Når gå fra 2 til 1 hviler på dagtid?

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Gutten vår er straks ett år, og jeg synes mange jevnaldrende bare sover en gang om dagen nå. Jeg føler ikke gutten vår er klar for det enda - han burde vel egentlig sovet mer sånn basert på hvor trøtt han er, men det har ikke døgnet nok timer til - altså å putte inn enda en sovebolk. Han sover maks 1,5 time per lur:)

Når begynte deres små med bare en lur om dagen?
Og når hadde de denne luren? Jeg tenker bittelitt egoistisk der, for man kommer seg jo aldri noe sted da, om ungen sover fra ca. 12.00-14.00 fks? Det er jo liksom midt i alt:/ Ikke at det skal komme først altså, ungen trenger søvnen sin:) Men veldig greit nå da vi har 3 1/2 - 4 timer til rådighet:)

Når barnet begynner å tulle med lurer og nattesøvn og det tydeligvis ikke funker å ha det på samme måten lenger, da er det vel på tide å finne ut av en ny løsning :)

Calle sover 1-2 lurer per dag. Han er liksom i brytningspunktet der han. Så blir mye tull med søvnen for tiden! Hvis jeg hadde klart å få ham til å sove 11.30-13, hadde alt vært løst :p Men han er ikke alltid like samarbeidsvillig ;) Er en overgang det der. Han har aldri vært noen sovebaby, og duppene er veldig korte som regel. Her har vi holdt på to dupper rett og slett fordi han har trengt å slappe av litt to ganger og hente seg inn, for har ikke klart så mye våkentid før han trengte det. Men nå kan han holde seg våken lenge, så nå kludrer bare duppene til nattesøvnen, nå må vi ned på 1.

Han er jo da 13 mnd i morgen. Men datteren til bestisen sov 2 lurer per dag til hun var nesten 18 mnd, for det var det hun trengte. Så ikke se på hva "alle" andre gjør, søvnbehov er individuelt som alt annet.

Vi har hatt over ett år nå hvor alt fra besøk til shoppingturer har skjedd etter jentungens behov for en lur midt på dagen. Sånn må det bare bli når hun kun sover i stillestående vogn. Har vi blitt invitert et sted til kl 13 så har jeg sagt at det ikke går pga søvnen hennes og om folk har ristet på hodet så har jeg bare latt de. Jeg kjenner min jente best og vet at hun trenger søvnen sin!

Mi var vel ca 1 år da vi gikk over til 1 lur om dagen. Hun begynte i bhg og var den eneste som brukte to lurer og de pushet på for å prøve 1 lur. Hun sov da 1 x i bhg og en kjapp lur i bilen på vei hjem (ca 30 min tur) og da gikk det fint. Etter en stund sluttet hun å sovne i bilen og så sov hun bare lenger og lenger i bhg. Før bhg sov hun max 45 min i slengen men plutselig kunne hun glimte til med å sove i 2 timer!! :-) Mye bedre for henne alt i alt :-)

Her var han rett over året da han begynte med en lur.. var vel egentlig barnehagen som gjorde dette siden de ikke fikk til to lurer.. det har egentlig gått seg til selv hjemme, noen ganger sover han 2 ganger, kommer litt ann på hvor mye han sover første gangen..

Her er hun snart 1 år, og nå er det noen dager med to dupper, men flest dager med en dupp. :) Legger seg ofte tidligere hvis hun har bare en dupp, men senest 20.00 uansett. Kan legges 1815 hvis hun er sliten.. Sover uansett til mellom 07 og 09 på morningen. :) 

Husker også storebror var litt over 1 år når han begynte med en dupp, og det ble etter barnehagestart. De måtte av og til legge han i 09 tiden på morningen i barnehagen husker jeg. :)

Her trenger han også søvnen sin enda, men jeg har tenkt for meg selv om han kanskje hadde sovet bedre på nattestid om han bare hadde 1 lur om dagen. Tror egentlig ikke det da, for det virker som natta er ganske uavhengig av dagen her. Hverken "søvn avler søvn" eller det å kutte på dagsøvn har virket til nå, så;) Hver natt er ulik;)

Han har alltid slitt med søvnen, så tror egentlig bare det beste er å la han få sove det han vil enn så lenge. Sover aldri etter kl.4, og er da meeget trøtt igjen til klokka 7, så tror ikke det er for sent heller.

Her sover han bare "lenge" i senga si. Sover han i vogn, om den er i fart eller står i ro, blir det maks 20 min... Så det er jo litt dumt da. Men men:)

gutt09jente11 skrev:
Her er hun snart 1 år, og nå er det noen dager med to dupper, men flest dager med en dupp. :) Legger seg ofte tidligere hvis hun har bare en dupp, men senest 20.00 uansett. Kan legges 1815 hvis hun er sliten.. Sover uansett til mellom 07 og 09 på morningen. :) 

Husker også storebror var litt over 1 år når han begynte med en dupp, og det ble etter barnehagestart. De måtte av og til legge han i 09 tiden på morningen i barnehagen husker jeg. :)

Her legger jeg han 08.30-09.00 for første lur;) Da har han vært våken fra 06.00 (som oftest - 06.30. Da er han stuuptrøtt. Så da tar vi oss en felleshvil;)

Neste hvil er så i 14.00-14-30 -tida.

Men hver legging er en kamp da. Han må "tvinges" i søvn (hørtes fælt ut), men på dagtid er han ikke interessert i å sove, selv om øynene går i kryss. Så det skal bli deilig å en gang kutte ned til 1 hvil av den grunn da;)

Det skjedde bare automatisk da han startet i barnehagen. Da ble leggetiden lagt til samme tid som bhg, rundt 11-12 en gang.

Her sluttet guttungen med 2 lurer selv rett etter 12 mnd :)
Plutselig fant han ut at han heller trengte en lenger hvil på formiddagen enn to kortere :)

Jeg har latt barna styre søvnen helt selv. Lillesøster er 18 mnd, og har akkurat gått over til å sove en lur de fleste dagene, av og til sover hun fremdeles flere ganger. Alt til veldig forskjellige tider. Ting går gradvis med henne.

Storebror sluttet bare plutselig en dag med lur nr 2 da han var 5-6 mnd. Da beholdt han lur nr 1 til akkurat vanlig tid, og uten problem holdt seg våken hele ettermiddagene.

Sukkertopp skrev:
Jeg har latt barna styre søvnen helt selv. Lillesøster er 18 mnd, og har akkurat gått over til å sove en lur de fleste dagene, av og til sover hun fremdeles flere ganger. Alt til veldig forskjellige tider. Ting går gradvis med henne.

Storebror sluttet bare plutselig en dag med lur nr 2 da han var 5-6 mnd. Da beholdt han lur nr 1 til akkurat vanlig tid, og uten problem holdt seg våken hele ettermiddagene.

Da hadde min aldri sovet - jeg mener det, han har en ufattelig evne til å bare ikke sove!;) Så her må det faste rutiner til, så får jeg bare prøve meg litt frem når jeg tror det begynner bli på tide å kutte ned. Tror som sagt ikke det er enda da, men litt greit å høre når det passet sånn for andre. Ser det er veldig forskjellig:)

en smart ting er å la ungen sove i vogn - da kan du ta han med deg hvor som helst og trenger ikke sitte fast hjemme pga soving.

her kuttet vi ut dupp nr 2 når den ble veldig kort og veldig sent på ettermiddagen. altså på slutten var dupp nr 2 så sendt som kl fra kl 17-18 og varte i 30-60 minutter (da vekket jeg han for han la seg for kvelden kl 20. Forskøv da dupp nr 2 til litt senere gradvis. da begynte han å sove 3 timer istedenfor 2 timer + 1 time. Var veldig faste rutiner her så forskøv det med et kvarter om gangen ca. I en overgangsperiode må du nok regne med at han dupper av i bilen e.l. sent på ettermiddagen før han blir vant til å sove lenge på dupp 1 og holde ut helt til kvelden uten dupp nr 2.

Mener å huske at hun var rundt året. Men vi har ei som fremdeles har behov for en times lur i barnehagen da :-P Unger er så forskjellige og det er vanskelig. Hva med å prøve seg litt frem? Kanskje du klarer å få lurt barnet ditt til å sove litt lengre om morgenen også :-)

Mrs Lutz skrev:
en smart ting er å la ungen sove i vogn - da kan du ta han med deg hvor som helst og trenger ikke sitte fast hjemme pga soving.

her kuttet vi ut dupp nr 2 når den ble veldig kort og veldig sent på ettermiddagen. altså på slutten var dupp nr 2 så sendt som kl fra kl 17-18 og varte i 30-60 minutter (da vekket jeg han for han la seg for kvelden kl 20. Forskøv da dupp nr 2 til litt senere gradvis. da begynte han å sove 3 timer istedenfor 2 timer + 1 time. Var veldig faste rutiner her så forskøv det med et kvarter om gangen ca. I en overgangsperiode må du nok regne med at han dupper av i bilen e.l. sent på ettermiddagen før han blir vant til å sove lenge på dupp 1 og holde ut helt til kvelden uten dupp nr 2.

I wish!:)

Jeg prøvde på dette, å venne han til å sove i vogna, for jeg tenkte på fordelene med å kunne ta han med meg. Innbilte meg at jeg da bare kunne lirke på han ei lue, og så ta han med meg ut. Men han sover så lett at det er ikke sjangs. Skal jeg gjøre noe hjemme når han sover (husarbeid ol.) må jeg gjøre det i løpet av de første 15-20 minuttene etter han har sovnet, for da sover han tungt. Etter det er det bare å sitte i ro;) Men jeg er engentlig storfornøyd bare han sover, for det har ikke vært lett å komme dit en gang!

Regner med det blir en litt trøtt periode, ja - når han skal over fra 1 til 2 lurer. Det har hendt en gang eller to at det bare har blitt en lur, og da er han jo helt i ørska stakkar.

Lizz83 skrev:
Mener å huske at hun var rundt året. Men vi har ei som fremdeles har behov for en times lur i barnehagen da :-P Unger er så forskjellige og det er vanskelig. Hva med å prøve seg litt frem? Kanskje du klarer å få lurt barnet ditt til å sove litt lengre om morgenen også :-)

Ja, får bare gjøre det:) Som sagt, han er ikke klar enda da, men.
Hadde absolutt ikke gjort noe å få sovet litt lenger, nei;) Er ikke noe problem nå om sommeren, men fytti så tungt å stå opp på vinteren. Han har hatt en "fin" periode med kl.5 nå i det siste/ Og det blir aldri greit kjenner jeg;)

Forskjellig fra barn til barn, men ofte er det slik at når man går over til den ene luren blir den lang og god. Og da er jo den midt på dagen:)

LillianneLie skrev:

Mrs Lutz skrev:

Jeg prøvde på dette, å venne han til å sove i vogna, for jeg tenkte på fordelene med å kunne ta han med meg. Innbilte meg at jeg da bare kunne lirke på han ei lue, og så ta han med meg ut. Men han sover så lett at det er ikke sjangs. Skal jeg gjøre noe hjemme når han sover (husarbeid ol.) må jeg gjøre det i løpet av de første 15-20 minuttene etter han har sovnet, for da sover han tungt. Etter det er det bare å sitte i ro;) Men jeg er engentlig storfornøyd bare han sover, for det har ikke vært lett å komme dit en gang!

Regner med det blir en litt trøtt periode, ja - når han skal over fra 1 til 2 lurer. Det har hendt en gang eller to at det bare har blitt en lur, og da er han jo helt i ørska stakkar.

sånn var min også. måtte være muuuusestille og kunne ikke ta på han før han våknet. så jeg kledde på han og la han ut med en gang - ikke kle på etter han har sovnet. måtte trilles først, men vente han av med det. var ikke lange duppene han sov men det ble bedre og bedre. Da han hadde sovet kun 1 dupp en periode var han ikke så var på lyder lengre heller... kom sikkert i dypere søvn når han var vant til å sove i 3 timer.

Mrs Lutz skrev:

LillianneLie skrev:

Mrs Lutz skrev:

sånn var min også. måtte være muuuusestille og kunne ikke ta på han før han våknet. så jeg kledde på han og la han ut med en gang - ikke kle på etter han har sovnet. måtte trilles først, men vente han av med det. var ikke lange duppene han sov men det ble bedre og bedre. Da han hadde sovet kun 1 dupp en periode var han ikke så var på lyder lengre heller... kom sikkert i dypere søvn når han var vant til å sove i 3 timer.

Ja, da er det vel bedre å kle på først i såfall, ja;) Hehe, ikke dumt;)
Det er nok det som er grunnen ja, at de kommer i dypere søvn når det blir over litt lenger tid. Hadde vært herlig å faktisk kunne bevege seg mens han sov;) Men alt kommer seg vel etter som de blir eldre. Er vi heldige føler han for å sove litt lenger enn 05.00-06.00 også etterhvert;-)

Back
Topp