Når har man sv.skaps kontroller?

09barn+spire2014

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Hvor mange og i hvilke uker skal man? Har vært engang hos lege og to hos jm. Skal slutte hos jm da hun er ubrukelig. Å bare gå til lege. Men bare husker ikke hva det var sist jeg gikk gravid med min sønn for snart 6 år siden :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Lurer jeg også på. Var hos legen i uke 8. Og ultralyd i uke 18.

Sent from my iPhone using BV Forum

Sjekk denne linken :)

Ikke alle leger/jordmødre følger den helt slavisk i forhold til ukene, men den gir en indikasjon på at man i starten går til kontroll rundt uke 8-12, deretter OUL rundt uke 18, så blir det vanlige kontroller hos lege/JM én gang i måneden, og jo nærmere termin man kommer jo hyppigere (annenhver uke / én gang i uken) blir kontrollene.

Første kontroll i uke 8-12, deretter OUL, og så kontroll ca 1 gang i mnd, frem til uke 36 ca- da er det annehver uke :)

Jeg skal første time til jordmor uke 25. Spurte henne om planen når jeg ringte, og hun sa at det var helt opp til meg. Lurte jeg på noe så var det bare å komme, hvis ikke kunne vi vente :) Jeg vil få sjekket urinen og symf.-fun. mål, så da ble det nesten etter planen her :)

Jeg hadde legetime uke 12, oul uke 18, jordmortime blir ikke før uke 26 (egentlig 24 men hu var ikke ledig da) aå blir det vel hver mnd fram mot termin :)

Jeg er så heldig at her i kommunen er jordmor skikkelig dedikert til jobben sin. Hun vil følge alle gravide nøye, så jeg har allerede vært på 3 jordmorkontroller og 1 legekontroll. Om 14 dager så har jeg ny kontroll til jordmor også ville lege ha meg inn til kontroll i uke 26 allerede:) så jeg bestemmer nesten selv når jeg vil ha time:)

Jeg hadde rundt uke 12-13, OUL, også igjen raskt etter OUL for glukosebelastning. Skal tilbake igjen neste uke, er da 24. Så blir det igjen i uke 27 til ny glukosebelastning. Så blir det vel en gang i måneden fram til den siste måneden. Med første gleda jeg meg stort til hver gang, denne gangen synes jeg jeg er hos legen "hele tida".

Her i kommunen er det:
Uke 8-12 lege
Uke 14-16 Jordmor
Uke 17-19 UL
Uke 20 lege
Uke 24 Jordmor
Uke 28 Jordmor
Uke 32 Lege
Uke 36 Jordmor
Uke 38 Lege
Uke 40 Jordmor

Mener jeg og huske:p

Ja jeg blir fulgt opp mer da.. men bare avsluttet med jm. Så har legen nå. Har time igjen i uke 24 om 3 uker :) så ul om ikke mange ukene igjen og fødselsamtale snart.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Standard er vel uke 10-12 (rhesus prøve, toksoplasmose, rubella etc), OUL uke ca 18, uke 24, 28, 32, 36 og 40.

Standaren her er:
ca uke 10- Lege
Uke 16 jordmor
uke 19-20 Oul
uke 24 jordmor
Uke 28 Lege
Uke 32 Jordmor
Uke 36 Lege
Uke 38 jordmor
Uke 40 jordmor.

Jeg følger ikke denne planen slavisk siden jeg tar alle kontroller hos jm og hun ønsker og følge meg opp litt tettere siden jeg har litt traumer etter fødselen med nr 2. Har i tillegg vert på ul på sykehuset uke 9+2 pga ekstrem svangerskapskvalme og så skal jeg da jeg er 23+0 pga sjekke hjertet en gang til....

Back
Topp