Når får ikke kan ta 15 uker permisjon.

adhd-mamma

Blir kjent med forumet
Hei.
Er bare 7+2. Men mannen har allerede mistet nattesøvnen med tanke på permisjonen.
Han jobber som toppleder og har veldig lyst å ha fri med den lille. Men han forstår ikke hvordan han skal få det til i 15 uker. Er han borte en dag, er han nødt å jobbe disse timene en annen dag, da det ikke er mulighet å sette inn vikar. Jobben hans må gjøres av han uansett.
Det å ta en dag i uka har vi snakket om men da må han jobbe sene kvelder andre dager. Vinning opp i spinning, da han har 3 timer reise hver dag, og han ikke vil komme hjem før vi andre er i seng. Da treffe han ikke storesøster (eller meg).

Regner ikke med at vi er de første i denne situasjonen. Noen som har noen gode råd?

Så kjedelig :( men han har kanskje ferie ila året? Han kan jo ta ut permisjon istedet for ferie over 3 år :) må bare huske å informere nav så han ikke mister retten til permisjon dersom han ikke tar det rett etter deg :)

Får han en stein i hodet, hva skjer da ? Noe en klok nordlending sa til meg i jobbsammenheng. Det ER jo mulig at noe gjør at man må være borte en stund ifra jobb. Og det er faktiskt bare sånn det er. Jobb er jobb, familie bør komme først, men det er nå min mening.

Så kjedelig :( men han har kanskje ferie ila året? Han kan jo ta ut permisjon istedet for ferie over 3 år :) må bare huske å informere nav så han ikke mister retten til permisjon dersom han ikke tar det rett etter deg :)

Det er jo en idé, men da mister han vel ferien?

Vel... ingen er uerstattelig! Vet om flere toppledere som har fått til permisjon. Kanskje han må få en assistent i en periode og kan få til gradert permisjon.

Hva hadde dere gjort om du var toppleder?

Regner med det er flere toppledere som har fått til permisjon. Håpet kanskje noen hadde vært i tilsvarende situasjon og kunne fortelle hvordan de løste det. Eneste løsningen vi har kommet frem til er at han må ha en assistent, men da må det ansettes en ny person til den stillingen og da blir det ved gradert permisjon en liten deltidsstilling- og når man kommer langt nok ut på bygda er kompetanse manglende og en ny ministilling i kommunen er nok lite sannsynlig at en får til.
Men takk for innspill. Vil absolutt bli vurdert :)

Får han en stein i hodet, hva skjer da ? Noe en klok nordlending sa til meg i jobbsammenheng. Det ER jo mulig at noe gjør at man må være borte en stund ifra jobb. Og det er faktiskt bare sånn det er. Jobb er jobb, familie bør komme først, men det er nå min mening.

Nei hva skjer da, nå fortida ville det vært krise!! Ja familie kommer først :) det er vi enige i. Derfor vi prøver å finne en måte å ordne dette på :)

Det er jo en idé, men da mister han vel ferien?

Det blir jo permisjon istedet. Men han får jo ikke alenetiden med barnet.. med mindre du jobber den tiden. Men det blir jo betalt ferie for hans del da.. han har forøvrig fortsatt krav på ferie også, og noen arbeidsgivere vil nok kreve at han tar ut ferieuker.

Nei hva skjer da, nå fortida ville det vært krise!! Ja familie kommer først :) det er vi enige i. Derfor vi prøver å finne en måte å ordne dette på :)
Det vil nok ordne seg, hva skulle dere ønske kunne blitt gjort egentlig ? For å løse dette?

Enig i at familen skal komme først, men for noen er det faktisk ikke mulig å være borte i 15 uker fra jobb. Mannen min driver eget firma, og blir han borte så lenge har han ikke jobb å gå tilbake til. Så enkelt er det. Så hadde han fått en stein i hodet, og blitt borte lenge hadde firmaet gått konk :rolleyes:
Er man ansatt er det jo annerledes tenker jeg :)

Han vil ikke komme hjem før dere er i seng? Er ikke det hyggelig å se familien sin før man legger seg når man jobber såpass mye?

Enig i at familen skal komme først, men for noen er det faktisk ikke mulig å være borte i 15 uker fra jobb. Mannen min driver eget firma, og blir han borte så lenge har han ikke jobb å gå tilbake til. Så enkelt er det. Så hadde han fått en stein i hodet, og blitt borte lenge hadde firmaet gått konk :rolleyes:

Dette blir jo en litt annen situasjon igjen. Her er det jo ikke noen som tvinger mannen din til å jobbe og dere må selv velge hvordan dere skal løse det. Mannen din kan kanskje ha en form for gradert permisjon?

Min mann drev også eget firma når vi fikk første, men vi måtte bare finne en måte å løse det. [emoji4]

Dette blir jo en litt annen situasjon igjen. Her er det jo ikke noen som tvinger mannen din til å jobbe og dere må selv velge hvordan dere skal løse det. Mannen din kan kanskje ha en form for gradert permisjon?

Min mann drev også eget firma når vi fikk første, men vi måtte bare finne en måte å løse det. [emoji4]
Helt klart en annen situasjon siden han ikke har så mye valg. Er man ansatt og noen «tvinger» han til å jobbe kan man jo faktisk bare kreve rettighetene sine og si at jeg skal ha permisjon. (Selv om arbeidsgiver ikke blir så fornøyd, så kan man jo ikke miste jobben av den grunn..) Min mann kan også det, men da har han som sagt ingen jobb etterpå.. det blir noe gradert ja, og resten må jeg ta ulønnet :rolleyes:
Det passer svært dårlig i min jobb også, men det må de bare ordne..

Mannen min er selvstendig næringsdrivende, så kunne heller ikke forlate jobben. Løsningen vår var dagmamma, jeg ut i jobb etter mamma og felleskvoten. Mannen droppet sin kvote helt. Enklere å miste denne gode enn å slite med oppstart av firma igjen.

Er nå gravid igjen og jeg tror vi går for samme løsning. Synd at det er slik, men men.

Det blir jo permisjon istedet. Men han får jo ikke alenetiden med barnet.. med mindre du jobber den tiden. Men det blir jo betalt ferie for hans del da.. han har forøvrig fortsatt krav på ferie også, og noen arbeidsgivere vil nok kreve at han tar ut ferieuker.

Da er vi like langt, desverre men takk :)

Ser utfordringa. Mannen driver et firma på siden, da er de heldigvis to, så det er heldigvis ikke problem for oss. Men lykke til. Håper han får tatt ut mest mulig av permisjonen han også :)

Mannen min er selvstendig næringsdrivende, så kunne heller ikke forlate jobben. Løsningen vår var dagmamma, jeg ut i jobb etter mamma og felleskvoten. Mannen droppet sin kvote helt. Enklere å miste denne gode enn å slite med oppstart av firma igjen.

Er nå gravid igjen og jeg tror vi går for samme løsning. Synd at det er slik, men men.

Veldig trist det er slik. Hadde vært mye bedre om ikke far var tvunget til 15 uker :( har han mulighet til en dag i uken e.l? Det er i hvertfall litt tid med barnet?

Er det virkelig ingen muligheter for at mor får ta får sin permisjon? / deler av permisjonen?

Han vil ikke komme hjem før dere er i seng? Er ikke det hyggelig å se familien sin før man legger seg når man jobber såpass mye?

Så klart er det hyggelig, men med lang reise vei, så er det vanskelig. Og som øverste leder er det ikke alt som bare kan "settes bort" desverre.

Back
Topp