 36 uker. Dette blir hos jordmor hvor de så å si har kø 4-6 uker i forveien. Hvordan blir det med de siste kontrollene? Er det ikke i uke 38, 40, 41, man skal ha de neste tettere kontrollene når man er høygravid? Lurer på om de finner tid for meg.

Har vært hos fastlegen noen ganger, men han anbefaler de siste kontrollene hos JM da han selv er en mann og jormora vi jobber delvis på fødestuen, så kan snakke mer om fødselen o.l.

Kom på en ting. Bør jeg kanskje ringe i dag og snakke med sekretæren/bestille flere timer fremover? Altså, ikke vente til jeg skal på sv.kontroll om 6 dager?

Jeg har neste kontroll i slutten av uke 38 (38+5), og så en på termindato 40+2, hvor vi og setter opp en overtidskontroll hvis jeg ikke har født til da. Hadde forrige kontroll nå på mandag (36+6).
Eneste grunnen til at jeg har fått datoene til begge to nå er fordi den ene er hos jm, og den andre er hos lege.
Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan vente med å bestille de andre til den allerede oppsatte timen din, med mindre det pleier å være vanskelig å få timer der du bor :) Svangerskapskontroller og gravide priotiteres, så jeg vil nok tro at de klarer å få deg inn!

Jeg er usikker på når jeg har siste. Følges veldig tett opp, var på kontroll på føden igår samt diabetessykepleier, skal til jordmor neste uke (da er jeg 35 uker). Så er det tilbake til føden uken etter der igjen osv. Det avtales når jeg er der :-)

Jeg skal ha neste kontroll om noen dager, altså ved fullgåtte 36 uker. Dette blir hos jordmor hvor de så å si har kø 4-6 uker i forveien. Hvordan blir det med de siste kontrollene? Er det ikke i uke 38, 40, 41, man skal ha de neste tettere kontrollene når man er høygravid? Lurer på om de finner tid for meg.

Har vært hos fastlegen noen ganger, men han anbefaler de siste kontrollene hos JM da han selv er en mann og jormora vi jobber delvis på fødestuen, så kan snakke mer om fødselen o.l.

Jeg hadde 36 ukers kontrollen på mandag (da var jeg 36+0). Neste har jeg i uke 38 hos jordmor - alså rett over påske. Så har jeg blitt satt opp i uke 40 hos legen. Vi har sånn annenhver gang, men jeg vet vi kan velge litt selv også dersom man har noen meninger og sånt.
Overtidskontroll 7 dager over termin ringer man selv inn til Sykehuset og får. Da overtar de.

Jeg har neste kontroll i slutten av uke 38 (38+5), og så en på termindato 40+2, hvor vi og setter opp en overtidskontroll hvis jeg ikke har født til da. Hadde forrige kontroll nå på mandag (36+6).
Eneste grunnen til at jeg har fått datoene til begge to nå er fordi den ene er hos jm, og den andre er hos lege.
Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan vente med å bestille de andre til den allerede oppsatte timen din, med mindre det pleier å være vanskelig å få timer der du bor :) Svangerskapskontroller og gravide priotiteres, så jeg vil nok tro at de klarer å få deg inn!
Det er vel det som er problemet. Har hatt time hos JM bare en gang. Den ene gangen jeg ringte i uke 24 for å sette opp for uke 28, hadde de ikke noe ledig før jeg var 29+. På telefonen prøver de nesten å videresende meg til fastlegen. Selv om jeg er førstegangs... Her er det bare førstegangsgravide som prioriteres, har jeg hørt. Så den timen tok jeg hos fastlegen. Nå i uke 36 fikk jeg en time som ble bestilt 5 uker tidligere. Dvs. det virker som at hele timeplanen deres er opptatt (det er 4 jordmødre på helsestasjonen). Derfor ble jeg plutselig usikker på om det blir realistisk å få de siste kontrollene hos jordmor. Har jo egentlig ikke plaget dem så mye før i svangerskapet. Prøvde å avlaste timeplanen deres :)

Det er vel det som er problemet. Har hatt time hos JM bare en gang. Den ene gangen jeg ringte i uke 24 for å sette opp for uke 28, hadde de ikke noe ledig før jeg var 29+. På telefonen prøver de nesten å videresende meg til fastlegen. Selv om jeg er førstegangs... Her er det bare førstegangsgravide som prioriteres, har jeg hørt. Så den timen tok jeg hos fastlegen. Nå i uke 36 fikk jeg en time som ble bestilt 5 uker tidligere. Dvs. det virker som at hele timeplanen deres er opptatt (det er 4 jordmødre på helsestasjonen). Derfor ble jeg plutselig usikker på om det blir realistisk å få de siste kontrollene hos jordmor. Har jo egentlig ikke plaget dem så mye før i svangerskapet. Prøvde å avlaste timeplanen deres :)
Så utrolig rart at de har så dårlig dekning, og ikke tilrettelegger bedre. Da ville jeg kanskje ha ringt inn og bestilt likevel, sånn at du ihvertfall er sikret en time til hos jm før fødsel :)

Her jeg bor er det ikke noe problem å få seg time, heldigvis :)
Vil tro de prioriterer deg, er jo viktig at vi skal oftere til kontroll på slutten :)

Min jordmor sa at det er kontroll hver 4 uke frem til fødsel. Jeg trodde man hadde hver 2 uke fra uke 32 eller noe jeg?

Da har jeg bestilt time hos fastlegen i uke 38 for sikkerhets skyld. Tar 34 ukers kontroll hos JM. Slipper å stresse med datoer og ventetid da.

Min jordmor sa at det er kontroll hver 4 uke frem til fødsel. Jeg trodde man hadde hver 2 uke fra uke 32 eller noe jeg?
Mener også det skal være annenhver uke mot slutten av svangerskapet. Det var normal praksis sist jeg gikk gravid hvertfall.

Jeg har kontroller både nå og da pga symfysemålet ikke stiger som det skal. Har vært 1-3 uker mellom de fleste kontrollene, har hele veien gjort ny avtale på kontrollen selv om noen av kontrollene har vært tette. De bør jo prioritere oss som er på slutten tenker jeg :)

Høres ut som det var lurt av deg da.

Jeg har mine siste i uke 37, 38 og 40. Tror de bare har satt opp sånn ca og etter når det passer for dem. :)

Jordmor sa til meg i uke 28 at de standard kontrollene er uke 32-36-38-39-40 deretter tar sykehus over for overtidskontroller

Jordmor sa til meg i uke 28 at de standard kontrollene er uke 32-36-38-39-40 deretter tar sykehus over for overtidskontroller
Tror det er det som er opplegget her også [emoji1360]
Oi, det var tett mot slutten. Hver uke, jo. Er det det samme de kontrollerer på slutten? Altså hjertefrekvens hos babyen, urinprøve, blodprøve, vekt og SF mål? Eller er det noe annet også?

Oi, det var tett mot slutten. Hver uke, jo. Er det det samme de kontrollerer på slutten? Altså hjertefrekvens hos babyen, urinprøve, blodprøve, vekt og SF mål? Eller er det noe annet også?
Det er de samme tingene, med hovedfokus på tidlig oppdaging av svangerskapsforgiftning, som gjerne kommer mot slutten, kan komme veldig fort og er farlig for både mor og barn. Jeg har fått beskjed om at jeg når som helst kan komme og ta blodtrykk på legekontoret, bare for å sjekke at dette er greit. Betryggende å vite at de er så obs på det!

Her må jeg til lege nå på 36 ukers kontroll siden det var travelt hos jm. Men fikk time hos henne igjen i uke 38 da [emoji4] ikke avtalt noe mer, men håper jeg får eventuelt siste i uke 40 hos jm da, hvis jeg rekker [emoji6]

Her jeg bor har vi fått et egen skjema i starten av svangerskapet som fylles på hver gang vi er på kontroll med time til ny kontroll.
Det står listet opp hvilken svangerskapsuke du er i og hvem du skal til den uken, så fyller man på med tidspunkt.

Svangerskapsuke:
6-8: livsstilssamtale (Jordmor)

8-12: Jordmor

17-19: Ultralyd Sykehus

24: Jordmor

28: Lege

32: Jordmor

36: Lege

38: Jordmor

40: Lege

41+3: Fødepoliklinikk

(Evnt induksjon dag 8-11)