Når går det over? Metformin

White*Angel

Betatt av forumet
Hei. Gått på metformin i 4 dager nå. Reagerer med skikkelig løs mage. Og det har pågått i 4 dager. Går ikke dette over?
 
Hvor mye tar du? Jeg begynte med 1x500 mg om dagen og gikk på det en ukes tid før jeg økte til 2x500 mg. Var dårlig i magen i 1-2 dager før det gikk over. Passet på å ta tabletten i forbindelse med måltid.
 
Jeg tar 850 mg x2. Blir dårlig i magen fortløpende etter tablett inntak. Ikke hele tiden jeg tar i forbindelse med mat. Men er slitsomt, jeg kan ikke dra noen steder uten at det er do i nærheten :(
 
Jeg tar 850 mg x2. Blir dårlig i magen fortløpende etter tablett inntak. Ikke hele tiden jeg tar i forbindelse med mat. Men er slitsomt, jeg kan ikke dra noen steder uten at det er do i nærheten :(

det var en høy start dose. For å være snill med magen trappet jeg gradvis opp. 1x500mg første uka, 2x500mg uka etter, og 3x500mg tredje uke. Tok den bestandig med mat, da gikk det bra. Hadde hodepine noen dager :)
 
det var en høy start dose. For å være snill med magen trappet jeg gradvis opp. 1x500mg første uka, 2x500mg uka etter, og 3x500mg tredje uke. Tok den bestandig med mat, da gikk det bra. Hadde hodepine noen dager :)
Ja synes den er høy jeg og! Må holde meg inne når jeg tar de, for jeg får akutt diaré.. Hodepine? Derfor jeg har hatt hodepine i flere dager ja, det har jeg ikke tenkt på :)
 
Tja, gikk over etter et par uker. Jeg tar 500mg på morgenen og 1000mg på kvelden.
 
For min del måtte jeg passe på hva jeg spiste også når jeg gikk på disse. Tok 500mg 3 ganger til dagen. Reagerer ofte på fet og usunn mat, men på tablettene reagerte jeg mer og raskere enn til vanlig.
 
Tror det er best å trappe opp gradvis hvis man sliter med løs mage. Gikk selv bare på 500 mg om dagen som jeg tok på kvelden. Hadde løs mage en gang på morgenen i begynnelsen også gikk det bort.
 
Da har jeg i samråd me gyn gått ned til 1 tbl 850 mg. Magen har ikke slått seg vrang i dag! Håper det forsetter! :smiley-bounce016
 
Jeg sleit de første 6 månedene på metformin, men jeg har sart mage i forveien. Tok dem i litt over 2 år.
De skal trappes opp over tid, den største forskjellen for meg kom når jeg begynte å ta dem midt under måltidene, ikke før og ikke etter. Tok dem aldri utenom måltider. Personlig kunne jeg heller ikke kombinere dem med et glas vin til maten, da gikk det helt galt. Hvis jeg ville ha et glass vin droppet jeg bare kveldsdosen.
Jeg starter aldri pasienter opp i metformin på høy dose, trapper alltid opp med start på 500mgx1 daglig :)
 
Back
Topp