Når forteller dere barna?

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Heia.

Har ett lite troll på 7 år som er veldig bekymret for mammaen sin som kaster opp hele tiden, og er så dårlig. Jeg har vært dårlig i to uker - sånn skikkelig sjuk.
Fikk bekreftet nesten 7 uker på vei idag på tul med hjerteslag.

Er det ok å fortelle barna at mamma er gravid? Hva gjør dere?
 
Heia.

Har ett lite troll på 7 år som er veldig bekymret for mammaen sin som kaster opp hele tiden, og er så dårlig. Jeg har vært dårlig i to uker - sånn skikkelig sjuk.
Fikk bekreftet nesten 7 uker på vei idag på tul med hjerteslag.

Er det ok å fortelle barna at mamma er gravid? Hva gjør dere?

Hei. Jeg har en sønn som også er 7 år. Jeg er 7+4 i dag, og fortalte sønnen min i helga som var at jeg er gravid. Har enda ikke vært på TUL, skal på fredag. Egentlig skulle jeg vente litt til, pga en MA jeg hadde i vår, men fordi jeg er sykemeldt, sliten, kvalm, gråter og er helt annerledes for tia, følte jeg at jeg måtte fortelle han hvorfor. Var bekymret for at han skulle tro det var no galt med meg, og vil ikke at han skal gå å bekymre seg. Men jeg sa også til han at det er veldig tidlig enda, og at ting fortsatt ikke er hundre prosent sikkert at det går bra før det har gått litt lenger tid :happy:
 
Lurer på det samme.. Er 7+0 i morgen, og skal på tidlig UL da. Barna våre er 2 og 5, og særlig eldstemann forstår jo at det er noe "rart" med Mamma. Har liksom tenkt å vente til 12-13 uker, men vet neimen ikke om det er det lureste. Skulle det gå galt, så vil de jo uansett bli involvert i sorgen, noe annet er uunngåelig. Så jeg går og lurer på om vi bare skulle fortalt de hva som skjer, gitt at alt er bra på TUL i morgen.
 
Her er jeg og ganske dårlig. Kaster opp hver dag og barna på 5 og 3 har nok fått med seg at jeg er litt annerledes. Men vi kommer uansett ikke til å si det til dem før etter uke 12, mest sannsynlig vil vi vente til jul når resten av familien skal få vite det. Det er fordi jeg vet at barna kommer til å si det videre ;) jeg er 9 uker i morgen.
 
Skal fortelle frøkna på 3,5 år det etter tul nr 2 om 2 uker. Burde fortalt det før kanskje, for jeg sliter på kveldene, men velger å vente til etter tul :)
 
Skal på ny TUL i dag, er 10+0 i morgen. Sønnen vår her hjemme merker også at noe er rart med meg :( Så vi kommer til å si det til han etter ultralyden i dag:happy: Regner med at jungeltelegrafen går i barnehagen hans da, men det får være :D
 
Fortalte det til ungene på fredag etter TUL. De ble kjempeglade og nå vet hele barnehagen og klassen det:hilarious: Kjenner jeg stresser litt med at det er så mange utenfor nærmeste krets som vet. Fikk gratulasjon av en mor i barnehagen på veg ut porten i dag. Er 10+3 nå så regner jo med at det kommer til å gå bra siden vi har sett en aktiv liten baby på TUL, men er likevel litt nærvøs.
 
Vi venter med å si noe til etter uke 12 i hvertfall. Sa det etter TUL i uke 11 sist, men så mistet vi noen uker senere. Ikke noe ålreit å få gratulasjoner fra alle og enhver i lang tid etter vi mistet siden barna hadde fortalt det i bhg. Men stort sett så går det jo bra når man har sett hjerte slå på TUL, så hvis dere føler det er riktig så er det Ok å si det. Gratulerer :)
 
Vi sier det i uke 12 tenker vi (har samboeren bestemt). Jeg kunne gjerne sagt det allerede. Har tidlig UL i uke 11+6
 
Har også en sønn på 7 år. Skal på UL når jeg er 12+1, er alt fint da forteller vi det. Han merker at jeg ikke er helt i form, men vil jeg si jeg klarer å skjule det ganske godt når han er hjemme :yuck:
 
Tenker å vente til etter den private ultralyden i uke 14, så gar jeg kjøpt t skjorter til barna som, slik at deæi flr fortelle nyheten til famile og venner... Eneste som er vanskelig er at min venninne nettopp mistet når gasønske langt på vei og jeg er redd for å såre henne :sorry: fordi jeg vet det er tungt og glede seg over andre etter noe slikt....:Heartpink
 
Har ei på 7år og ei på 5år, begge fekk veta det 5+0 :) fekk veta det i fjor når eg fekk veta det sjøl i veke 4, mista i SA kort tid etter. Så fekk dei igjen veta det i veke 4 sist graviditet i vår, mista i veke 18. Jentene får velge sjølv ka tid dei vil veta, barn tåler mykje så lenge dei blir tildelt informasjon :) ❤ barn plukker også opp veldig mykje, og blir veldig fort usikre når dei ikkje skjønner og ikkje får info.

Eg berre tenker, er det bedre for barnet å se mamma spy og slite i flere veker, og så bli supertris og sorgfull i enda flere veker etter det uten å forstå noko? Eller er det best at barnet får vite om graviditet tidlig, få forklaring på at mor kan bli dårlig av hormonene i starten, og dersom det går gale få ta del i sorgen?

Våre barn på da 5år og 6år holdt graviditeten hemmelig for alle, inkludert besteforeldre som bur i nabohuset og som de ser kvar dag, i over 4 veker. Mange undervurderer barna sine ;)
 
Tenker å vente til etter den private ultralyden i uke 14, så gar jeg kjøpt t skjorter til barna som, slik at deæi flr fortelle nyheten til famile og venner... Eneste som er vanskelig er at min venninne nettopp mistet når gasønske langt på vei og jeg er redd for å såre henne :sorry: fordi jeg vet det er tungt og glede seg over andre etter noe slikt....:Heartpink

Er ikkje alle som føler det slik, mange klarer å skille personlige erfaringer og andres erfaringer. Nå er folk forskjellige, men eg trur dei fleste vil bli meir såra av at ein holder det hemmelig for å beskytte, enn å dele en så god nyhet ❤ vær ærlig, snakk med hu. Sei at du føler så med hu for at hu mista babyen sin, men at du vil dele med hu at du er gravid og forstår at det kan være vanskelig for hu å forholde seg til. Spør hu ka hu tenke og om hu ønske at du deler om graviditeten eller om det kan bli vanskelig. Og viktigst av alt, respekter det hu seier :)
 
Er ikkje alle som føler det slik, mange klarer å skille personlige erfaringer og andres erfaringer. Nå er folk forskjellige, men eg trur dei fleste vil bli meir såra av at ein holder det hemmelig for å beskytte, enn å dele en så god nyhet ❤ vær ærlig, snakk med hu. Sei at du føler så med hu for at hu mista babyen sin, men at du vil dele med hu at du er gravid og forstår at det kan være vanskelig for hu å forholde seg til. Spør hu ka hu tenke og om hu ønske at du deler om graviditeten eller om det kan bli vanskelig. Og viktigst av alt, respekter det hu seier :)
Godt reflektert, hun må jo få høre om det når de andre får det, men små engstelig er jeg :sorry:
 
Heia.

Har ett lite troll på 7 år som er veldig bekymret for mammaen sin som kaster opp hele tiden, og er så dårlig. Jeg har vært dårlig i to uker - sånn skikkelig sjuk.
Fikk bekreftet nesten 7 uker på vei idag på tul med hjerteslag.

Er det ok å fortelle barna at mamma er gravid? Hva gjør dere?
Jeg fortalte det til sønnen min på 10 med en gang. Jeg tenker det er bedre at de får vite hvorfor mamma er så dårlig, gudene vet hva barna tenker. Kanskje de er redde for at vi skal bli så syke at vi kanskje dør.
Da er bedre å være ærlig :)
 
Har ei på 7år og ei på 5år, begge fekk veta det 5+0 :) fekk veta det i fjor når eg fekk veta det sjøl i veke 4, mista i SA kort tid etter. Så fekk dei igjen veta det i veke 4 sist graviditet i vår, mista i veke 18. Jentene får velge sjølv ka tid dei vil veta, barn tåler mykje så lenge dei blir tildelt informasjon :) ❤ barn plukker også opp veldig mykje, og blir veldig fort usikre når dei ikkje skjønner og ikkje får info.

Eg berre tenker, er det bedre for barnet å se mamma spy og slite i flere veker, og så bli supertris og sorgfull i enda flere veker etter det uten å forstå noko? Eller er det best at barnet får vite om graviditet tidlig, få forklaring på at mor kan bli dårlig av hormonene i starten, og dersom det går gale få ta del i sorgen?

Våre barn på da 5år og 6år holdt graviditeten hemmelig for alle, inkludert besteforeldre som bur i nabohuset og som de ser kvar dag, i over 4 veker. Mange undervurderer barna sine ;)
Helt enig med deg. Sønnen min var superflink å holde på vår lille hemmelighet, og han syns Det var kjempe stas å ta del i alt :)
 
Vi fortalte det i uke 4. Her var formen stipendet allerede da og med ekstrem kvalme med nr 1 og på nytt nå var det ikke et alternativ at hun skulle bli redd for mamma som er så dårlig. Skulle det ikke gå bra så får hun bli med på den reisen også.
Hadde jeg ikke vært så dårlig er det mulig at vi hadde ventet med å si det. Hun er straks 5 år
 
Enten i uke 12, etter tul, eller neste uke, hvis foreldrene mine kommer på besøk. Er sykmeldt pga kvalme og svimmelhet, så klarer nok ikke å skjule det om de kommer hit. Og så synes jeg det er koselig om 3-åringen kan få være den som deler det med besteforeldre :Heartred
 
Back
Topp