Når fester hodet seg?

Scarlett

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberbarna 19
Spør her selv om jeg ser det var noen som hadde en lignende tråd :) Når er det vanlig at hodet til førstegangsfødende fester seg? jeg er snart 38 uker, og hodet var ikke festet enda... hva skjer om det ikke fester seg?

Sniker.

Det er ikke sikkert at det fester seg i det hele tatt. Såvidt jeg har skjønt er det vanligvis ikke noe problem, det fester seg når fødselen starter. Hos meg gjorde det ikke det da heller og jeg endte opp med å bli satt i gang, mest sannsynlig på grunn av det.
Så det er ikke farlig at det ikke fester seg? :) det har jo fremdeles god tid på å feste seg hos meg, men ser at hos de fleste førstegangsfødende så er hodet festet på denne tiden.. :)

Har termin i dag og hodet var festet på kontroll 4. Mai. Tror kanskje det var ganske tidlig...

Her festet hun seg rundt uke 38, førstegangsfødende :)

Min første festet seg aldri og han ville ikke ned i bekkenet under fødsel. Brukte mange timer før han i det hele tatt kom noe nedover.

godt å høre at det er flere :) men har hørt noe om at det kan være farlig dersom fødsel starter?

Spør her selv om jeg ser det var noen som hadde en lignende tråd :) Når er det vanlig at hodet til førstegangsfødende fester seg? jeg er snart 38 uker, og hodet var ikke festet enda... hva skjer om det ikke fester seg?
Fra forrige svangerskap
Hodet var ikke festet seg på fredag. Jm var av typen her skjer det værtfall ikke noe før termin.
Mandag sank magen og vannet gikk.

Dette svangerskapet.
Fortsatt gravid
Magen sank på mandag som var. Masse rier i flere timer. Var på sykehuset. Hodet var festet seg. Og magen sank samtidig.

Denne Kommune jm sa at er ikke alltid dem fester seg. Spes på flergangs.

Et annet eksempel.
Svigermor skulle føde i seteleie. På minutter før fødselen tar svigersøster å stubber kråke og stuper ut. Så ble vanlig fødsel.

Og jeg fødte 14 dager før sist

Last edited:
godt å høre at det er flere :) men har hørt noe om at det kan være farlig dersom fødsel starter?
Da storebror ble født startet det med at vannet gikk, uten rier. Da ville de jeg skulle ligge til observasjon en stund, og hvis jeg skulle reise meg, f.eks for å gå på do, så måtte jeg tilkalle jordmor etterpå for å sjekke at han hadde det bra. Det de er redde for er vel at navlesnoren skal komme ut av åpningen og komme i klem, og det kan jo skje når hodet ikke er festet og sperrer åpningen. Da er det tryggest å ligge. Men heldigvis startet riene et par timer senere.

Back
Topp