Når gi beskjed til jordmor/ lege?

Go-nuts-lady

Flørter med forumet
jeg er litt over fem uker på vei. Har dere gitt beskjed til jordmor/lege allerede? Eller når har dere tenkt å gjøre det? Første rutinekontroll er vel vanligvis tidligst i uke 8... Lurer på om jeg skal ringe til uka, så er jeg i "systemet"

Jeg kommer til å ringe lege når jeg er 4 uker på vei.. Greit å komme inn i systemet så fort som mulig:)

Har en legetime den 29 Mars - er i utgangspunktet første svangerskapskontroll fra forrige graviditet, men jeg avbestilte den ikke når jeg mistet.. Så skal på første kontroll nå i uke 6, samme legetime :) Men de på legesenteret vet ikke at har mistet og blitt gravid på nytt.. Min JM vet det heller ikke enda, bare de som tar UL på meg :)

Jeg var allerede på første time i uke 4+2.. Men det var mest pga medisiner osv.. 

Neste time er 30 mars og da er jeg nesten 10 uker! :)

Jeg leste en plass på internettet at legene og jordmødrene vil at vi skal komme inn i systemet fortest mulig:) Jeg har legetime i slutten av mnd, så jeg tror jeg bare venter til da med å si det. Men hvordan er det? Betaler vi for svangerskapskontroller? Det er gratis sant? Men hvordan blir det da om vi vil ta opp noe annet?:P Og hvordan har dere valgt å gjøre det? Velger dere jordmor eller lege eller en miks når dere går til svangerskapskontroller? Jeg har lyst å ha kontroll med jordmor for å få en fin dialog og en fin relasjon til henne før jeg er langt ut i svangerskapet. Hvordan blir det da med den legetimen min som jeg har seinere i mars, teller den da som den ene kontrollen? Noen som forstår hva jeg mener? :P

Heisann!
Jeg ringte legen min så fort jeg fant ut at jeg var gravid (da var jeg i uke 4+2)..
Og fikk time samme dagen.. Dem syns det er fint at vi kommer så tidlig som mulig!

Jeg fikk også tildelt jordmor samme dagen.. Henne skal jeg til i uke 11.
Og dagen etter legetimen hadde jeg innkalling til gynekolog (UL) i postkassen.

Gikk utrolig fort, det er veldig godt å føle at man har noen som passer på og følger opp.

Alle kontroller som har med babyen å gjøre er gratis (inkl UL). Men blir du selv syk (forkjølet osv..), så må du betale for legetimen.

Det var jo kjempe fin oppfølging da:D 
Men GU er ikke det valgfritt? Har vi nødt på GU? 

GU = ultralyden i 17-18 uke... Det er vel frivillig viss jeg ikke tar helt feil ;-)

jeg skal til legen i morra på første undersøkelse..(5+6) men det er fordi jeg skal ha tett oppfølging pga habituell abort.

Gu= gynekologisk undersøkelse

Har legetime i morgen, da er jeg 5+6. Like greit å få det unnagjort og komme inn i systemet :-)

Sist jeg var gravid (altså for en måned siden) bestilte jeg legetime i uke 10 - det var det de normalt sett gjorde der.  Hadde også bestilt privat UL i uke 8, og skrevet meg opp på jordmor-tilbud.  Tror ikke JM inkaller før ca halvveis - sånn var det i hvert fall sist (for tre år siden)

Men så mistet jeg jo i uke 6.  Denne gang (hvis jeg blir gravid da - det vet jeg jo ikke ennå....kanskje jeg heller burde si "neste gang") kommer jeg til å vente med å bestille time til jeg er fordi uke 6-7 tror jeg.  Orker ikke å måtte ringe og avbestille igjen.  Regner med timene forøvrig blir til ca samme tidspunkter.

Back
Topp