Når fortelle arbeidsgiver?

Christel92

Andre møte med forumet
Hei!
Lurer litt på hva dere tenker om når man skal fortelle arbeidsgiver om graviditeten? har vært veldig sliten og slitt med kvalme siste uka/ene og føler liksom arbeidsgiver "fortjener" å få vite sannheten;p
Er "bare" 6 uker på veg i morgen.
 
Kommer vel ann på hvilket forhold en har til sjefen.. Jeg var personlig åpen til både sjef og kollegaer om at vi forsøkte og bli gravide; dermed er det ikke vanskelig å informere henne heller. :) sa fra da jeg ble sykemeldt
 
Du MÅ ikke fortelle før 3 måneder før permisjon. Men.. ellers synes jeg det kommer an på. Jeg fortalte bare noen dager etter positiv test. Klarte ikke holde meg :')
 
Hei!
Lurer litt på hva dere tenker om når man skal fortelle arbeidsgiver om graviditeten? har vært veldig sliten og slitt med kvalme siste uka/ene og føler liksom arbeidsgiver "fortjener" å få vite sannheten;p
Er "bare" 6 uker på veg i morgen.

Jeg har lurt på det samme. Først tenkte jeg at jeg ikke skulle si noe til sjefen før 12uker var gått. Men nå tenker jeg at siden jeg har vært plaget en del med ryggen denne graviditeten, at jeg bare skal fortelle sjefen det. Slik at sjefen skjønner hvis man ikke fungerer som vanlig og evt kan tilrettelegge litt arbeidsdagen slik at man kanskje klarer å jobbe lengst mulig:/
 
Jeg vet at den dagen sjefen fått vite, så vet hele avdelinga ;-D Så hvis jeg skal fortelle noen på jobb, så blir det mine to nærmeste kollegaer. Det er de som blir påvirket av formen min, og jeg vet at de kan holde tett :)
 
Jeg tør egentlig ikke å fortelle det på jobb. Har en sjef som "ikke liker sånt", og vet at andre som har fortalt om graviditet på jobben har blitt skikkelig deprimerte av responsen. Tror jeg kommer til å drøye det så lenge som mulig... Eller i hvert fall til starten av 2. termin.
 
Jeg vet at den dagen sjefen fått vite, så vet hele avdelinga ;-D Så hvis jeg skal fortelle noen på jobb, så blir det mine to nærmeste kollegaer. Det er de som blir påvirket av formen min, og jeg vet at de kan holde tett :)

Så dårlig?!
En sjef skal da være pålitelig nok til å holde på sånne ting uten å si det?! :O

Jeg tør egentlig ikke å fortelle det på jobb. Har en sjef som "ikke liker sånt", og vet at andre som har fortalt om graviditet på jobben har blitt skikkelig deprimerte av responsen. Tror jeg kommer til å drøye det så lenge som mulig... Eller i hvert fall til starten av 2. termin.

Det er også dårlig :eek:
Man må bare regne med at arbeidstakerne kan bli gravide eller syke. Ingenting å sutre for!
 
Så dårlig?!
En sjef skal da være pålitelig nok til å holde på sånne ting uten å si det?! :O



Det er også dårlig :eek:
Man må bare regne med at arbeidstakerne kan bli gravide eller syke. Ingenting å sutre for!


Er enig i det, men jeg orker bare ikke at noen skal ødelegge lykken min nå. Skal gi beskjed med grei margin oppmot hva som er påkrevd, sånn at de får tid til å finne på noe lurt mens jeg er borte :)
 
Jeg tør ikke si noe til min. I og med at jeg starter der etter nyttår. Graviditeten kom lenge før vi trodde det kom til å bli en realitet, så ønsker å holde det hemmelig så lenge vi kan
 
Er enig i det, men jeg orker bare ikke at noen skal ødelegge lykken min nå. Skal gi beskjed med grei margin oppmot hva som er påkrevd, sånn at de får tid til å finne på noe lurt mens jeg er borte :)
Ja altså. Ingen kritikk mot deg. Synes bare det er elendig av arbeidsgiver å sture fordi folk blir gravide.. sånt må man bare regne med. :S
 
Så dårlig?!
En sjef skal da være pålitelig nok til å holde på sånne ting uten å si det?! :O

Her på jobben et det egentlig temmelig god stemning rundt det. Vi går nesten rundgang på å være gravide og det er bare gratulasjoner og god stemning. Og alle vet at sjefen er impulsiv og pratsom og at når hun får vite det, ja da er det offisielt :D Så det er helt greit, men hun får ikke vite før jeg er klar for å fortelle verden ;)
 
Last edited:
Her på jobben et det egentlig temmelig god stemning rundt det. Vi går nesten rundgang på å være gravide og det er bare gratulasjoner og god stemning. Og alle vet at sjefen er impulsiv og pratsom og at når han får vite det, ja da er det offisielt :D Så det er helt greit, men han får ikke vite før jeg er klar for å fortelle verden ;)

Tjææ. Litt kjipt hvis man er relativt nyansatt og plutselig blir gravid der da :p
Jeg tar det som en selvfølge at sjefen ikke sladrer om personlig helse, jeg da :p
Men det er jo greit dere er klar over det i alle fall :)
 
Jeg kommer til å fortelle det tidlig in og med at jeg har en jobb hvor jeg av og til jobber med mennesker med voldshistorikk. Og så syns jeg det er greit at de vet siden jeg må ha litt ekstra oppfølging pga senaborten i sommer.
 
Jeg kommer til å fortelle det tidlig in og med at jeg har en jobb hvor jeg av og til jobber med mennesker med voldshistorikk. Og så syns jeg det er greit at de vet siden jeg må ha litt ekstra oppfølging pga senaborten i sommer.


Da er det kanskje ganske greit at de vet. Får du noe tilrettelegging, mtp disse du jobber med?
 
Jeg vet ikke helt. Sist fikk jeg ikke det, men nå har vi fått en ny leder som er litt mer opptatt av sikkerhet.

Ja, altså.. en normal person tåler å få litt bank.. men som gravid er det jo ganske skummelt å få et slag på feil sted. I alle fall litt senere i svangerskapet.
 
Sjefen vet at vi har vært gjennom IVF nå, så hun er vel rimelig spent når jeg kommer tilbake på jobb tenker jeg! Så må nok fortelle henne det når jeg er tilbake på jobb neste uke :)
 
Jeg aner ikke når jeg skal si det, kjenner jeg gruer meg skikkelig. Akkurat ferdig med forrige permisjon og har ferie ut året.
 
I utgangspunktet har ikke arbeidsgiver krav på å få vite før 12 uker før permisjonsstart. Jeg fortalte allerede i uke 7 og angret på det i ettertid. Jeg hadde ventet til 12 uker har passert med å vente:)
 
Back
Topp