Når gir det seg…?

Ønskebarnet2023

Andre møte med forumet
Dere som har vært gravide før: når ga kvalmen seg for dere?

Jeg blir helt desperat. Har kjempegod effekt av Postafen, den gjør at jeg fungerer normalt, slipper oppkast og klarer å få i meg litt mat. Uten ligger jeg over doskåla fra morgen til kveld og får ikke ned noe omtrent.

Men jeg har jo ALDRI matlyst lenger :( Pleide å glede meg til helger med god mat og snacks. Nå har jeg ikke lyst på noe. Har jeg spist en ting en gang, blir jeg kvalm av den neste gang. Det gjør måltider og spesielt middag uhyre vanskelig :( Kvalm og sulten om hverandre, og selv om jeg slipper de verste toppene takket være medisinen føler jeg bare at hele smakssansen min er på bærtur. Ingenting frister.
Blir så motløs og redd for at dette kommer til å vedvare gjennom hele svangerskapet.

Hva gjør dere andre for å holde ut? Ble dagens klagetråd fra meg dette her o_O

Jeg blir helt desperat. Har kjempegod effekt av Postafen, den gjør at jeg fungerer normalt, slipper oppkast og klarer å få i meg litt mat. Uten ligger jeg over doskåla fra morgen til kveld og får ikke ned noe omtrent.

Men jeg har jo ALDRI matlyst lenger :( Pleide å glede meg til helger med god mat og snacks. Nå har jeg ikke lyst på noe. Har jeg spist en ting en gang, blir jeg kvalm av den neste gang. Det gjør måltider og spesielt middag uhyre vanskelig :( Kvalm og sulten om hverandre, og selv om jeg slipper de verste toppene takket være medisinen føler jeg bare at hele smakssansen min er på bærtur. Ingenting frister.
Blir så motløs og redd for at dette kommer til å vedvare gjennom hele svangerskapet.

Høres ikke godt ut. For de fleste avtar dette rundt uke 12, da skal hcg nivået være på topp. Det er noen som dessverre har dette mye lenger enn dette, og det vet man ikke nødvendigvis før man har bikket uke 12 - men krysser fingrene for at det ikke varer lenger enn uke 12 :Heartbigred
Du må bare spise det som går an å spise, og det kan komme veldig plutselig. For meg hjelpe det å selv dra på butikken for å se hva de har, det kan ofte hjelpe meg til å finne ut hva jeg har lyst på når jeg ser det fysisk :happy090 idag kjøpte jeg fiskegrateng og på vei ut av butikken fikk jeg lyst på pizza, så da stakk jeg innom pizzasjappa og kjøpe med en pizza hjem - den stinka hele veien hjem og måtte kjøre med ruta åpen, meen den var veldig god og fikk i meg endel:smiley-angelic002:hilarious:

Jeg har det på akkurat samme måte. Er utrolig dårlig og var det forrige svangerskap også. Sist begynte det å roe seg litt rundt uke 16, men ble ikke helt bra før etter fødsel. MEN det skal sies at jeg hadde hyperemesis og var mye dårlige den gangen enn hva jeg er nå. Det at kvalmestillende funker er et godt tegn! Ikke ha for høye forventninger til at det går over i uke 12, men bare husk at det på et tidspunkt vil gå over ❤️

Det er kjempetrist å ikke ha lyst på noe og bli kvalm av all mat og drikke. Det er en så stor del av hverdagen og for meg er det så mye glede i mat. Smaker er jo noe man bør glede seg til, ikke grue seg til. Jeg har en liste på telefonen som jeg skriver opp alt jeg gleder meg til å spise når jeg er bedre - alt i fra ben&jerrys til thaimat. Det hjelper litt å ha noe konkret å glede seg til for min del. Håper det går over for deg snart!! Jeg har troa på at du merker bedring om ikke lenge, men det er utrolig tøft og føles evigvarende når det står på..

Sniker. Ca uke 11 har det tonet seg ned for meg, de gangene jeg har vært kvalm. Men jeg har ikke vært ekstremt kvalm heller. Pleier for de fleste å gi seg før andre trimester (14+0), men det er så individuelt.

Husker jeg lengtet etter uke 12, for jeg hadde lest at det var da det ville gi seg.. Det gjorde nok det er par uker etterpå :smiley-ashamed004 men det er bare den "tanken/ønsket" jeg husker, klarer ikke å huske at jeg var så dårlig som jeg er nå.. :bag:
Jeg blir også litt matt over denne kvalmen, middagen kan se kjempegod ut, men etter første tygge er det egentlig over.. Sitter kun og småspiser så ikke minstemann skal slutte å spise fordi jeg ikke spiser:smiley-ashamed004
Fikk xonvea (eller hva den heter), den nye kvalmemedisinen hos legen nå, og dette er den første dagen jeg har klart å spise normalt :D

Er også veldig veldig kvalm jobber enda, har 2 på 9 år som nesten ikke ser mamma sin for æ e så dårlig når æ kommer hjem. Går å presse meg på jobb, samboer meiner æ bør sykemeldte meg for å få tida til å komme meg. Men føle at æ svikter de på jobb også hjem har æ dårlig samvittighet for de æ bor sammen med. Hva gjør dere ?

Er også veldig veldig kvalm jobber enda, har 2 på 9 år som nesten ikke ser mamma sin for æ e så dårlig når æ kommer hjem. Går å presse meg på jobb, samboer meiner æ bør sykemeldte meg for å få tida til å komme meg. Men føle at æ svikter de på jobb også hjem har æ dårlig samvittighet for de æ bor sammen med. Hva gjør dere ?
Hei,
Jeg har fått sykemelding (hyperemesis). Om noe skal prioriteres når jeg først har energi, så er det jenten min på 1 år, og ikke jobb. Det er hun som er viktig og hun er liten nå og trenger mammaen sin. Det er bare snakk om et par uker, og man skal jobbe resten av livet :Heartred de på jobben er voksne og klarer nok å finne en midlertidig løsning mens du er syk:Heartred

Uff, skjønner godt at du kan kjenne på dårlig samvittighet! Man vil jo så gjerne fungere som normalt og strekke til både hjemme og på jobb. Selv er jeg sykemeldt på grunn av kvalmen, klarte ikke yte maks på jobb og samtidig ha overskudd til den lille jeg har hjemme på ettermiddagene. Nå bruker jeg tiden hun er i bhg til å hvile, så har jeg litt overskudd når hun kommer hjem frem til legging. Har også fått kvalmedempende som hjelper ganske mye, så får i meg litt mat igjen. Kjenn etter hva du trenger og vær god mot deg selv, disse første ukene er tøffe nok som de er:Heartpink

Jeg sliter også mye med kvalme, er konstant kvalm, kan være kvalmefri innimellom, bare noen minutter, ellers er den der hele dagen. Jeg er og både kvalm og sulten og ingenting frister, ingenting smaker. Ofte rett før jeg kaster opp, men det har ikke skjedd fram til nå. Fikk afipran, men ingen hjelp fra den.
Jeg hadde det ganske likt forrige svangerskap begynte i uke 5 og varte til uke 18 det var først i uke 20 jeg ikke kjente noe kvalme i det hele tatt. Men jeg kastet også opp, 1-2 ganger om dagen første svangerskap. Det har jeg ikke gjort denne gangen. Så noe positivt denne gangen. Jeg husker jeg ventet også på at det skulle gi seg i uke 12 (første svangerskapet), og husker jeg ble så skuffet og lei i meg når den ikke ga seg, det var skikkelig nedtur. Så tror det er bedre å være noe forbered på at det kanskje ikke gir seg i uke 12

Jeg sliter også mye med kvalme, er konstant kvalm, kan være kvalmefri innimellom, bare noen minutter, ellers er den der hele dagen. Jeg er og både kvalm og sulten og ingenting frister, ingenting smaker. Ofte rett før jeg kaster opp, men det har ikke skjedd fram til nå. Fikk afipran, men ingen hjelp fra den.
Jeg hadde det ganske likt forrige svangerskap begynte i uke 5 og varte til uke 18 det var først i uke 20 jeg ikke kjente noe kvalme i det hele tatt. Men jeg kastet også opp, 1-2 ganger om dagen første svangerskap. Det har jeg ikke gjort denne gangen. Så noe positivt denne gangen. Jeg husker jeg ventet også på at det skulle gi seg i uke 12 (første svangerskapet), og husker jeg ble så skuffet og lei i meg når den ikke ga seg, det var skikkelig nedtur. Så tror det er bedre å være noe forbered på at det kanskje ikke gir seg i uke 12
Huff, ja. Jeg vet ikke hva som er verst, jeg. Føler ofte det letter litt når jeg kaster opp, men det er grusomt å være så kvalm.

Du har nok rett i at det er best å forberede seg på det verste :(

Back
Topp