Når fortelle?

Cezi88

Første møte med forumet
Hei:) Når jeg fant ut at jeg var gravid hadde jeg ikke noe jobb, men var heldig og klarte og finne meg en 100% stilling innen uke 8, skrevet under kontrakt og alt.
Nå er jeg i uke 16 og lurer på når jeg burde fortelle det. Har en prøvetid på 3 måneder, så har 1 måned igjen. Burde jeg vente til prøvetiden er over ettersom jeg er redd for at de kanskje finner på en grunn til å sparke meg, eller tror dere det er greit og si det nå?
Har også hørt noe om at arbeidsgiver har krav på å vite det ihvertfall 3 måneder før eller noe, hvis ikke jeg har drømt.
Er skikkelig usikker.
Også har jeg et spm til; jeg vet jeg må ha jobbet 6 av 10 måneder før nurket kommer for å få noe penger, men hva hvis jeg skulle være så uheldig og måtte sykmelde meg?
Og jeg vil så gjerne ha ferie i sommer men er det mulig for jeg må jobbe helt til 9'ende måned for å ha jobbet 6 måneder, tells ferie i de månedene?

Slutten her tror jeg ble litt rotete, håper dere forsto noe:)

Takk for svar:)

lurer på masse av det du skrev selv,men jeg kan hvertfall svare deg på det om du blir sykemeldt,det har ikke no og si sykepenger er jo lønn det og,det blir trekt skatt av det og,så de regner sammen gjennomsnittet av de tre siste lønnslippene også får du utbetalt det hver mnd.
også dytter vi litt så vi får svar på resten[;)]

Jeg hadde vært ærlig med arbeidsgiveren min å fortalt det, de har uansett ikke lov å sparke deg fordi du er gravid, det er strengt ulovlig! Jeg synes arbeidsgiver skal få vite det så tidlig som mulig, de må jo tross alt forberede seg de og :)

vi vet jo alle at man ikke kan få sparken hvis man er gravid,men det fins tusen andre ting en arbeidsgiver kan si istedet..

ORIGINAL: Cezi88

Hei:) Når jeg fant ut at jeg var gravid hadde jeg ikke noe jobb, men var heldig og klarte og finne meg en 100% stilling innen uke 8, skrevet under kontrakt og alt.
Nå er jeg i uke 16 og lurer på når jeg burde fortelle det. Har en prøvetid på 3 måneder, så har 1 måned igjen. Burde jeg vente til prøvetiden er over ettersom jeg er redd for at de kanskje finner på en grunn til å sparke meg, eller tror dere det er greit og si det nå?
Har også hørt noe om at arbeidsgiver har krav på å vite det ihvertfall 3 måneder før eller noe, hvis ikke jeg har drømt.
Er skikkelig usikker.
Også har jeg et spm til; jeg vet jeg må ha jobbet 6 av 10 måneder før nurket kommer for å få noe penger, men hva hvis jeg skulle være så uheldig og måtte sykmelde meg?
Og jeg vil så gjerne ha ferie i sommer men er det mulig for jeg må jobbe helt til 9'ende måned for å ha jobbet 6 måneder, tells ferie i de månedene?

Slutten her tror jeg ble litt rotete, håper dere forsto noe:)

Takk for svar:)

Jeg ville ha ventet til prøvetiden er over med å fortelle det. Bare sånn i tilfelle! :) ..arbeidsgiver har ikke krav på å få vite om graviditeten før en måned før du skal ut i permisjon, så sånn sett er det ikke noe hast.
Som nevnt lenger oppe her, så har det ikke noe betydning om du blir sykemeldt - sykepenger er også lønn. :)

Back
Topp