Når har dere begynt å la barnet sove på eget soverom?

BrukerMalin

Bli kjent med forumet
Hei :)
Som i hovedtekst , når har dere latt barnet bruke sitt 'rom' ? :)
Her har vi ennå avventet det , han er 13mnd nå :Heartblue .
Er jo aldri fait på ting meeen ,greit å høre hva andre gjør ,har gjort :happy119

Er jo aldri fait på ting meeen ,greit å høre hva andre gjør ,har gjort :happy119

Eldste var 11,5 mnd. Med minste avventer vi til hun sover bedre. Storebroren sov 0% bedre av eget rom, men vi måtte gå lenger hver gang han våkna :hungover: Så nå venter jeg til hun sover litt bedre igrunnen. Hun er like gammel som din nå :)

Vi skiller oss nok litt ut fra gjennomsnittet for her har barna sovet på eget rom fra hhv 3, 3 og 2mnd. Her hadde vi øvd på å sove der på dagtid nesten fra fødsel så rommet var sånn sett trygt, men vi måtte bruke en god del tid den første uka på å trygge de ved leggetid. Men etter den første innkjørings uka sov både små og store mye bedre.

Last edited:
7 måneder på eldste, hadde gjort det ved 6 måneder hadde ikke det vært for ferie. Avventet til vi var en lengre periode hjemme.

Hadde lagt minsten også på eget rom fra ca 6 måneder, men det drøyde til hun var 11 måneder fordi rommet ikke var pusset opp.

Begge mine har generelt sovet godt på natten og med en god stol på rommet for amming, har det gått fint. Har ikke merket mer uro fra de av å være på eget rom. For min egen del sover jeg bedre og blir mindre forstyrret de nettene det er far sin tur.

Hva defineres som å sove på eget soverom? Ungen vår er 19mnd og sover formiddagslur + fra 19-02 på eget rom. Da våkner hun. Enten må man sette
seg og sulle bort 1-3 timer for å få henne til å sovne, eller hente henne inn til oss. Da sover hun til 08-09. For egen søvns skyld sover hun i senga vår. Men hun har per se ingen problemer med å sovne her eller der, tar like lang tid om jeg legger henne i vår seng eller egen seng. Det er disse nattlige våkingene som er slitsomme og utrolig mye enklere med henne i vår seng. Da sover man en hel natt gjennom…

Hva defineres som å sove på eget soverom? Ungen vår er 19mnd og sover formiddagslur + fra 19-02 på eget rom. Da våkner hun. Enten må man sette
seg og sulle bort 1-3 timer for å få henne til å sovne, eller hente henne inn til oss. Da sover hun til 08-09. For egen søvns skyld sover hun i senga vår. Men hun har per se ingen problemer med å sovne her eller der, tar like lang tid om jeg legger henne i vår seng eller egen seng. Det er disse nattlige våkingene som er slitsomme og utrolig mye enklere med henne i vår seng. Da sover man en hel natt gjennom…

Jeg har tenkt at det er når man sover hele eller deler av natta på eget rom :) vår eldste stoppet å sove i senga vår da vi gikk over til eget rom. Altså hans egen bestemmelse. Vi var helt zombi av oppvåkninger pluss tidlig morgen med han så prøvde å ha han i vår seng for å få sove mer, men der holdt han seg bare lys våken :hilarious: og det ble mer slitsomt å gå inn på rommet hans, så vi hadde ekstra seng ved hans seng pg byttet på hvem som var der deler av natta.
Litt derfor jeg nå avventer å flytte senga på eget rom nå (og fordi vi har kun to soverom og vil ikke forstyrre 4-åringen sin nattesøvn). Og fordi samsoving er noe vi trives og koser oss med da. Minst på 13mnd sover rolig når hun først sover, men våkner fortsatt mye og står opp i 5tiden.. håper det går over snart det med 5-tida hvertfall haha

Eldste var 1,5år, mellomste 11mnd, flyttet da sammen med eldste til gulvseng. Minste sover fortsatt med oss, men kun pga plassmangel. Han ble 1år i desember:hilarious:

En uke gammel ca, andre natta hjemme.
Han har alltid sovet best alene og helt i fred. Han nekta å ligge i vugga som stod på rommet vårt og sammsoving funka ikke noe særlig for noen av oss. Så han ble lagt i egen seng andre natta og sov kjempegodt og vi fortsatte bare med det. Hadde babycall og rommene var vegg i vegg.

Husker ikke eksakt, men hun var over 2 år før hun sov der halve natten og kom inn til oss resten. Nå sover hun der for det meste, gjort siste halvåret (blir 4 år neste uke). Men vi har hatt en del utfordringer. Håper lillebror kan sove på eget rom om vi flytter neste sommer (han er da 8-9 mnd).

6 mnd på eldste. Yngste er nå 8 mnd og vi avventer litt pga flytting, men regner med at han får lov til å sove for seg selv veldig snart også. Evt inne hos storesøster;)

Mine fire eldste har sovet på eget rom fra de var mellom 1 og 4 mnd gamle :)
Nå har jeg en liten en på 3mnd, og han har dessverre ikke eget rom før vi flytter..

7 måneder på eldste, hadde gjort det ved 6 måneder hadde ikke det vært for ferie. Avventet til vi var en lengre periode hjemme.

Hadde lagt minsten også på eget rom fra ca 6 måneder, men det drøyde til hun var 11 måneder fordi rommet ikke var pusset opp.

Begge mine har generelt sovet godt på natten og med en god stol på rommet for amming, har det gått fint. Har ikke merket mer uro fra de av å være på eget rom. For min egen del sover jeg bedre og blir mindre forstyrret de nettene det er far sin tur.
Far sin tur… Det hørtes digg ut :shy:
Her finnes ikke det begrepet… :shifty:

10 måneder. Vi hadde madrass på gulvet der inne en periode. Nå er han 4 år og sniker seg inn til oss på natta (begynte med det da han sluttet med sprinkelseng).

6 måneder. Litt utfordrende i starten med lange perioder med oppvåkninger på natten, men vi prøvde å stå i det så godt som det gikk. Og etter noen uker sov hun stort sett natten gjennom ☺️

Far sin tur… Det hørtes digg ut :shy:
Her finnes ikke det begrepet… :shifty:

Det anbefales å innføre! Nå som far er i perm har han alle netter i uken. I helgen har vi en natt + morgenen hver. (Er natten helt j***, så får man sove på morgenen). Da får begge sove til 8-9 en gang i helgen. Btw, jeg ammer ikke lengre.

Når vi begge er i jobb tar vi annenhver natt med uro. Vi prøvde først annenhver dag, men da kan det bli veldig forskjell på hvor mye man må opp.

Det anbefales å innføre! Nå som far er i perm har han alle netter i uken. I helgen har vi en natt + morgenen hver. (Er natten helt j***, så får man sove på morgenen). Da får begge sove til 8-9 en gang i helgen. Btw, jeg ammer ikke lengre.

Når vi begge er i jobb tar vi annenhver natt med uro. Vi prøvde først annenhver dag, men da kan det bli veldig forskjell på hvor mye man må opp.
Fin løsning det :) Jeg hadde det sånn med mine tre eldste.. Nå har jeg en samboer som har store problemer med å sovne :shifty:
Og jobber hver dag.. I helgene også..
Så det har bare blitt til at jeg tar all nattevåk.. Veldig slitsomt:(
Men når mini våkner kl 01.00 så har jeg allerede sovet som en stein i 3-4timer, mens samboer nettopp har sovnet..
Heldigvis sover 2åringen 12t uten oppvåkning, og mini har også blitt mye mer stabil om nettene:notworthy

Eldste flyttet inn på eget rom når hun var 6mnd, og yngste flyttet inn på eget rom når hun var 4 mnd :)

Eldste rundt 7 mnd tenker jeg, yngste ved 5 mnd (da flyttet han inn til storebror)

Back
Topp