Når fortelle det til søsken...?

*lille*my*

Glad i forumet
Dere som har barn fra før....når har dere tenkt å fortelle til dem at de skal bli søsken? Snuppa mi er 2 år i sommer, og jeg syns det er altfor tidlig å prøve å forklare henne noe nå...blir jo veeeldig lenge for en toåring å vente til februar :)

Samtidig syns jeg det er litt dumt hvis hun fanger det opp av seg selv hvis vi eller andre snakker om det rundt henne...hun vet nemlig veldig godt hva en bebi er <3

Noen som har tanker om dette?

Her er gutten så liten enda at han ikke forstår noe. Så her sier vi det ikke til han.
Eller vi har jo sagt det, men han forstår det ikke. Han har jo ikke peiling på hva storebror betyr. Men han kommer nok etterhvert til å fortå at det er en baby i magen, men det er når magen har blitt stor.

hm. vanskelig det der. Snuppa mi blir ikke 2 før i november, og hun skjønner ikke det der uansett, så kommer nok ikke til å mase om det enda. Du kan jo f.eks vente til etter ul. 

Våres er født mars 09 og måtte være med på ultralyden, etter det prater vi når han kommer på det sammen. Og han er veldig opptatt av at da han var baby så lå han i magen til mamma og at det nå er en baby i magen til mamma som skal bli lillebroren hans... (foreløpig vil han ikke ha en lille søster hehe) Om han forstår alle begrepene vet jeg nå ikke men han er veldig opptatt av ultralyd bildet, at det er i magen til mamma og at det er hans lillebror... :D 

Gutten min blir 2 år i desember, så her er det for tidlig å prøve å forklare han det :) Kan sikkert prøve å si at mamma  har baby i magen, men han forstår nok ikke hva det innebærer.. Det kan hende han bare blir forvirret!
Men jeg gleder meg masse til de blir litt større å kan leke sammen :D

Jeg og er veldig usikker enda.. Vår er 2,5 og om jeg forteller at mamma har baby i magen forteller han det nok til hele verden. ;) Hehe, så venter nok til det er gått ca 12 uker tenker jeg.. det blir jo veldig lang ventetid for han også.. :)

Venter nok til etter uke 12, ettersom at når de får vite det (eller spesielt største da), så vet vel hele barnehagen det også, haha! 

Minni skrev:
Venter nok til etter uke 12, ettersom at når de får vite det (eller spesielt største da), så vet vel hele barnehagen det også, haha! 

Jeg tenker også at jeg venter til etter uke 12, for 5-åringen min kommer til å si det til alle... De nære voksne vet det allerede ;)

Haha, vi har fortalt det alt, men nå er han bare åtte måneder, og skjønner det dermed ikke ;-)

Jenta våres e 3 og har snakka masse om baby i magen for tia. Men trur nok ikke vi fortell det til ho før vi har vært på ul. Da kan vi visebilde, og det blir litt lettere å forstå. Tenke også at det e veldig lenge for ei så lita å vente på å bli storesøster.
men du kor æi glede mæi til å si det til ho:)

Her er lille 4, og veldig mange rundt oss har fått babyer i det siste, så hun forstår greia.. Men vi må nok vente til det er offentlig, kan ikke forvente at hun klarer å holde det for seg selv..  

Hun er den jeg gleder meg aller mest til å fortelle det til emoticon

Vår jente blir tre i oktober og hun forstår godt det med babyer i magen :)

Hun har også en tante som skal ha snart, og en venninne av oss er høygravid....

Vil vel prøve å vente med å fortelle det før ordinær UL, men vi får se.

Vil ikke at hun skal plukke det opp i samtale ihvertfall :)

Her blir tuppa 4 i okt og vi skal vente med å si noe før det har gått 12 uker hvertfall. Sist jeg ble gravid var jeg litt for tidlig ute med å si noe og når jeg mista i uke9 ble det vanskelig for henne å forstå at det ikke var noe baby mere....... Så denne gangen skal jeg være sikker! Hun har hatt et ønske om å få søsken lenge nå.

jeg tror også vi skal prøve å vente til ordinær UL, men kan være snuppa må være med på UL i uke 11, men skal prøve å få noen til å passe henne... Har ikke lyst at hun skal se at vi blir lei oss dersom ikke alt er i orden...(men det er det jo! *bank i bordet*)

Skal si til folk at de ikke skal snakke om det når lillesnupp kan høre :)

Mini er 1 år, så han skjønner ingenting av dette, vet ikke hvor mye han blir å skjønne de neste mnd heller, men tviler på at det er mye vits i å sette seg ned å fortelle noe som helst ;p

Vi fortalte jenta vår det veldig tidlig, hun er 5 år. Men det er fordi mamma har vært så dårlig. Hun forstår mer når vi er ærlige enn om vi skulle funnet på noe annet for å dekke over hvorfor mamma kaster opp hele tiden og brekker seg hele tiden.
Hun er kjempe glad og gleder seg masse. Blir nok litt lenge og vente, men sånn er livet:) Ser ikke på det som noe problem :) Og vi er heldige som venter nr to:) Gleder oss kjempe mye til å møte den nye i februar :o)
Lykke til alle i hop :o)

Mini skjønner ikke noe av det, så det tenker jeg ikke på. Men har et bonusbarn på 10 som jeg tror ikke får vite det før uke 12. Det gjorde det vi med mini, men da viste ingen andre det før heller. Nå vet de kommende besteforeldrene og noen fler, og syns det er litt dumt at hun ikke vet det. Samtidig har vi ikke lyst til å fortelle det siden sjansen for å miste er enda "stor", og vil ikke pålegge en 10-åring å ha det som hemlighet, så da er det offentlig når hun vet.

Back
Topp