Når fortelle barna?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Når forteller dere at barna skal få søsken?
Vi lurer på å fortelle det på julaften, før resten av familien får vite det.
Men husker jordmor sa at ventetiden ofte kan bli lang for små barn.

Vet bare at jeg snart ikke kan skjule det for familien lenger. Trøtt, kvalm, spiser ikke som før osv.
Og jeg synes liksom at barnet vårt bør få vite det først, så ingen brått glemmer seg bort og spør om hun gleder seg til å bli storesøster...

Hva tenker dere? Når i graviditeten forteller dere?

Jeg tenker helt likt som deg. Skal fortelle det til "alle" på julaften, og vil egentlig at han skal få vite det først. Men, så er det ventetiden da, den blir lang. :/
Jeg tror nok allikevel jeg forteller han det først. Blir nok veldig sårt både for meg og han hvis han får høre det av noen andre.

Vi har sagt det alt, så hun ikke tror det er noe galt med meg når hun hører meg kaste opp på morgenen. Ofte kommer hun gjerne inn på badet også...
Hadde jeg vært som vanlig, ville jeg ventet med å sagt det til magen hadde vokst litt til.

Jeg tenker at det kommer vel litt an på hvor gammel hun er. Her har vi sagt det til alle, og de har spurt snuppa vår om baby og alt det der, men hun skjønner jo ikke så mye, siden hun bare er 2 år, så da tenker jeg at det er greit å vente til hun kan se magen og kanskje kjenne at babyen sparker. Da får hun kanskje litt mer forståelse og det blir ikke så abstrakt.

Hvis alt ser bra ut på ultralyden vi skal på i uke 13, så skal storesøster på 4,5 få vite det med en gang. Hun har sååå lyst på en lillesøster/lillebror, og har mast ganske lenge nå. :)

Her fikk gutta vite det for to uker siden vel... Morro! MInsten så meg dypt i øynene og sa: Nå tuller du med meg mamma! He he herlig ungen. Nå klapper og koser de med kula og snakker støtt om babyen som skal komme.

Her fikk snuppa på 10 og eldte vite det for noen uker siden da de fant det ut selv.
Og snuppa gleder seg og snakker nesten ikke om annet for tiden.
Hun har også ei klassevenninne som nettopp har fåt en lillebror, så dette blir stas :D

Forrige gang sa vi det rundt uke 12. For den eldste var det ok men for 4 åringen var det LAAAANG tid å vente. Denne gangen venter vi til etter ultralyden. Da kan vi også si: dere skal få en lillesøster eller lillebror! Det blir mer konkret.

Vi sa det i dag, etter vi hadde vært på en tidlig ultralyd! Fikk med bilde og alt så bra ut så da ville vi si det. Mine foreldre og hans vet det, mens resten av familien får vite det på julaften. Nå skal det sies at det er kjæresten sine barn, og at vi bare har dem 1 gang i uka og annen hver helg, så skal vi ikke ha de denne julen heller så hemmligheten forblir hemmelig for de andre uten problemer ;)

Vi sa det i går under middagen på kvelden :) Begge lyste opp og ble glade :)

Her sa vi det vel den dagen jeg fikk positiv test. Men så er han bare 21 mnd også, så skjønner ingenting av det :)

vi skal vente til etter uke 12, men tror nok at han har en mistanke han lille te maen min :P hehe :)

Fortalte det til barna igår, og så fortalte de det til besteforeldrene. Ville de skulle høre det fra oss, så måtte fortelle de først. Toåringen skjønner fint lite, men fireåringen lyste opp, og kaller allerede babyen for Annie. :-)

De to som bor her hos oss mesteparten fant ut av det selv.
Og vi fortalte det til yngste til mannen på 12 år lille julaften da han kom til oss for første gang siden vi testet positiv.
Og eldste snuppa mi skjønner nok ikke så mye av det og vi venter med å si noe til henne til magen er så stor at hun kan kjenne det :)

Vi sa det til guttungen før resten av familien fikk vite det.. Han har vært så interessert i babyer og siden jeg har vært så dårlig var det greit at han fikk vite det.. Han ble kjempeglad og gleder seg masse, spør og skal vite ting hele tida =) Litt morro var det at han kunne få fortelle det til resten av familien også da =)

Vi fortalte det til jentene på 5 og 6,5 på julaften. Da var jeg 12+4, det blir lenge for dem å vente, men vi ville at de skulle få fortelle det til resten av familien.

Vi skal i hvert fall på en tidlig ultralyd neste mandag først. Vet at så fort vi sier det til jentene, så vet alle det. Jentene mine, spesielt storesøster, forteller alt i barnehagen, så der er de visst godt informert om alt. Så vil vente litt til til vi vet at alt er bra, så tar vi det derfra.

Back
Topp