Når forteller dere på jobben?

Chachacha

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
Juligull2021
Hei alle sammen. Dette er min første, og jeg ser de to andre jentene på jobben har fortalt allerede at de er gravide. De er bare i uke 10, så syntes det er litt tidlig. Når forteller dere?
 
Hvertfall ikke før uke 12.
Merker jeg gruer meg, for jeg rekker bare et halvt år tilbake på jobb før det blir ny permisjon...
Men tror kanskje det er verre for meg enn for de :rolleyes:
 
Håper på fin form (at jeg ikke må løpe ut fra jobb for å spy) slik at jeg kan vente til uke 12 :)
 
Sjefen min og noen kollegaer vet det allerede. Jeg er ikke i særlig god form så de gjettet det egentlig. Like greit. For om dette ikke går bra og jeg begynner å blø på jobb så slipper jeg å forklare en hel masse.
 
Venter lengst mulig siden jeg er vikar. Men må fortelle det før 1 mars, for da skal ferieønske være sendt inn, og jeg skal jo ha permisjon i ferien. Vi må ta ut ferie mellom mai og september.
 
Ene sjefen vet det, har visst det i ei uke ca.. åsså vet de to jeg jobber med hele dagen det.. fortalte det til dem i går. egentlig litt godt at de vet det siden jobben kan være krevende:)
 
Jeg valgte å fortelle de jeg jobber på base med (barnehage)
De fikk vite det når jeg hadde sa i august å vil gjerne gjøre det lettest mulig ifh til om det skulle skje igjen.
Angrer ikke for de er veldig støttende å prøver å gjøre arbeidsdagene mine mye enklere :happy::Heartred
 
Jeg fortalte sjefen tirsdag etter positiv test, altså ganske tidlig. Skulle da hatt mensen søndag uka før.
Syns det var lurt med tanke på veldig krevende og stressende jobb med nattevakter. Mistet uke 10+0 sist, og sjefen visste om det. Så da får jeg tidlig tilpassing og mindre stress + han bad meg sykemelde meg for nattevaktene. Så nå er jeg sykemeldt fra alle nattevakter så jeg slipper å miste tilleggene.

Nå er arbeidsdagene mine mye lettere, men jeg er så trøtt og sliten, så må be legen om legeattest fikk jeg beskjed om for å slippe unna mye kveld, da jeg holder på å slokne klokka åtte hver kveld, og kveldsvaktene varer noe lengre enn det..
 
Vil prøve å vente til jeg er 12 uker med å si det til sjefen...
Meeen det kan bli vanskelig da jeg har vært hjemme et par dager allerede pga kvalmen og at jeg har vært så trøtt og sliten!
Flere av kollegaene kommenterer støtt å stadig at jeg ser slækk ut:p
☺️❤️
 
Jeg fortalte det idag. Det var fordi at jeg ville at de skulle vite om det om jeg skulle bli dårlig så vet de hvorfor ;)
Jeg er 5 + 6 idag. Jeg føler meg ikke gravid med det kan komme :p
 
Jeg fortalte sjefen tirsdag etter positiv test, altså ganske tidlig. Skulle da hatt mensen søndag uka før.
Syns det var lurt med tanke på veldig krevende og stressende jobb med nattevakter. Mistet uke 10+0 sist, og sjefen visste om det. Så da får jeg tidlig tilpassing og mindre stress + han bad meg sykemelde meg for nattevaktene. Så nå er jeg sykemeldt fra alle nattevakter så jeg slipper å miste tilleggene.

Nå er arbeidsdagene mine mye lettere, men jeg er så trøtt og sliten, så må be legen om legeattest fikk jeg beskjed om for å slippe unna mye kveld, da jeg holder på å slokne klokka åtte hver kveld, og kveldsvaktene varer noe lengre enn det..

Hvis jobben ikke kan tilrettelegge for deg mtp netter, så bør du kanskje heller søke om svangerskapspenger. Da tar du i hvertfall ikke av din "sykekvote".... :)
 
Jeg venter nok til etter tidlig ultralyd i uke 12-14, men jeg kunne fortalt det før også. Sist fortalte jeg sjefen det litt tidligere, men ikke de andre. Blir så fort diskusjoner rundt hvem som skal ta over osv. Unødvendig hvis det ikke går bra, og siden jeg har mistet i uke 11 noen ganger venter jeg. Det skal derimot sies at det var veldig deilig at sjefen viste det da jeg mistet i sommer, da var det mye forståelse da jeg plutselig ble litt borte i forbindelse med abort mm. Så kanskje får han likevel vite det litt før.
 
Hvis jobben ikke kan tilrettelegge for deg mtp netter, så bør du kanskje heller søke om svangerskapspenger. Da tar du i hvertfall ikke av din "sykekvote".... :)
Sykekvote? Alle andre gravide på jobben har gjort det på den måten. De kan tilrettelegge arbeidstiden, men bytter man fra natt til dag, mister man jo nattillegget. Ønsker jo ikke det.. Det var derfor jeg måtte til legen og få en sykemelding. Er bare 30% sykemeldt, med spesifisering fra legen at det kun gjelder nattevaktene. Er vel ikke en kvote på det??
 
Last edited:
Jeg er 100% sykemeldt ut november og det er en viss sannsynlighet for at jeg blir helt eller gradert sykemeldt videre frem til jul og etter nyttår, så venter til over nyttår før jeg sier noe og da er jeg forbi 12 uker. Tror ikke de kommer til å mistenke noe siden det jeg er sykemeldt for har mange av de samme symptomene som ved graviditet så de vil vel bare tenke det er derfor jeg evt er dårlig :p
 
Fortalte det til sjefen i uke fem begge gangene. Ville ha tid til å planlegge ift prosjekter jeg jobber med. Hele avdelingen vet det nå :)
 
Sykekvote? Alle andre gravide på jobben har gjort det på den måten. De kan tilrettelegge arbeidstiden, men bytter man fra natt til dag, mister man jo nattillegget. Ønsker jo ikke det.. Det var derfor jeg måtte til legen og få en sykemelding. Er bare 30% sykemeldt, med spesifisering fra legen at det kun gjelder nattevaktene. Er vel ikke en kvote på det??

Man skal ikke miste tilleggene hvis man ikke kan gå netter pga et svangersskap, de skal man få uansett. Altså, trolig så gjør det ikke noe å være sykemeldt i svangerskapet, men hvis man skulle bli sykemeldt videre av en eller annen grunn så er det begrenset for lang periode man kan være sykemeldt, totalt 1 år er det vel og det spiller ingen rolle om det er 10% eller 100% sykemeldt. Derfor er det dumt å være "sykemeldt", for man er jo egentlig ikke syk, det er jobben som ikke tilrettelegger.
 
Man skal ikke miste tilleggene hvis man ikke kan gå netter pga et svangersskap, de skal man få uansett. Altså, trolig så gjør det ikke noe å være sykemeldt i svangerskapet, men hvis man skulle bli sykemeldt videre av en eller annen grunn så er det begrenset for lang periode man kan være sykemeldt, totalt 1 år er det vel og det spiller ingen rolle om det er 10% eller 100% sykemeldt. Derfor er det dumt å være "sykemeldt", for man er jo egentlig ikke syk, det er jobben som ikke tilrettelegger.
Uansett, så er svangerskap 9 mnd, ikke et år. Og den totalen gjelder da ikke resten av livet. Så går nok helt fint! Skal jo i permisjon etterpå, så da skal jeg jo ikke sykemeldes etter ni måneder. Uansett, var det dette jeg fikk beskjed om av sjefen. Bytter jeg bare nattevaktene til dagvakter fikk jeg beskjed om at det ble sett på som et ordinært vaktbytte, og jeg da ikke ville få nattilleggene mine.
 
Back
Topp