Når har dere første jordmortime?

Villrede

Andre møte med forumet
Er i uke 15+2 og har vert hos lege og på tidlig ul u uke 9.
Skal til vanlig ul uke 19 og til lege uke 24 for å planlegge keisersnitt.
Med tanke på keisersnitt vet jeg ikke om jeg trenger jordmor.
Hva tenker dere?
 
Tenker at jordmor er fin å ha. Jeg vet ingenting om keisersnitt men graviditeten er jo den samme og de måler jo vekst, sjekker hvordan det går med deg osv på en litt annerledes måte enn leger gjør. Syns det er litt ekstra stas med jordmor :happy:
 
Vet ikke om du trenger det, men jeg selv gikk 1. Gang i uke 12 ca, og skal tilbake i uke 24. Men jeg drar ikke til legen utenom om jeg må ha en hastetime av noen grunn. Men en kan velge selv om en vil gå til lege eller jordmor, noen går også annenhver gang osv. Men om hva du må ifht keisersnitt vet jeg desverre ikke. Men en må nok ingenting. Men en jordmor har ofte bedre tid, og har spesialisering på svangerskap osv. Så derfor velger jeg det, også har jeg en fjott av en fastlege da
 
Anbefaler jordmor. De tar seg bedre tid og er virkelig god å ha når du har spørsmål eller bekymring. Jeg går ofte til legen og for må følges tett opp, men er noe spesielt med jordmor. :Heartred
 
Jeg gikk ikke til jordmor forrige svangerskap, og kommer vel ikke til å gjøre det denne gangen heller. Så kan ikke dele noen erfaringer sånn sett, men som mange over her skriver så skader det neppe å gå til jordmor. Keisersnitt i likhet med vaginal fødsel er jo også noe man må forberede seg til, og da er det kanskje godt med noen som kan mye om svangerskap og fødsel. Leger har jo ikke alltid så god tid og selv om de også kan mye om svangerskap og fødsel, så kan jeg godt se for meg at jordmor sitter på mer spisskompetanse. Jeg tror du får kjenne etter hva du føler du har behov for :)
 
Jeg gikk til jordmor og lege annenhver gang sist. Denne gangen har jeg hatt en time hos lege og en time med tul. Skrev med legen i går og forklarte at jeg muligens burde fått tatt nye blodprøver pga stoffskifte. Jeg skrev også at jeg lurte på hvordan det nå ble med svangerskapskontroller og oul. Fikk til svar at jeg måtte bare bestille meg en legetime. Da får vi se hvordan jeg skal løse det, ettersom mannen min jobber 110% og ikke kan ta med dattera vår på jobb.
 
Skal til OUL i uke 18+5, så til jordmor i uke 24 om ikke reglene blir endret. Om det ikke er endringer er det max 15 min til jordmor, så blir bare sjekk av det mest nødvendige. Tror sånnsett det ikke hadde vært så stor forskjell mellom å dra til jordmor og lege for meg, men aldri snakket med fastlegen før og det er samme jordmor som sist svangerskap så vil heller dit :)
 
Jeg liker veldig godt å gå til jordmor, for hun har så god tid ❤️ Var i uke 10 og skal tilbake unike 24. Samme uke skal jeg til lege for å ta glukosebelastning. Det blir litt dobbelt opp, men det er bare sånn når man må følge opp litt ekstra ☺️
 
Jeg gikk til jordmor sist svangerskap selv om jeg skulle ha planlagt keisersnitt. Hadde mange gode samtaler rundt keisersnitt og bekymringer.
Denne gangen tror jeg at jeg velger å ikke benytte meg av jordmor da jeg tror det vil bli litt dobbelt opp av det samme. Har en veldig flink lege som har mye kunnskap og alltid tar seg god tid.
Men om jeg føler for hyppigere oppfølgning mot slutten er det ikke noe i veien for å ta kontakt med jordmor da tenker jeg.
 
Har vært en gang i uke 8 og skal på neste kontroll i uke 17/18 en gang. Følges opp litt ekstra pga forrige svangerskap så blir nok noen runder. Liker best å gå til jordmor, fastlegen min er alltid minst 40 minutter forsinka :hilarious: går til han mest hvis/når jeg trenger sykemelding tror jeg. Han ville også gjerne se meg en gang i blant for å følge med blodtrykket.
 
Takk alle sammen
Får vurdere til neste uke om jeg bestiller time. I disse tider føler jeg det er smartest å være minst mulig på legesenteret.
 
Jeg var veldig fornøyd med jordmor sist, og er ikke fornøyd med fastlegen min, så blir nok å dra til jordmor denne gangen også. Har ikke bestilt time enda da, men tenker å prøve å huske å gjøre det i morgen :rolleyes::wacky::angelic:
 
Jeg dro første gang da jeg var 11 uker. Syntes det er veldig fint å gå til jordmor, jeg liker min fastelege også, men syntes det er koseligere å gå til jordmor. Føler hun tar seg mer tid, hos legen skal alt bli så fort ferdig føler jeg. Jordmoren min satt opp flere ekstra timer så jeg kunne følges godt opp, det syntes jeg var fint:) hun spurte selvsagt først om jeg ønsket det
 
Tipper det blir i uke 23, siden jeg skal til legen i uke 24 med glukosebelastning. Foruten det som er nødvendig medisinsk vil jeg helst følges opp hos jordmor. Har hittil (uke 18) vært en gang hos jordmor, to ganger hos lege, og på en tul. Her jeg bor anbefaler de kontroll hver 4. uke :)
 
Tipper det blir i uke 23, siden jeg skal til legen i uke 24 med glukosebelastning. Foruten det som er nødvendig medisinsk vil jeg helst følges opp hos jordmor. Har hittil (uke 18) vært en gang hos jordmor, to ganger hos lege, og på en tul. Her jeg bor anbefaler de kontroll hver 4. uke :)
Her har vi kun hver sjette uke og de lokale timene går ut om man har time på sykehuset. Fikk forøvrig telefon time i mai hos jordmor uten om for å ha en "bli kjent" time.
 
I den kommunen jeg bor i er det vanlig med første jordmortime i uke 6-8. Da prater man om alt.... alkohol, vold, røyk, trening, vekt, mat osv! Hun fyller også ut svangerskapskjema. Så var jeg hos lege i uke 12 for blodprøver og kort samtale. Neste er oul i uke 18-20. Rart at ser er så forskjellig fra sted til sted.
 
Takk alle sammen
Får vurdere til neste uke om jeg bestiller time. I disse tider føler jeg det er smartest å være minst mulig på legesenteret.

Her får ingen komme inn i bygningen på egen hånd. De kommer å slipper deg inn når du har time. Det skal være ganske trygt nå i forhold til det å bli smittet iom at de som opplevde dette tidligere var under åpne kontor. Man får jo ikke komme nå om man har symptomer. Da kommer de til deg ute.
 
Jeg var mye inn og ut hos legen/sykehus uke 4-10, dårlig start på svangerskapet.. Men det var aldri noe snakk om blodprøver og første svangerskapskontroll f.eks.

Var hos jordmor i uke 10 som fylte ut helsekortet osv. Rekvirerte blodprøver også som jeg tok hos legen i uke 13. Har UL i uke 20, lege og jordmor i uke 24 (ekstra oppfølging grunnet spesiell blodtype og glukosebelastning). Så er det jordmor i uke 28 for fødselsforberende samtale. Husker ikke alt som kommer etter det :p

Her kommer man fortsatt inn til lege/jordmor.
Men har man symptomer på corona er det egen avdeling til det hos lege. Men de vil jo unngå mest mulig så det er bare det som er høyst nødvendig man kommer inn til.
 
Back
Topp