Når foreldre har gjeld - kan det overdras?

Valhin

Betatt av forumet
Pappaen min har satt seg i en tragisk situasjon. Han har sonet for dommen, men jeg vet at han fortsatt sitter igjen med et høyt krav fra skatteetaten (vet ikke eksakt hvor mye, kan kan tenke meg rundt 2 millioner)

Spørsmålet er - kan dette på noe som helst måte forfølge meg (og min bror) og min familie? Hvis han dør, ikke betjener det osv. Jeg blir så lei meg av hele situasjonen, han er en fin mann men med lite gjennomtenkte beslutninger.

Min største frykt er at gjelden blir overført på oss barna.

Så leit å høre :/ du kan si fra deg arven, da vil du hverken arve positivt eller negativt beløp. En venninne gjorde det, så det er slik jeg vet det. Lykke til :)

Pappaen min har satt seg i en tragisk situasjon. Han har sonet for dommen, men jeg vet at han fortsatt sitter igjen med et høyt krav fra skatteetaten (vet ikke eksakt hvor mye, kan kan tenke meg rundt 2 millioner)

Spørsmålet er - kan dette på noe som helst måte forfølge meg (og min bror) og min familie? Hvis han dør, ikke betjener det osv. Jeg blir så lei meg av hele situasjonen, han er en fin mann men med lite gjennomtenkte beslutninger.

Min største frykt er at gjelden blir overført på oss barna.

Nå kan det hende jeg tar meg vann over hodet, men jeg tror man i en slik situasjon kan velge å takke nei til arven ( som da i dette tilfellet kun er gjeld ) og dermed slippe unna. Det er fullt mulig jeg tar feil.

Da må du som nevnt si nei til arven.
Da en av mine foreldre døde (enslig) arvet vi også gjeld, men det var ikke slik at vi satt i minus etter oppgjøret.

Tror også man kan takke nei til arven, men synes å ha hørt at det da går videre til neste ledd i arverekka, altså barnebarna.. Det er veldig mulig jeg har hørt feil altså! Håper noen andre her kan bekrefte / avkrefte den teorien.

Veldig kjipt at du har havnet i en slik situasjon da :-(

Tror også man kan takke nei til arven, men synes å ha hørt at det da går videre til neste ledd i arverekka, altså barnebarna.. Det er veldig mulig jeg har hørt feil altså! Håper noen andre her kan bekrefte / avkrefte den teorien.

Veldig kjipt at du har havnet i en slik situasjon da :-(
Har takket nei til arv og snuppa har ikke fått noe krav ;)
Barnebarn har vel kun rett på arv om den foreldren som har rett er død, ellers vil ikke lovverket kunne gi barnebarn noe arv verken positivt eller negativt. Ihvertfall sånn var det for to år siden

Barnebarn har vel kun rett på arv om den foreldren som har rett er død, ellers vil ikke lovverket kunne gi barnebarn noe arv verken positivt eller negativt. Ihvertfall sånn var det for to år siden
Det høres bra ut! Kommer til å havne i samme situasjon om min far dør, så vil nok også takke nei. Er veldig mange år siden jeg var innom temaet sist, og innbiller meg at noen sa det kom til å gå videre til neste ledd. En utrolig lettelse at det kanskje ikke er slik likevel da :-) Puh!!

Det høres bra ut! Kommer til å havne i samme situasjon om min far dør, så vil nok også takke nei. Er veldig mange år siden jeg var innom temaet sist, og innbiller meg at noen sa det kom til å gå videre til neste ledd. En utrolig lettelse at det kanskje ikke er slik likevel da :-) Puh!!
Mange rykter ute å går men takker man nei til arv takker man jo nei til absolutt alt av verdi også

Stemmer...
Jeg er livsarving hos min mormor og morfar, etter min mor døde.
Jeg hopper da opp på hennes plass.
Jeg kan takke nei til hennes del av arven om den er"negativ"..

Vet dette for min mormor døde nylig, kort tid etter min mor.

Stemmer...
Jeg er livsarving hos min mormor og morfar, etter min mor døde.
Jeg hopper da opp på hennes plass.
Jeg kan takke nei til hennes del av arven om den er"negativ"..

Vet dette for min mormor døde nylig, kort tid etter min mor.
Godt det ikke har endret seg. Min om døde for 7 år siden og mormor for to år siden og man vet jo aldri hva som skjer på den tiden.

Vet mine foreldre har gjeldsforsikring. Hvilket vil si at skulle dem bli borte, så blir også gjelda det. Men mulig det kun gjelder for sånt som huset.. vet de nevnte det for mange år siden!

Nei, man trenger ikke takke nei til arven. Det åpnes et dødsbo og kreditorene tar det de har krav på av verdier (bolig etc) før arven fordeles. Er det tomt, er det tomt. Er det noe til overs, er det arv. Man arver ikke gjeld.

Nei, man trenger ikke takke nei til arven. Det åpnes et dødsbo og kreditorene tar det de har krav på av verdier (bolig etc) før arven fordeles. Er det tomt, er det tomt. Er det noe til overs, er det arv. Man arver ikke gjeld.
I dette tilfelle ble huset lagt ut på tvangssalg, og således er det ingenting av verdier som kan gjøre opp for minuset.

Back
Topp