Når far blir sverta?!

InLoveAndIHateIt

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Laaaaaangt

Far og mor gikk fra hverandre mens mor enda var gravid. Mor gav far beskjed om å holde seg unna og at hun skulle gi beskjed da barnet var født, pga hun var veldig påvirka av svangerskapet og ønsket fred.
Dette aksepterte han, selv om det ikke var det han hadde ønsket.

Da barnet ble født, fikk han beskjed 2! Dager etter. Han fikk ikke komme på sykehuset og se han. Han måtte vente flere uker før han fikk komme hjem til henne å treffe barnet.
Så fikk han ikke treffe han igjen.
Så han tok kontakt med familievern kontoret og ville ha mekling. Han ville jo gjerne ha litt samvær med sønnen sin.

Det ble mekling, det mor sitter å snakker dritt om far. Sier han omtrent hoppa på henne da han fikk se sønnen første gang ol. ( jeg har kjent denne mannen i flere år og aldri kan jeg tro at han har gjort noe slikt ) Men jeg KAN jo ta feil.
De blir enige om at han skal få 1 time samvær en gang i uka. Han får med på dette, men uttrykker ønsker om 2 timer.
Da han kommer på samvær, er det barnets bestemor som møter han i døra. Dette syns han var litt merkelig, men tenkte at det gikk greit. Han møtte sønnen sin for 2 gang, hadde han på fanget, når han hadde vært der noen minutter. Så ikke banet skulle bli skremt. Barnet smilte og gurgla med pappaen sin. Han var sååå stolt når samværet var over og følte seg så lettet. Han hadde et samvær til som gikk like fint ( følte han ).

Så skulle de på mekling nr 2, da var barnets bestemor med, mor. Begge satt å sa at han ikke viste noen intresse for barnet, at han ikke stilte spørsmål. Å bare satt å så på han?! At han var passiv og uintressert.
Dermed blir far svertet, og får ikke ha med seg noen som kan se hans sak under samvær. Så han har jo ingen sjans til å forsvare seg selv! Dette syns jeg er veldig dumt! Han har nå fått seg advokat og vil gå videre for å få rett på samvær. Noe jeg synes er riktig når ting blir slik som dette. Selv om jeg er usikker på hvor langt han kommer, med tanke på at de ikke bodde sammen eller noe da barnet ble født.

Men det jeg lurer på?! Er om han kan kreve at en nøytral er med på de samværene han nå har fått "tildelt"? En som verker kjenner mor eller far? Gjerne fra feks barneverntjenesten el?

Noen som har gode råd?

Stakkars mann.. Vil bare si at familievernskontorer ikkje kan døme han til og ikkje se barnet. Dei kan komme med anbefalinger og kan ikkje besteme noe som helst. Anbefaler heller advokat og ta det via retten. Der kan det blir lovbestemt at han skal se barnet. Tragisk at mødre tror dei eiger barna alene. Det er faktisk ett menneske som blir krangla om. Og klart far bør se barnet sitt.

Ja han kan godt ta kontakt med bv og høre, men det varierer vel hvor stor kapasitet de har til å være med. Men det holder sikkert en gang for å se hans atferd med barnet så har han det skriftlig hvordan er tilstede og opptatt av barnet. Men så lenge det ikke er noe som tilsier at han ikke skal ha samvær så kan hun ikke nekte, så det skal egentlig ikke være noe problem.

Hva sier de på mekling da? Når han forteller om at han holder og "snakker med" babyen som pludrer tilbake og at dette er en naturlig første-kontakt med babyen for å bli kjent.

Kanskje de ønsker at han er mer involvert enn å bare se på babyen under samvær? Men det er jo litt motstridende når hun ikke har villet ha han på besøk og ba han holde deg unna. Kan hende hun føler seg alene om ansvaret og at han ikke bryr seg om babyen annet enn å få være med han selv. Vet ikke. Hvis jeg var han ville jeg spurt hvilke ønsker og forventninger moren har til han.

Det er viktig at han får satt standarden nå, for her er det fare for at det blir en kamp hele barnets oppvekst!
Kjenner godt en som er i lignende tilfelle, og det har vært en kamp for ham hele veien. Barnet er stort nå. Faren blir stadig svertet av mor og morens familie, og det tror barnet på.
Faren har sagt i frustrasjon at han føler han har vært donor.
Han fikk tilkjent samvær, og det har stort sett fungert greit, men det oppstår stadig "grunner" til barnet uteblir.

Anbefaler denne faren å finne støtte, det er en tøff kamp alene!

Kan han ta kontakt med barnevernet? De kan være til god hjelp i slike saker.
Enig!
Bv er til veldig god hjelp!
Synd far skal lide i dette. Er så veldig feil å nekte en far som ønsker å være der. Faren til mine har sett de fem ganger på sju år. Og er klar til å fraskrive seg rettigheter så lenge han slipper å betale bidrag.
Så heier på ALLE fedre som stiller opp for sine barn!!! Håper det ordner seg ❤️

For det første her er det ikke familievernkontoret som bestemmer samvær. De kan bare komme med anbefalinger. Han bør kontakte både barnevernet og advokat. Barnet har rett på samvær med far. Og Mor har ikke lov å nekte far samvær med mindre det foreligger dyp grunn til bekymring og da skal det være i samarbeid med bv og politi.

Det er desverre noen mødre som tror de eier barna. Lykke til til pappaen her!!!

Ja han kan godt ta kontakt med bv og høre, men det varierer vel hvor stor kapasitet de har til å være med. Men det holder sikkert en gang for å se hans atferd med barnet så har han det skriftlig hvordan er tilstede og opptatt av barnet. Men så lenge det ikke er noe som tilsier at han ikke skal ha samvær så kan hun ikke nekte, så det skal egentlig ikke være noe problem.

Hva sier de på mekling da? Når han forteller om at han holder og "snakker med" babyen som pludrer tilbake og at dette er en naturlig første-kontakt med babyen for å bli kjent.

Kanskje de ønsker at han er mer involvert enn å bare se på babyen under samvær? Men det er jo litt motstridende når hun ikke har villet ha han på besøk og ba han holde deg unna. Kan hende hun føler seg alene om ansvaret og at han ikke bryr seg om babyen annet enn å få være med han selv. Vet ikke. Hvis jeg var han ville jeg spurt hvilke ønsker og forventninger moren har til han.

Har skurra siden dama ble gravid.. De var lykkelig forelsket, så på hus sammen. Fått innvilget lån, han fikk litt kalde føtter og ville ta litt tid å tenke. Ikke springe på første huset dem fant. Så ble hun gravid. Å i løpet av de første ukene ble hun mer og mer avvisende å til slutt ba han om å ryke å reise. Så min oppfatting av situasjonen fra hans side. Er vel mer at hun skulle ønske han ikke ville hatt noe med barnet å gjør :-/

Back
Topp