Når har/hadde du første time til kontroll?

Lykkeliten2020

Blir kjent med forumet
Jeg har aldri gjort dette før, så ringte legekontoret dagen etter jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg ba om å få en time, men ble fortalt at det ikke er vanlig å få time før det var gått 12 uker? Så skal på min første kontroll i uke 13. Kjenner at det som førstegangsgravid kunne vært greit å fått time litt tidligere... Ser i tillegg at flere av dere har fått time til OUL allerede?
 
Det er ikke spesielt mye å gjøre uansett før uke 12. Ikke får man hørt hjertelyden og det er for tidlig til å ta blodprøver. Sånn generelt tror jeg det kan være lettere å få time tidligere hos jordmor, men vet det er vanskelig nå mtp korona. Er det noe spesielt du ønsker ut av timen? :)
 
Jeg var i uke 8 og fikk søkt om fødeplass og oul, tok blodprøver og fylte ut fødekort. Planla resten av undersøkelsene.
 
Du kan ringe til jordmor :) Eg skulle berre høyre korleis dei ville legge opp løpet med tanke på koronar og slikt. Jordmora tok like godt timen med ein gang. Over telefon då. Fekk meg inn i systemet så veldig greitt. Ny time der i når eg ha er 20 veker. Og fått oul i 18+0. Jordmora så også at det berre var å ringe om det skulle vere noko. No hadde ho ingen inne til kontroll. Kun over telefon.

Må ha ein time til lege for å ta blodprøver. Vert gjort rundt veke 12, men lurer på om det vert praktisert ulikt når der gjeld tidspunkt for når ein skal/kan ta dei.
 
Var i uke 8+5 hos fastlegen. Tok alt av prøver og målinger, samt søkte om ultralyd :)
 
Jeg har bestilt time til legen når jeg er 12+2. Har ikke noe behov for time før det. Men når jeg var førstegangs hadde jeg time mye tidligere bare for å prate litt fordi jeg var ganske usikker og hadde masse spørsmål.
 
Jeg er også førstegangsgravid og skal til legen nå på torsdag, da er jeg 7+3. Kjenner jeg er veldig glad for det, da jeg har mange spørsmål. Og at det er veldig godt å føle seg «ivaretatt».
Da jeg ringte så sa de at det var helt normalt å komme fra uke 6 og utover. Så ser ut som det kommer an på legen man har?
 
Æ var 7+2 hos legen. Tok blodprøver og fylle ut helsekort og de søkte om Oul. Skal til jordmor neste uke ved 10+2
 
Det er ikke spesielt mye å gjøre uansett før uke 12. Ikke får man hørt hjertelyden og det er for tidlig til å ta blodprøver. Sånn generelt tror jeg det kan være lettere å få time tidligere hos jordmor, men vet det er vanskelig nå mtp korona. Er det noe spesielt du ønsker ut av timen? :)

Det er ikke helt riktig. Jeg har alltid tatt blodprøver før uke 12, samt søkt om fødeplass. Første gang jeg var gravid fikk jeg også det svaret om at det ikke var noe poeng å få time før uke 12 (av damen i resepsjonen), men da jeg fortalte det til legen min ble han kraftig irritert og sa at det var gammeldags. :)
 
Jeg ringte noen dager etter jeg testet postitivt. Men fikk beskjed om at jeg skulle ringe når jeg var i uke 12. Ca 1 uke etter ringte jeg på nytt direkte til lege da jeg hadde hørt på en podcast om at man burde ta kontroll før uke 12. (Er første gang så ble veldig usikker). Men min lege sa han ikke hadde noe med det å gjøre og at jeg måtte ringe helsestasjonen. Ringer så helsestasjonen og de sier de kun har me barnet når det er født og at jeg måtte kontakte føden. Ringer føden og de sier det er legen som skal ta første kontrolltime.

Blir rimelig frustrert og trist kjenner jeg, føler ikke at noen «tar vare» på meg. Men føden sa jeg skulle bestille time til legen i uke 10 så skal prøve på det og håper det ikke blir mere tull

Er nå 7+0 :angel8
 
Jeg ringte noen dager etter jeg testet postitivt. Men fikk beskjed om at jeg skulle ringe når jeg var i uke 12. Ca 1 uke etter ringte jeg på nytt direkte til lege da jeg hadde hørt på en podcast om at man burde ta kontroll før uke 12. (Er første gang så ble veldig usikker). Men min lege sa han ikke hadde noe med det å gjøre og at jeg måtte ringe helsestasjonen. Ringer så helsestasjonen og de sier de kun har me barnet når det er født og at jeg måtte kontakte føden. Ringer føden og de sier det er legen som skal ta første kontrolltime.

Blir rimelig frustrert og trist kjenner jeg, føler ikke at noen «tar vare» på meg. Men føden sa jeg skulle bestille time til legen i uke 10 så skal prøve på det og håper det ikke blir mere tull

Er nå 7+0 :angel8

Uff, det er virkelig dårlig behandling. I Oslo er det sprengt kapasitet på jordmødre på helsestasjonen, så der fikk jeg første time rundt 25 uker. Men jeg gikk jo jevnlig til kontroller hos fastlegen fra uke 8 før det.
 
Siden jeg har mistet flere ganger tidligere har jeg blitt enig med legen min om å bestille time til første kontroll etter jeg har vært på tul. Har tul om 2 uker, da er jeg ca 8 uker.
 
Jeg var hos legen i uke 12 med førstemann. Var på en tidlig ultralyd før det. Denne gangen har jeg også vært på tidlig ultralyd, men ikke bestilt time hos legen enda eller snakket med jordmor. Har snakket med legen da i forbindelse med svangerskapskvalme. Det er jo ikke så mye som blir gjort før uke 12.
 
Her tar de normalt inn mellom uke 6 og 12. Pga. situasjonen nå er det mellom 12 og 13. Jeg skal inn 12+1. Fremdeles en god stund til da jeg bare er 6+2, så håper det roer seg biiittelitt til da, så timen ikke blir avlyst:smiley-angelic001
 
Jeg har nettopp vært gjennom den runden av ringing og tenking som du nok er i nå. Som førstegangsgravid har jeg et stort behov for pålitelig informasjon og en fagperson å støtte meg på i min usikkerhet og spørsmål rundt alt som handler om å være gravid. At det ikke er noe poeng å gå til lege eller jordmor før i uke 12, syns jeg ignorerer informasjonsbehovet man har som førstegangsgravid. Om man ikke tar folat, spiser rød biff og krafser rundt i blomsterbedene frem til uke 12, så er jo ikke det veldig bra for den lille! Dette er i alle fall slik jeg forstår det, men så har jeg ikke fått snakka med noen i helsevesenet ennå da :p Mener derfor denne type info bør kunne være mulig å få så tidlig som overhodet mulig :)

Jeg har fått første kontroll 15. mai, ca uke 12+2, hos jordmor. Men siden man egentlig har krav på time innen ei uke etter at man tar kontakt fikk jeg "krangla" meg til en telefontime med jordmor like over påske, da er jeg ca uke 8+0 :angelic: Kanskje det er noe du kan be om? Så lenge jeg har den telefontimen syns jeg det er helt greit å vente til uke 12 for første "ordentlige" kontroll. Vurderer også å bestille TUL til uke 12, men det må jeg nok dekke selv privat.

PS. Kan tipse om at mange fastleger tilbyr e-konsultasjon. Hos min fastlege er dette gratis for gravide :) Så det er et godt alternativ om det er noe konkret man lurer på eller er bekymra for. Har også inntrykk av at fastlegene har bedre kapasitet enn jordmødrene for tida, men det kan jo være lokale variasjoner der.
 
Skal inn til jordmor når jeg er 12+6, får vite når det nærmer seg om det blir via tlf.
 
Hadde første time hos jordmor forrige fredag, 9+0, samtale, fylle ut papirer, bestilling av oul og urinsjekk.
Skal ha legetime 12+0 for blodprøver og lignende.

Var ingen problem å få noen av timene for meg foreløpig, men tiden vil vise om vi får oppfølgningen vi skal ha videre :) veldig betryggende å få gjennomført vanlig rutine til tross for korona..
 
Har vært hos legen jevnlig siden uke
Jeg har nettopp vært gjennom den runden av ringing og tenking som du nok er i nå. Som førstegangsgravid har jeg et stort behov for pålitelig informasjon og en fagperson å støtte meg på i min usikkerhet og spørsmål rundt alt som handler om å være gravid. At det ikke er noe poeng å gå til lege eller jordmor før i uke 12, syns jeg ignorerer informasjonsbehovet man har som førstegangsgravid. Om man ikke tar folat, spiser rød biff og krafser rundt i blomsterbedene frem til uke 12, så er jo ikke det veldig bra for den lille! Dette er i alle fall slik jeg forstår det, men så har jeg ikke fått snakka med noen i helsevesenet ennå da :p Mener derfor denne type info bør kunne være mulig å få så tidlig som overhodet mulig :)

Jeg har fått første kontroll 15. mai, ca uke 12+2, hos jordmor. Men siden man egentlig har krav på time innen ei uke etter at man tar kontakt fikk jeg "krangla" meg til en telefontime med jordmor like over påske, da er jeg ca uke 8+0 :angelic: Kanskje det er noe du kan be om? Så lenge jeg har den telefontimen syns jeg det er helt greit å vente til uke 12 for første "ordentlige" kontroll. Vurderer også å bestille TUL til uke 12, men det må jeg nok dekke selv privat.

PS. Kan tipse om at mange fastleger tilbyr e-konsultasjon. Hos min fastlege er dette gratis for gravide :) Så det er et godt alternativ om det er noe konkret man lurer på eller er bekymra for. Har også inntrykk av at fastlegene har bedre kapasitet enn jordmødrene for tida, men det kan jo være lokale variasjoner der.

Skjønner godt informasjonsbehovet, men for akkurat det grunnleggende er det jo mye god og grundig offentlig informasjon man kan lene seg på så lenge, på for eksempel https://helsenorge.no/gravid :)
 
Har vært på tul, og skal på nytt om noen dager. Har snakket med legen på telefon for å få henvisning til duo-test, og jordmor ang jobb. Jeg jobber kun natt og hun vil ikke at jeg skal gjøre det nå.
Hvis ul er bra, så leverer jeg iallfall urinprøve hos legen over påske. :) Noe mer har jeg ikke behov for.
 
Har vært hos legen jevnlig siden uke


Skjønner godt informasjonsbehovet, men for akkurat det grunnleggende er det jo mye god og grundig offentlig informasjon man kan lene seg på så lenge, på for eksempel https://helsenorge.no/gravid :)

Ja, det finnes masse info - en hel jungel å navigere i :p Og flere av disse med følgende råd: Snakk med legen din om dette. Gjelder eksempelvis behov for jod-tilskudd ol. Selv hadde jeg ikke trengt så mye, men en liten halvtime hadde gjort godt for hodet og for å følt seg mer ivaretatt :) Nå får jo vi en telefonsamtale over påske, så det er jeg godt fornøyd med.
 
Back
Topp