Når fødeplassen forsvinner

Villkatta

Forelsket i forumet
Jeg bor i en by som har vært snakket om mye på stortinget i det siste og ja, i grunn i flere år ang et nytt sykehus i nabokommunen.
Men det som er temaet nå er at fødeplassen der jeg bor vil muligens legges ned før det er kommet et nytt sykehus og på grunn av all denne usikkerheten så har jeg rett og slett ikke en fødeplass enda.
Dette er en ny og uvandt situasjon som også er skremmende for meg da begge sønnene mine ble født kun en 10 minutters biltur unna huset vårt. Nå må jeg kanskje belage meg på å plutselig reise i 1-3 timer, avhengig av hvor jeg må dra, og dette skremmer vettet av meg med tanke på at min yngste ble tatt ut med hastesnitt uten en eneste rie førut og det ble oppdaget helt tilfeldig at han strevde i magen. Hva om jeg ikke rekker fram i tide denne gangen dersom noe skulle skje?
Dere som har en lengre vei til deres fødested, hvordan forbereder dere på dette? Jeg er i tillegg den eneste med sertifikat her hjemme og der å kjøre i 3 timer med rier virker ikke trygt mildt sagt.. jeg har vært så bortskjemt med å ha et sykehus så nært at jeg aner ikke en gang hvordan en vanlig prosess av dette ser ut en gang, men nå som jeg snart er halvveis kjenner jeg at jeg må ha en B løsning klar dersom vi faktisk mister sykehuset brått og må reise langt når det står på.

Jeg blir skrevet inn på sykehuset og får plass på pas.hotellet to uker før termin..

Vet ikke hvilket sted vi får enda, men blir mellom 2-3t unna enten det blir ene eller andre stedet.. Aner ikke hvordan det foregår, men vil tro man ender på pasienthotell noe i forveien..regner med å få mer info på en senere kontroll.

Her blir det fort 2-3 timer reisetid da vi bor på landet, så er veldig spent på akkurat det.. Blir vårt første barn, så har ikke noen tidligere fødsler å sammenligne med, så blir veldig å ta det som det kommer egentlig.

Som Tigerbaby skriver, blir skrevet inn på sykehuset opp til 2 uker før termin, og bor på pasienthotellet i påvente av fødsel. Det dumme med dette... Er at partner ikke får dekt hverken reise eller opphold (får pårørendepris på hotellet, men ellers ingenting).

Forrige svangerskap hadde jeg kontroll hos lokal jordmor 2 uker før termin, og på grunn av dette valgte jeg å vente til 1 uke før termin før jeg reiste... Blir lange dager å vente på pasienthotellet.

Får se hva jeg gjør denne gangen.

Skulle ting starte før jeg får reist til der jeg skal føde, så blir det ambulansefly, med lege som følge (lege som ikke er trent i fødsler), da vi ikke har fast jordmor i kommunen (hun er her ca 1 gang i måneden).
Det er dog bare 1 års tid siden det var fødsel på legekontoret her da ambulanseflyene var satt på bakken for natten.

Nå fødte jeg ikke kjempe raskt forrige gang, 6 timer aktiv fødsel, og 8-9 timer med ganske svake rier før aktiv fødsel. Så jeg prøver å ikke bekymre meg noe spesielt, og håper på en ganske lik fødsel som sist. Merker jeg på kroppen at det muligens er noe begynnende allerede 2 uker før termin, så reiser jeg. Det er tross alt november, og da kan været være rimelig ustabilt om man er uheldig her oppe.

Tusen takk for svar dere! Er spent på hva som vil skje her framover, men jeg må vel egentlig bare vente å se, selv om jeg gjerne skulle ha visst hva som lå i vente allerede nå :P
Å leve i uvisshet er ekkelt, men er vel ikke så mye å gjøre med så tidlig som dette uansett. Jeg har bare hatt så utrolig mange realistiske drømmer om fødselen i det siste at jeg har nok greid å skremme meg selv mer enn nødvendig med unødvendige bekymringer :)

Jeg har 30-60 min til sykehus, avhengig av trafikk. Men jeg er den eneste hjemme med førerkort. I tillegg er det litt usikkerhet med barna og barnepass. Om fødsel starter midt på natta må sannsynligvis mannen min bli igjen med barna mens jeg reiser før vi kan ringe besteforeldrene på morgenen.
Derfor tror jeg at vi går for planlagt hjemmefødsel. Da slipper vi hele stressmomentet med å reise inn. Jeg har født uten smertelindring før og oppfyller kriteriene for hjemmefødsel.

Jeg har også lang reisevei, forbereder meg på å føde hjemme.
Jeg er heldig og er lavrisiko og frisk med ukompliserte fødsler og svangerskap bak meg.

Ellers ville jeg nok bodd nær sykehus den siste tiden, vil aldri i verden bli satt igang om det ikke er tvingende nødvendig så måtte ventet det ut nær fødested. Jeg går alltid over så hadde nok gamblet på å ikke dra to uker før termin.

Back
Topp