Når fortalte dere barna om at de skal få søsken?

Soma123

Andre møte med forumet
Hallo ❤️ Når fortalte dere barna deres at de skal få et søsken? Hvorfor valgte du det tidspunktet og hvor gammel var barnet ditt?

Jeg har ei jente på 3,5, og jeg er 14 uker på vei. Hun har sagt mye i det siste at hun ønsker seg en baby. ❤️ Jeg vet at vennen hennes i bhg nettop har blitt storesøster. Og Daniel Tiger har blitt storebror, det er hun veldig interessert i.

Vi har blitt enige om å vente til oul, for da synes nok magen ordentlig (nå ser jeg bare litt småtjukk ut). Men så leser jeg på nett, og de sier at når barnet er under fire år, er det lurt å vente til siste trimester pga tidsperspektiv. Blir usikker her jeg altså.. Tanker?

Vente til siste trimester?? Altså, hvordan skal man forklare magen frem til da?

Vi har en på 2,5, og vi valgte å fortelle ham det i uke 13, etter at vi hadde fått svar på NIPT, og jeg hadde vært på en grundig ultralyd og fått sjekket at alt så bra ut.

Da var det greit å fortelle til foreldrene og de på jobben, da jeg var en del dårlig, og greit å få forklart at det hadde en ikke-farlig årsak. Når vi fortalte dem, var det naturlig å fortelle den kommende storebroren også, ellers hadde vi jo måttet snakk i kode over hodet på ham når vi snakket om babyen. Også når vi var hjemme..

Jeg synes det høres rart ut å vente helt til tredje trimester. De er jo ikke dumme, de skjønner at noe skjer.. De ser magen, og de hører jo de voksne snakke.

Her synes vi det er greit at han får god tid å forberede seg på.

Vente til siste trimester?? Altså, hvordan skal man forklare magen frem til da?

Vi har en på 2,5, og vi valgte å fortelle ham det i uke 13, etter at vi hadde fått svar på NIPT, og jeg hadde vært på en grundig ultralyd og fått sjekket at alt så bra ut.

Da var det greit å fortelle til foreldrene og de på jobben, da jeg var en del dårlig, og greit å få forklart at det hadde en ikke-farlig årsak. Når vi fortalte dem, var det naturlig å fortelle den kommende storebroren også, ellers hadde vi jo måttet snakk i kode over hodet på ham når vi snakket om babyen. Også når vi var hjemme..

Jeg synes det høres rart ut å vente helt til tredje trimester. De er jo ikke dumme, de skjønner at noe skjer.. De ser magen, og de hører jo de voksne snakke.

Her synes vi det er greit at han får god tid å forberede seg på.

Takk for svar ❤️ jeg er helt enig i at det er i seneste laget, de får med seg utrolig mye. Jenta vår får med seg samtaler vi voksne har og kommer gjerne med svar.. Blir for dumt å holde hemmelig

Tenker når magen kommer i hvertfall at det er lurt å si det

Vi sa det til vår frøken på 2,7år når vi fortalte alle andre.
Ved et par tilfeller fikk hun fortelle at hun skal bli storesøster. Det var stas :)

Vi fortalte etter OUL, først til barna (6 og 8) og så kunne de fortelle det videre til resten av verden.

Vi sa det etter ul i uke 12:) Storebror var da 2,5 år. For oss var det viktig at han fikk vite det av oss. Fort gjort for andre å forsnakke seg.

Tusen takk for svar ❤️ jeg begynner såvidt å få litt mage, så lurer litt på om jeg skal si noe snart

Finnes ikke noen regel for når det er riktig og ikke tenker jeg. Men det kan være et ganske abstrakt konsept for de minste barna ikke bare til tredje trimester, men helt til babyen kommer ut. Altså etterhvert vil de si at ja, selvfølgelig er magen til mamma stor for at det er en baby inni. Men at den babyen skal ut, flytte inn og BO i samme hus og dele samme mamma og pappa, tror jeg blir virkelig først når barnet er født :hilarious:
Vi tenker å si det i uke 14-15 etter å ha vært på ultralyd :)
Om vi mister etter oul vil det påvirke oss så mye at noe annet enn å fortelle ham om det, ville ha blitt rart det også.

Hallo ❤️ Når fortalte dere barna deres at de skal få et søsken? Hvorfor valgte du det tidspunktet og hvor gammel var barnet ditt?

Jeg har ei jente på 3,5, og jeg er 14 uker på vei. Hun har sagt mye i det siste at hun ønsker seg en baby. ❤️ Jeg vet at vennen hennes i bhg nettop har blitt storesøster. Og Daniel Tiger har blitt storebror, det er hun veldig interessert i.

Vi har blitt enige om å vente til oul, for da synes nok magen ordentlig (nå ser jeg bare litt småtjukk ut). Men så leser jeg på nett, og de sier at når barnet er under fire år, er det lurt å vente til siste trimester pga tidsperspektiv. Blir usikker her jeg altså.. Tanker?

jeg ville fortalt d når dere som kjenner henne synes det er på tide :) ventetiden kan jo bestå av så mye- innkjøp, være med å bestemme farger på rom, vaske klær, forberede seng osv osv osv osv :) mye å gjøre i ventetiden for en unge på 3.5 år :)

15 mnd mellom nr 1 og 2 og da sa vi det helt på slutten. Med nr 3 (da var storesøsken hhv 3 og 2 år) sa vi det når magen begynte å synes og de måtte være forsiktige å ikke sparke mamma i magen på stellebordet. I starten sa vi bare at mamma har en baby i magen. Var vel først på slutten av 2 trimester at vi begynte å snakke om at når babyen kommer så skulle den bo med oss. De var også med på å gjøre klart til babyen

Storesøster var med på privat TUL, det var på ettermiddag og vi hadde ikkje barnevakt... då var ho 2 år. Hadde snakka om at ho skulle bli storesøster og at eg hadde baby i magen, men det var vanskelig for ho å forstå.

Etter TUL begynte ho å dra opp genseren min og klemme meg på magen, for å kose med babyen:love7

Vi har 19 mnd mellom våre. Da han fylte 1 år begynte jeg å snakke om babyer og at det var en baby inni magen til mamma. Han visste hva å gjemme noe var, så jeg sa at jeg hadde gjemt en baby inni magen. På spørsmål om hvor babyen var gjemt, klappet han meg på magen. :-) Vi bare nevnte det jevnlig, og mot sommeren, da det nærmet seg, ble det mer prat om babyen. Det kom inn dobbelvogn, seng og en del andre ting og babyen hadde navn som vi brukte. Vi snakket mer om det jo nærmere vi kom. Hun ble født 4 dager før ham ble 19 mnd. Da han kom på sykehuset for å se henne, spurte faren han om hvor *navn* var, og da pekte han med en gang på henne. Jeg hadde like før forklart han at babyen som var gjemt i magen var kommet ut og pekt på henne.

De små forstår mye. Ditt barn er mye eldre enn vår gutt var, og tenker hun skjønner masse! Jeg tror du må kjenne hva som blir rett. Det gjør ingen skade å fortelle det tidlig, det være blir litt lang ventetid for henne da. Å vente til oul synes jeg høres lurt ut fordi da blir det et bilde av babyen og blir mer ekte for henne i den alderen hun er i. Jeg tenker det er naturlig at hun også får vite det før tredje trimester, før noen andre snakker om at du er gravid og hun skjønner det på den måten. Hun som storesøster må nesten få vite før andre,synes jeg, og av dere.

4 år i forskjell på våre og fortalte når det ble offisielt fort gjort at andre spør gleder du deg til babien kommer? Her koste han med magen og sang til lillesøster kom

Vi fortalte det når vi sa det til resten (uke 15), slik at hun fikk høre det fra oss, selv om ventetiden var laaaang! ☺️ Ville ikke risikere at noen i barnehagen og/eller andre begynte å spørre henne om babyen, UTEN at hun hadde visst om det.

Vi så mye Daniel Tiger i ettertid, der han blir storebror. Lagde også en egen bok til henne med *navn* blir storesøster fra en side som lager slike bøker. Den var poppis. Flere av våre vennepar (som også er foreldre til hennes venninner) ventet småsøsken i rundt samme tid, så det var nok fint for henne og vennene å ha den fellese tingen. Det gikk sport i å leke mor, far og barn i venteperioden. Hun var 4 år når hun fikk vite det, ble 5 år i sommer ☺️

Vi sa det ved 12 uker mener jeg med begge to. Men fikk veldig fort mage så var vanskelig å skjule. Nr 1 var 2 år når vi fortalte at nr 2 skulle komme. Nr 1 og nr 2 var 5.5 og 3 år når vi fortalte at nr 3 skulle komme. Ingen av de tenkte noe på tiden det spm jeg fikk av dem var hvordan babyen skulle komme ut.

Vi sa det etter oul, siden da kunne de få se bilder av babyen å med det forstå det litt bedre

Om jeg er så heldig å få flere barn blir jeg nok ikke å legge vekt på at det er søsken i det hele å det store, da jeg føler det er lettere å si at vi har fått en engel enn at jeg etterpå må si at lillesøster eller bror også fikk vinger. Men det har kanskje med det at jeg ikke vil ta det for gitt at det går bra. Jeg tenker at når det nærmer seg og jeg har mage så blir jeg nok heller å fokusere på magen, ikke hva det venter med å være søsken, men hvor kos magen er. For magen kan være en engel eller et søsken og kan forklares. Å så tar vi søsken greiene når det nærmer seg veldig (gjerne de siste 3 ukene) for da blir det ikke så veldig lenge å vente og for at snipp skal få muligheten å venne seg til at han skal få søsken før han kommer å møter på sykehuset. nå vet jeg jo at han ikke blir å være 10 år på dette tidspunktet og sjansen er nok at han er mellom 2 og 5 år enn noe annet. Men ville skånet min 10 åring også så lenge som mulig, da jeg selv fant ut at jeg var gravid i uke 25 og de neste 3 månedene var de lengste i hele mitt liv. Hadde det vært h elt trygt å godt gjennom svangerskapet uten å følges opp, så tror jeg nok at jeg ville latt være å testet eller leitet etter symptomer så lenge som mulig neste gang også.

Back
Topp