Når fortelle storebror nyheten om ny spire i magen?

Milly83

Elsker forumet
Det lurer jeg på! Sønnen min maser nesten hver dag om når jeg skal få en baby i magen. Har måttet fortelle han om blomstene og biene, så skånsomt som over hodet mulig, og nå er han heeelt opphengt i om det er noen i magen eller ikke. Gleder meg såååååå mye til å fortelle han det men må jo være litt sikker også tenker jeg?
Jeg er 6+4 uker idag.

Dere som har flere barn, når gjorde dere det?

Når vi venta lillebror i 2010 fikk 3 åringen vår vite det etter OUL. Nå maser eldste frøkna (snart 9år) om at ho ønske en lillesøster. Så vi forteller det nok etter uke 12. Har allerede fått mage så blir vanskelig å skjule etterhvert. Bedre at jeg sier det enn at ho skal få "vite det på bygda" ;-)

Barna her skal få vite på samme tid som alle andre. Vi trenger ikke at hele bygda skal vite det nå :p

Sønnen er snart tre, og maser også fælt på at "jeg vil at mamma skal ha en guttebaby i magen". Vi kommer til å fortelle han rett før vi forteller andre (en gang etter uke 12), slik at han kan fortelle det selv i barnehagen:)

Har ei tøtte på litt over 2.5 år. Vi har begynt å snakke om baby, å spurt henne om hun vil ha baby i huset vårt. At hun kanskje skal bli storesøster.. mange i vennekretsen som har fått baby nr 2 å hun syntes det er skikkelig stas å være på besøk hos dem å kose/leke med dem. Vi har tenkt å vente lengst mulig med å fortelle henne det så ventetiden hennes ikke blir så lang..

Datteren her i huset på 6 år er veldig dårlig til å holde på ting, så tenkte å høre når jeg skal på tidlig ul til uken om hva de mener. Hvis alt er som det skal får uansett nærmeste familie vite det ettersom jeg allerede holder på å få mage. Men håper egentlig på å holde det til over uke 12 ettersom jeg har mistet så mange ganger.

Har to jenter. Hun eldste er 4 år og hun andre blir 2 år neste mnd. Vi har fortalt det og hun vet at det er en hemmelighet, så hun har ikke sagt noe. :)

For meg er det naturlig at ungene får vite det først av alle andre. Sist fikk storebror beskjeden etter tidlig UL i uke 9, da jeg var superdårlig og han ar bekymret og vi klarte ikke å skjule det for folk rundt oss uansett.. Denne gangen venter vi nok litt lenger, da jeg ikke er like dårlig, og i det han et det, vet alle det! :p Men kommer til å fortelle det til sønnen min før vi sier noe til foreldre, søsken og andre denne gangen også! Lillebror er jo bare 15 mnd og skjønner jo ikke noe av det uansett....

Vi har en på 2,5 og kommer til å vente med å snakke om det til etter ordinær UL. Da kan vi forhåpentligvis vise et litt ordentlig bilde også. Han har jo ikke det store begrepet om "baby i magen", og vi vil ikke at ventetiden på en lillebror/søster skal bli så lang heller. Men det er fint å ha litt forberedelsestid, å kunne snakke om det og la han ta litt del i noen av forberedelsene:)

Ok. Litt forskjellige "fremgangsmåter" her altså :)
Jeg har jo som sagt fortalt mini om blomstene og biene, med litt hjelp av mormoren som også nevnte at for at mammaen skulle være gravid måtte ikke egget "falle ut". Dette fordi lillegutt spurte meg om hvorfor jeg blødde for en stund tilbake (mensen). Så igår når han kom inn på do når jeg satt og bimmelimmet så skulle han absolutt se i doen når jeg hadde tisset. Så utbrøt han: seeee mamma! Ikke noe blod! Da er det en baby i magen din! Det er jeg sikker på!!! (Litt vanskelig å holde masken da). Jeg har også tatt graviditetstest som han fant i bosset og jeg måtte forklare han hva det var, ( da var den negativ) så han spør mye om når jeg skal tisse på en pinne igjen og...
Meg og pappaen har 50/50 deling. Så idag sa han at kanskje jeg kunne tisse på en pinn til neste gang han kom?
Da er jeg 8 uker + på vei. Blir uansett ikke lett å skjule for han så nysgjerrig som han er.
Puh...sorry for langt innlegg.

Ok. Litt forskjellige "fremgangsmåter" her altså :)
Jeg har jo som sagt fortalt mini om blomstene og biene, med litt hjelp av mormoren som også nevnte at for at mammaen skulle være gravid måtte ikke egget "falle ut". Dette fordi lillegutt spurte meg om hvorfor jeg blødde for en stund tilbake (mensen). Så igår når han kom inn på do når jeg satt og bimmelimmet så skulle han absolutt se i doen når jeg hadde tisset. Så utbrøt han: seeee mamma! Ikke noe blod! Da er det en baby i magen din! Det er jeg sikker på!!! (Litt vanskelig å holde masken da). Jeg har også tatt graviditetstest som han fant i bosset og jeg måtte forklare han hva det var, ( da var den negativ) så han spør mye om når jeg skal tisse på en pinne igjen og...
Meg og pappaen har 50/50 deling. Så idag sa han at kanskje jeg kunne tisse på en pinn til neste gang han kom?
Da er jeg 8 uker + på vei. Blir uansett ikke lett å skjule for han så nysgjerrig som han er.
Puh...sorry for langt innlegg.
Oi så nysjerrig da:p mine på 5 har godtatt forklaring enkelt på mens, tamponger/bind og dette med bebi i magen. De har sagt at de glede seg til og få bebi i magen når de blir stor. Men aldri ytret ønske om lillebror/søster. Så det blir rett og slett spennende å se reaksjonen demmes når vi forteller det! Håper de tar det bra og at det blir en glede uten for mye sjalusi!

Mine gutter er 4 og 6. For dem sin del, så kommer vi ikke til å si det før vi skal si det til andre. Altså, de får vite det og så kan de få lov til å fortelle det videre hvis dem litt. Litt for at jeg ikke ønsker at "alle" skal få vite og for jeg vil ikke be dem om å holde noe hemmelig. (Eldstemann, null problem egentlig. Minstemann, kan gå så lenge ingen spør han, haha)

Han vet, men han er kun 8 mnd :)

Her er guttungen på 4 veldig ivrig på "når han ska bli storebror", men vi venter med å fortelle til jeg har passert 12 uker:-) han vet forøvrig hvordan barn vokser i magen og hvordan babyen kommer ut:-P favorittserien hans er Newton og episoden er når Line føder :-P

Back
Topp