Når fortelle det til søsken?

Sniker fra slutten av februar. Vi har en 3-åring og en 2-åring. Vi har tenkt vi sier det til familie i sommer, men venter med å fortelle det til ungene. Familiene får vite det etter ungene er i seng, og vi treffer de aldri ellers i løpet av året, så de vil ikke glemme seg og avsløre noe.

Vi vil vente med å fortelle dem fordi de ikke forstår så mye av det. Yngste forstår det i hvert fall ikke. Jeg tuller til og med med han noen ganger om at han skal bli storebror, og han tar ikke tegninga. I stad sa han; eg vil ikke bli storebror. Eg vil ut. Som at det ene ville hindre det andre :laughing002

Eldste har bursdag rett rundt termin og kommer i første omgang til å bli vanvittig glad for å få en baby i bursdagsgave (realiteten blir nok en annen når det er faktum). Men tidsperspektiv har hun ikke begrep om. «I morgen» forstår hun, men alt annet er utenfor hennes forståelse pr. nå. Alt som har skjedd tilbake i tid var «i går» når hu forteller om det.

Derfor; vi tenker å fortelle det når magen er såpass stor at de (eldste) vil reagere på den. Kanskje rundt 5 mnd? Så får vi se hvordan det går.
 
Lurer veldig på det samme selv.. storesøster er snart 5 år. Jeg er ganske dårlig og det er vanskelig å skjule det for henne. Vurderer derfor å fortelle det før ultralyd eller ta en tidlig ultralyd.

Noen som har noen erfaringer?
 
Sniker fra desember. Fortalte det tidlig (mellom uke 6 til 8) til begge. Mest fordi at de merker at jeg endrer meg, men også for at de skal forstå litt og være med fra start. De må også lære livets gang - jo før, jo heller. NB! Ikke les videre hvis du er sart.

I fjor var de 3,5 og 1,5 år da jeg fortalte om graviditeten. Mistet i MA og var ærlig med dem om det. De følger jo etter på do og ser alt som skjer der, så en kan ikke lyve. Aberet var at eldste ble litt skuffet hver gang jeg fikk mensen, for hun visste jo at vi prøvde på nytt etterpå. :hilarious: "Ble du ikke gravid nå heller!?"

I år var de 4 og 2 da ny graviditet ble kjent. Har vært direkte også nå og sagt at det kan gå galt ("babyen bygges feil, f.eks. med hodet på rumpa og omvendt, eller så glemmer kroppen å lage hjerne, og det går jo ikke, så da dør den dessverre"). Så før hver UL har jeg sagt at vi drar for å se hvordan det går, og at vi håper at det går bra. "Enten så lever den eller så er den dau!" sier den praktisk anlagte 4,5-åringen. "Ja, men vi håper jo ikke at den er død..." "Nei, det gjør ikke jeg heller!" svarer hun da. Forfriskende ærlig og direkte.

2-åringen har skjønt greia nå som magen vokser, og han vil hilse på og snakke babyen hver dag. Veldig koselig. :)
 
Sist venta vi t uke 13 da vi hadde funnet ut kjønnet. Har ikke bestemt åss enda for når søsken skal få vite det
 
Håpet er å vente til tidligst uke 13, men i grunn vente så lenge som mulig. Men det er mest fordi jeg har foreldre som ikke kommer til å bli spesielt happy for at vi får en nr 3 når jeg er midt i studiene. Så ser lite fram til krangelen med dem, mamma ville helst ha sterilisert meg etter første ble født og brukte en del måneder på å venne seg til at nr 2 kom. Mine er 9 og 4 nå. Termin er foreløpig på bursdagen til yngste (hun ble født på termindato). Og eldste ble født dagen etter termin i april (riene startet på termindato). Så her er de jo så og si 10 og 5 når sistemann melder ankomst. Håper er bare at de to yngste ikke må dele bursdag :nailbiting:
 
Vi venter med å fortelle det til etter uke 20 og helst så lenge som mulig, men vi vil gjerne holde det hemmelig så lenge vi kan :love017
 
Jeg satser på at vi kan vente til etter uke 20. Jeg får imidlertid mage veldig tidlig (tynn og med kort overkropp). Så frykter treåringen vil skjønne det før den tid. Forteller i alle fall ikke noe før etter TUL i uke 12-13
 
Spørs veldig på formen. Hvis jeg ikke blir veldig dårlig, så håper jeg vi kan vente til etter otul, men igjen så skal de få vite før «alle» andre får vite, sånn at de hører det fra oss og ikke noen andre. Søskna er snart 1, 4 og 7,5 år :happy:
 
Kommer til å fortelle det til nærmeste familie etter toul i uke 12. Søsken får vente til etter oul, slik at vi «vet» at det går bra, og at det ikke er noe store avvik.
 
Skal forsøke å vente til etter uke 12 til barna, men hvis jeg får ul hos fastlegen før det kan det være de får vite det før. Det er litt avhengig av formen min, regner med det blir noen ettermiddager på sofaen og en del endring i kosten. Siden de er 7 og 9 kan det fort være de får det med seg..
Vi er i Hellas nå, og de visste før vi dro at jeg mest sannsynlig ikke kunne bade så mye alle dager pga mensen. Vi får se om de husker det når ferien avsluttes :hilarious:
 
Vi har valgt å fortelle de nærmeste (familie og venner) allerede nå. Mista sist i mars, så viktig å fortelle det nå til de vi ønsker. Det er jo ikke at vi sier det som gjør at man får en sa eller ma…
 
Back
Topp