Når fikk barna bruke ordentlig kjøkkenkniv første gang?

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Når lot dere barna deres bruke ordentlig kjøkkenkniv for første gang?

Jeg har noen kortere kjøkkenkniver jeg har latt barna bruke fra de har vært rundt 6-7 år gamle.
Jeg var i en knivbutikk for en ukes tid siden, og der var det en pappa med sin sønn på 2,5 år for å kjøpe en barne kjøkkenkniv til han.

Når fikk deres barn bruke ordentlig skarp kniv første gang?

Rundt 2 år tenker jeg.
Han har alltid likt å være med og skjære grønnsaker med en vanlig kniv funker ikke.
Han har aldri skjært seg, vi har alltid vist hvordan og hva han ikke skal gjøre, samt hvordan man oppfører seg med kniv. Han er nå 5 år og har som sagt aldri skjært seg og er veldig flink til å skjære og lage mat.
Han har forøvrig sine egne kniver som er for barn, men de er like skarpe som våres kniver. Men lettere og mindre :)

Frøkna begynte å være med pappaen og kutte litt da hun var mellom 2,5-3år.
Jeg er altfor hønemor til det enda, jeg får vondt i magen av å se henne med kniv (hun ble 3 i april) :smiley-ashamed008:hilarious:

Frøkna begynte å være med pappaen og kutte litt da hun var mellom 2,5-3år.
Jeg er altfor hønemor til det enda, jeg får vondt i magen av å se henne med kniv (hun ble 3 i april) :smiley-ashamed008:hilarious:
Mamma lot meg ikke bruke kniv før jeg var rundt 16, ikke i kjøkkenet. Fordi hu alltid skjærte seg. Brukte det i skogen da :P

Mamma lot meg ikke bruke kniv før jeg var rundt 16, ikke i kjøkkenet. Fordi hu alltid skjærte seg. Brukte det i skogen da :p
Hahaha, de skal få prøve seg på kjøkkenet før de blir 16 da :hilarious: (håper jeg :rolleyes: neida. Joda:hilarious:)

Vel jeg var yngst, kronisk syk og veldig liten :p
Jeg merker veldig på det med minsten fremfor frøkna. Hun ble storesøster rundt samme alder som han er nå. Han er jo fortsatt en baby (i mine øyner :p) mens hun ble så stor :shy:

Hun er 9, og har ikke fått bruke kokkeknivene, men hun bruker andre skarpe kniver. Helst når mannen er hjemme, ettersom jeg ikke får hjulpet henne hvis hun kutter seg, jeg bare besvimer, eller kaster opp :P

Rundt 2 år. Fikk eget knivsett til jul når han var 2,5 år, han elsker å hjelpe til på kjøkkenet og lage (smake på) mat. Lager stort sett eggerøre til frokost i helgene nesten selv, er 3 år nå :)

Øyo junior har vi til guttungen, fint sett med skarpe kniver (mye tryggere å lære seg å kutte med skarpe kniver), men tuppene er butte og håndtakene er bedre tilpasset barn :)

Ca 2,5, men fortsatt under oppsyn nå ett år senere fordi han fortsatt kan finne på å klatre opp på kjøkkenbenken og hoppe ned med kniven i hendene :p minste på to år bruker fortsatt vanlig bestikktype kniv når han skjærer frukt og sånt :)

2,5 år, sånn fra IKEA, men vi står alltid sammen og hjelper.

De har vært 3-4 år tror jeg. Utrolig frustrerende å prøve å skjære med sløv smørkniv.

Eldste fikk en masahiro kokkekniv for barn til jul da hun var 3.5 år, hun bruker den utelukkende når vi er sammen med henne, men er etter hvert blitt kjempeflink til å kutte opp ting og har aldri skåret seg (hun blir snart fem). Hun elsker å være med og lage mat på kjøkkenet, og jeg er helt overbevist om at hun blir mindre kresen i matveien av det også :)

Vi tenker for øvrig som så at det er tryggere med en skarp kniv enn en sløv en, og at det er viktig å lære å ha respekt for kniven, så derfor har hun fått sin egen.

Back
Topp