Når fester egget egentlig seg??

2 små og en huleboer

Forumet er livet
Altså, jeg leste det Joyleaf om at hennes GU hadde sagt at egget fester seg 2-3 dager etter befruktning.
Jeg har en bok som heter "Et barn blir til". Forfatteren av denne boken er en professor som blant annet ledet forskningsgruppen som stod bak Skandinavias første prøverrørsbarn i -82, så han bør kunne vite hva han skriver om. Der står det at egget fester seg 7 dager etter befruktning.

Hvem av dem hadde du stolt på???
 
Du har rett det er nærmere 7 dager som gjennomsnitt.

Grunnen er at det tar 3-4 dager før egget er i livmoren, og når egget har kommet i livmoren så tar det 2-3 dager før det fester seg. Grunnen er at egget må dele seg så mye at det er vanskeli å telle hvor mange deler det er og at egget skal bli klart til å feste seg. Normalt så deler egget seg slik 2-4-8-16 osv, og etter to dager så er egget normalt delt i 4. Så det sier seg selv at etter 4 dager er det for tidlig at egget fester seg, men det har sjedd at det har festet seg alt fra dag 5-10, men mest vanlig vil jeg si at det er dag 6-8, gjennomsnitt sier man at egget fester seg på dag 7 etter eggløsning, og egget deler seg ikke før etter at egget har blitt befruktet og det skjer iløpet av et døgn engang.
 
ORIGINAL: løve86

har lest et sted at festeblødning kan komme 2-10 dager etter befruktning [:)]

Det har ikke jeg lest, men gjennomsnitt 10 dager etter befruktning, men 1-2 dager etter at egget har festet seg.

2 dager etter befruktning, da har ikke egget kommet ned i livmoren engang.
 
Har slått opp i en bok nå (Lademann læge leksikon - kvinnesygfomme 1- 1983) den er riktig nok gammel, men der står det at egget fester seg 6-7 dgr etter befruktning [;)]

Så det jeg har lest utenom dette er kanskje å anse som en upålitelig kilde [:)]
 
ORIGINAL: løve86

Har slått opp i en bok nå (Lademann læge leksikon - kvinnesygfomme 1- 1983) den er riktig nok gammel, men der står det at egget fester seg 6-7 dgr etter befruktning [;)]

Så det jeg har lest utenom dette er kanskje å anse som en upålitelig kilde [:)]

Jepp, dette høres bra ut det du skrev nå[:)]
De er så mye rart å lese ute på nett, så vi må ta det med en klype salt[;)]
 
ORIGINAL: Drømmeland

ORIGINAL: løve86

Har slått opp i en bok nå (Lademann læge leksikon - kvinnesygfomme 1- 1983) den er riktig nok gammel, men der står det at egget fester seg 6-7 dgr etter befruktning [;)]

Så det jeg har lest utenom dette er kanskje å anse som en upålitelig kilde [:)]

Jepp, dette høres bra ut det du skrev nå[:)]
De er så mye rart å lese ute på nett, så vi må ta det med en klype salt[;)]


6-7 dager passer godt med det jeg også skrev.

Kanskje jeg er ny gravert, er 7 DPO i dag[8|][8|]
 
Back
Topp