Når gutten ikke spiser

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Gutten på 16mnd vil ikke ha mat. Han spiser litt yoghurt og noen skivebiter, men ellers er det full nekt.

I hele dag har han spist en skive, en yoghurt og noen tygg av middagen.
Tenkte han var sulten i kveld siden han nesten ikke spiste middag, men neida. Fire skivebiter og det var det.

Har prøvd alt. Alle grøter. Både hjemmelaget og andre barnetyper. Har prøvd alle middagsglass og flere typer hjemmelaget mat. Har bakt rundstykker, knekkebrød, laget omeletter og ostesmørbrød. Finner ingenting han virkelig er glad i. Tar noen tygg før det er stopp.

Ååå er så frustrert.

Noen som vil dele erfaringer eller tips?

Min på 18 måneder har så og si ikke spist på 5 dager. Så gir mme på flaske. Her er det så enkelt som tenner:/

Kanskje han ikke trenger mer? Mi på 4 har hatt sånne perioder fra hun var baby. Det går opp og ned.
Du kan jo høre med hs om de har noe tips?

Vi har ei særspist jente som nå er 4 år, vi ga henne mme lenge over det som er normalt, vi hadde mye oppfølging fra helsesøster og fant ut at mme var løsninga for oss. Vi hadde tidlig kontakt med barneernærinsfysiolog som råda oss til å sulte henne noe vi forsåvidt gjorde og som løsna litt på situasjon. Ernæringsfysiologen tenkte også tanken høyt at vesla kunne ha forsinka munnmotorik, men det er jo ikke noen diagnose bare noe vi jobber med i dag, da vi opplever at hun fortsatt er særspist og har utfordringer med å snakke tydelig.

Hvis det er en kort periode over få dager hadde jeg ikke vært bekymret, men drøyer det mer enn 7 dager hadde jeg kontaktet helsesøster.

Min på 18 måneder har så og si ikke spist på 5 dager. Så gir mme på flaske. Her er det så enkelt som tenner:/

Kan hende det ja! Han har fire tenner på vei nede nå. Har aldri vært en storspiser, men de siste ukene har deg vært mindre enn vanlig. Kanskje det er tenna da. Han er veldig glad i å knaske på kavringer nemlig. Han får fortsatt en flaske og to med mme i tillegg til Hmelk og smoothies, så han får jo mye kalorier gjennom drikke da. Han elsker de flaskene sine altså. Har til og med prøvd å kutte ned på drikke for å se om det ga større sult, men merket ikke så stor forskjell altså ;-)

Så lenge han ikke er slapp, og har bæsje og tissebleier og ellers er kvikk og sover godt, så ville jeg ikke bekymret meg særlig. :)

Min kar på 14 måneder kaster alt på gulvet for tiden... Tenker at det er helt normalt at de spiser lite i perioder.

Så lenge du får i vann og vekten ikke går nedover så tror jeg det går bra, men skjønner du blir litt bekymret ;)

Så lenge han ikke er slapp, og har bæsje og tissebleier og ellers er kvikk og sover godt, så ville jeg ikke bekymret meg særlig. :)

Ja, alt er normalt ellers. Har såpass mange bæsjebleier at jeg begynner å lure litt på hvor det kommer i fra :p

Så lenge du får i vann og vekten ikke går nedover så tror jeg det går bra, men skjønner du blir litt bekymret ;)

Har ikke gått ned i vekt, men har gått svært lite opp det det siste halve året. Var en periode på 4 mnd der han ikke la på seg noe. Dalt litt over en kurve på helsestasjonen. Menmen satser på han blir mer glad i mat etterhvert. Bør iallefall det om han skal ligne resten av slekta ;)

Ja, alt er normalt ellers. Har såpass mange bæsjebleier at jeg begynner å lure litt på hvor det kommer i fra :p
Da ville jeg ikke bekymret meg noe særlig, de spiser det de trenger, men fint at du varierer med mat. :) Får han spise selv? Det kan ofte være lurt. :D

Da ville jeg ikke bekymret meg noe særlig, de spiser det de trenger, men fint at du varierer med mat. :) Får han spise selv? Det kan ofte være lurt. :D

Han får spise mye selv iallefall, men må hjelpe til når det er skje eller gaffel i bildet. Er visst i en alder der det er kjekkere med mat på golvet enn i munnen gitt :D

Min kar på 14 måneder kaster alt på gulvet for tiden... Tenker at det er helt normalt at de spiser lite i perioder.

Ja, her også! Mye mer på golvet enn i munn iallefall. Vasker kjøkkengolvet etter hvert måltid :D

Jepp. Nesten som jeg vurderer å kjøpe meg hund som kan "plukke" opp etter ungene :P

Haha ja. Svigermor har hund. Kan si den hunden er fornøyd når vi er på besøk iallefall :-D Hun sluker jo omtrent maten i seg før det treffer golvet. Praktisk!

Barn er rare altså. Mat jeg legger frem på fat vil han ikke ha, men å spise mose, gress og småstein fra hagen, eller plukke opp smuler og andre ting fra golvet.. det går rett i munnen gitt ;-)

Kanskje jeg burde lagt maten hans på golvet i en periode for å få han til å spise mer ;)

Back
Topp