Når fødestedet tar kontrollen..

Guest
Hei! Jeg er veldig lite fornøyd med fødestedet jeg var på når jeg fikk førstemann.. Jeg føler at de tok over kontrollen når det gjaldt ungen, og de tok avgjørelser jeg ikke fikk være med på en gang. Dette har plaga meg siden da, og særlig siden jeg er gravid igjen. Jeg føler at jeg får litt panikk ved tanken på at jeg må tilbake dit, og at historien skal gjenta seg.
Men så begynte jeg å tenke på hjemmefødsel... Og da ble jeg helt rolig! Men jeg vet ikke om de gjør det her jeg bor. Uansett, jeg skal ta det opp med jordmor ved neste kontroll. Gruer meg til det.. Hva er forutsetningene for å kunne ha hjemmefødsel? Og har man "rett" til å få det dersom man ønsker det? Hva bør jeg si når jeg snakker med henne? Føler at jeg bare "klager" på kollegaene hennes nårjeg prøver å fortelle hvordan jeg opplevde det...
 
Hei.

Så flott at du tar tak i dette - det er kjempeviktig! Du kan veldig fint ta dette opp med jordmoren din, og du trenger ikke grue deg til det i det hele tatt! Vi er proffe nok til å ta kvinners opplevelser på alvor, og opplevelsen din var jo ikke god sist. Så vær helt ærlig og fortell henne hva som skjedde og hvordan du opplevde det. Det kan kun gå fint :)
Om det blir mest riktig for deg å føde på samme sykehus, ville jeg bedt om å få en henvisning for å snakke med dem. Vi ønsker alltid å ta sånne opplevelser på alvor og legge tilrette for en ny og bedre erfaring!
Ift hjemmefødsel så kan det være et alternativ. Kvinner i Norge har mulighet for å føde hjemme, hvis de finner en jordmor som vil stille opp - det vil si at det ikke er en rett, men en mulighet...... Man må ha hatt et friskt svangerskap og forvente en normal fødsel - men der kan sikkert jordmoren hjelpe deg videre i systemet :)

Masse lykke til da.
Jordmor Ragna.
 
Back
Topp