Når fortelle til de som blir storesøsken

Oboy

Flørter med forumet
Har en jente på 5år fra før. Når er det greit å fortelle henne?
Er mye dårlig om dagen og kjenner det hadde vært greit å kunne forklare hvorfor mamma er dårlig og sliten.
Men så tenker jeg er det best å vente til uke 12? Eller har det noe å si? Hva gjør dere?

Nå har jeg jo vært på UL å sett at alt er fint med lille i magen.
Så kansje det går ann å si det snart da. Vi har henne annen hver uke.

Vi skal på ul om en måned, å da er jeg 13-14 uker på vei :) så etter der tenkte vi å fortelle 4 åringen vår :)

Her jobber fruen til sjefen i bhg til sønnen min. Hadde det ikke vært for det hadde vi sagt det til han for lengst.
Men pga dette venter vi til rett før 12 uker.
De har store problemer med taushetsplikt på jobben, så vil derfor ikke at de skal vite noe på en god stund enda..
Jeg er dårlig hele tiden, så klart han nok lurer litt.. jeg er jo da heller ikke på jobb.

Her jobber fruen til sjefen i bhg til sønnen min. Hadde det ikke vært for det hadde vi sagt det til han for lengst.
Men pga dette venter vi til rett før 12 uker.
De har store problemer med taushetsplikt på jobben, så vil derfor ikke at de skal vite noe på en god stund enda..
Jeg er dårlig hele tiden, så klart han nok lurer litt.. jeg er jo da heller ikke på jobb.
Wow, ikke bra at man ikke kan stole på taushetsplikten deres :eek: skjønner at du vil vente da

Når jeg er 8+2 har jeg første kontroll. Hvis alt er bra forteller vi han det etterpå, han er snart 7 år :) vurderer faktisk å fortelle han det på bursdagen hans, det er uka etter :)

Wow, ikke bra at man ikke kan stole på taushetsplikten deres :eek: skjønner at du vil vente da
De klarte ikke holde kjeft sist! Da visste altfor mange det når jeg var 5-6 uker på vei. Det var før hans foreldre visste noe f.eks.
Så de får takke seg selv denne gangen. Kunne jeg holdt det skjult til 3 måneder før fødsel, så hadde jeg gjort det. Men vet jo at det ikke går da..:p

De klarte ikke holde kjeft sist! Da visste altfor mange det når jeg var 5-6 uker på vei. Det var før hans foreldre visste noe f.eks.
Så de får takke seg selv denne gangen. Kunne jeg holdt det skjult til 3 måneder før fødsel, så hadde jeg gjort det. Men vet jo at det ikke går da..:p
Da hadde jeg blitt så forbanna! :mad:
Tok du det opp med dem når det skjedde?
Ja da kan dem bare ha der så godt, få vite det sist hahaha :p

Vi forteller etter uke 12, når det er ikke gjør noe at flere får vite. Tror ikke de klarer å holde seg ovenfor familie og venner :p

Jenta mi på snart 8 vet det allerede, men jeg har og forklart at ting kan gå galt enda. Gutten på fire skjønner ikke noe av det, så han venter vi med, og prøver å forklare når jeg får ul bilde eller noe :)

Vi forteller det nok ikke til 4-åringen før rett før vi forteller det til "alle". Han har såååå lyst til at vi skal få en baby, og kommer ikke til å klare å la vær å fortelle det til alle tror jeg gleder meg veldig til å fortelle han det da

Når dere er klare for det.
Husk at det fremdeles er fryktelig lang ventetid for disse søsknene. Jeg tenker mer på det enn på om det kan gå galt. Vi skal først og fremst vite at det er liv, men om vi kan vente med å si det til vi har vært på fosterdiagnostikk også så hadde det vært en fordel.

Når jeg ble gravid første gang når vi prøvde på søsken, fortalte vi det til han ganske tidlig, av den grunn at jeg var dårlig, sliten og trøtt. Den spira mista vi. Men vi sa aldri til han at vi hadde mista, og ble heldigvis gravid igjen nesten med en gang. Men ikke skjønte han noe av dette her heller, 3 åringen. Nå blir han snart 5 år. Han snakker riktig nok ganske ofte om "neste gang du har baby i magen, mamma". Som forøvrig i følge han skal bli en lillebror <3 Men denne gangen ønsker jeg i utgangspunktet at vi skal komme oss så nærme 12 uker som mulig. Spes med tanke på at han er så veldig opptatt av døden og har overkant mye tanker om det. Men så har jeg jo så lyst til at han skal få vite det, han gleder seg så fælt!

Hadde mye tanker om dette her jeg tydeligvis:hilarious::hilarious::hilarious:

Har også lyst å vente til nærmere 12 uker. Men hun har jo faktisk allerede kommentert at jeg har baby i magen
Drev og brukte magen til trommer her. Så spurte jeg hvorfor. Å da sa hun, du har baby i magen. Er det mulig? !!

Jeg venter. Vil ikke risikere at hun sladrer, hun er 2,5 år.
Hun har fått med seg at jeg er dårlig da. Men hun blander litt. I barnehagen hadde hun sagt at pappa har vondt i magen:)

Har forøvrig kjøpt noen bøker som hun skal få til jul, så da tenker jeg vi får forklare da. Lurer på om hun egentlig skjønner det.

Vedlegg

• 1477398398167.jpg
    1477398398167.jpg
    9,9 KB · Visninger: 23
  • 1477398415864.jpg
    1477398415864.jpg
    31,8 KB · Visninger: 22
Herlig.

Oboy - de får sånne ting for seg noen ganger tror jeg. Har fått den noen ganger opp gjennom årene uten at det har vært sant.

Har også lyst å vente til nærmere 12 uker. Men hun har jo faktisk allerede kommentert at jeg har baby i magen
Drev og brukte magen til trommer her. Så spurte jeg hvorfor. Å da sa hun, du har baby i magen. Er det mulig? !!
Det sies jo at barn har en veldig god intuisjon på slikt ;)

Back
Topp