Når har dere første legebesøk?

Høstbaby2017<3

Flørter med forumet
Oktobergull 2022
jeg er gravid for første gang og har veldig mange bekymringer. Ringte til legekontoret og ville bestille time, men kontordame sa det ikkje var nødvendig å komme før i 12.uke. Jeg er 5+6 i dag. Syns det er så lenge å vente. Lurer på om det i det hele tatt er noe inni magen min, selv om ørten tester er veldig positive.

Når gikk du til legen første gang i svangerskapet og hva var årsaken til at du gikk?

hei å gratulere så mye!! :D
Gikk første dag me positiv test me førstemann, hadde allerede hadd 3 SA å var overvektig så fikk god oppfølging!

Skal på Fredag den 06.01, er idag 5+3 tror jeg.. Denne gangen blir det også god oppfølging da jeg har hadd kjempe betennelse i bukspyttkjertelen, operert bort galleblæra å har fjernet tuppen av livmorhalsen pga store celleforandringer..

Sist var jeg vel nærmere 12 uker tror jeg. Husker ikke helt. Fant ut i går at jeg er gravid. Skal til legen og ta blodprøve i morgen, men det er fordi det er IVF. Går ting bra, så er det vel tidlig ul i uke 7. Fortsatt pga IVF;) Jeg kommer nok ikke til å bestille første legetime før jeg er 10-12 uker.

hei å gratulere så mye!! :D
Gikk første dag me positiv test me førstemann, hadde allerede hadd 3 SA å var overvektig så fikk god oppfølging!

Skal på Fredag den 06.01, er idag 5+3 tror jeg.. Denne gangen blir det også god oppfølging da jeg har hadd kjempe betennelse i bukspyttkjertelen, operert bort galleblæra å har fjernet tuppen av livmorhalsen pga store celleforandringer..

Kan jeg spørre hvilken type ekstra oppfølging du får/man bør få pga. konisering og bukspyttkjertelbetennelsen? Har gjort/hatt begge deler selv.. Visste ikke at dette krevde noe ekstra?!

Last edited:
Kan jeg spørre hvilken type ekstra oppfølging du får/man bør få pga. konisering og bukspyttkjertelegenmeldingen? Har gjort/hatt begge deler selv.. Visste ikke at dette krevde noe ekstra?!

jo det har du krav på :) Skal ha ekstra oppfølging av legebesøk å slikt, enda usikker mtp ul, men mener dem må følge ekstra med på at ikke livmorhalsen trekker seg mer tilbake..

Jeg er gravid for første gang. ringte og fikk legetime 21.feb, hun regnet seg frem til det.. da er jeg 12+2. Ville egentlig ha gått nå,men de mener vel at det ikke er vits? :p

Etter 12 uker er det blodprøver kan tas så derfor dem vil ha inn da[emoji5] jeg føler meg mer komfortabel å ta timer hos jordmor heller for å snakke om alt. Jeg skal 1 februar til legen men tenker å ringe jordmor også for å få en pratetime

Forrige svangerskap hadde jeg termin akkurat samme dag som nå, og jeg ringte helsestasjonen i januar en gang. Fikk første time hos jordmor i uke 12. Hadde hver svangerskapskontroll hos jordmor, blir nok å gjøre det samme denne gangen.

jeg er gravid for første gang og har veldig mange bekymringer. Ringte til legekontoret og ville bestille time, men kontordame sa det ikkje var nødvendig å komme før i 12.uke. Jeg er 5+6 i dag. Syns det er så lenge å vente. Lurer på om det i det hele tatt er noe inni magen min, selv om ørten tester er veldig positive.

Når gikk du til legen første gang i svangerskapet og hva var årsaken til at du gikk?
...og jeg var forøvrig på tidlig ultralyd på privatklinikk i januar forrige gang fordi jeg ikke trodde på testene;) Var verdt pengene, men orker ikke det denne gangen.

Jeg var hos fastlegen min idag, ble egentlig ikke noe særlig klokere. Hun sjekket nedentil, tok celleprøve og blodprøve. Spurte om hun kunne sende henvisning til ultralyd, men hun ville ikke siden det var ikke noe tegn eller grunn til å måtte ta ultralyd tidlig.
Er 4+5 i dag. Jeg tenker å ta kontakt privat for å få ultralyd om et par uker. Syns det er greit å være helt sikker på at alt står bra til, så får jeg litt ro i sjela pluss et koselig bilde :-)

For å si det sånn: du får ikke noen annen bekreftelse hos legen så tidlig enn den du får fra en vanlig graviditetstest. ;) Skjønner godt at du vil ha mer bekreftelse enn det, men da er det privat ultralyd i uke 7 eller senere som er løsningen. :)

Etter 12 uker er det blodprøver kan tas så derfor dem vil ha inn da[emoji5] jeg føler meg mer komfortabel å ta timer hos jordmor heller for å snakke om alt. Jeg skal 1 februar til legen men tenker å ringe jordmor også for å få en pratetime

Må de være akkurat 12+0, eller 11+noe - altså i uke 12?

Kontordama sa til meg man måtte være 12 uker på vei for å ta noen av blodprøvene så vet ikke..

Fikk hos jordmor i uke 13, og var der hver mnd fram til uke 30. Da begynte jeg å gå til legen fram til fødsel :)
De fleste normalt friske gravide uten historie med mislykkede svangerskap trenger vel ikke gå til lege/jordmor før da :)

Back
Topp