Når får en høre hjertelyden?

Havets fru

Forelsket i forumet
MAI 2013
Jeg lurer på når en får høre hjertelyden hos lege/jordmor. Har lest litt av hvert, men lurer på når det er vanlig å lytte etter den for første gang?
Skjer dette på første svangerskapskontroll? Må en isåfall vente med kontrollen til uke 12? Eller er det mulig i uke 10? Eller skjer dette først senere?
Vil gjerne vite dette før jeg bestiller legetime :-)

Leger/jordmødre har forskjellig praksis. Mange som ikke vil lytte tidelig, for mange som stresser hvis man ikke hører den.
I uke 10 kan du møte på en del som ikke vil lytte enda, hvis du satser på at de skal lytte ville jeg ventet til uke 12.

Jeg fikk høre i uke 12, men ikke alltid man hører da heller fikk jeg vite av jordmoren.

jeg fikk høre i uke 12 sist gang.. men mange som gjør forsjellig tror jeg

Jordmoren jeg gikk til sist målte ikke i det hele tatt før uke 16...

Nå har jeg doppler selv, men foreløpig ingenting å høre. Må vel vente til livmora er over skambenet tenker jeg. 

Eg fekk høre hjertelyden når eg var 13 uker. Eg var gravid med jenta mi. Hun fant den til slutt, måtte leite litt. 

Legen sa til meg at han ikke kom til å lytte etter hjertelyden ved første kontroll rundt uke 12. Det var så ofte de ikke fant den og da ble de kommende foreldre så veldig bekymret.
Sist svangerskap (Snart 9 år siden nå) fikk jeg høre hjertelyen i uke 15.
Tror dette varierer veldig fra plass til plass!

jeg fikk vel høre rundt uke 14 sist tror jeg, har lett med doppler selv senest i dag men finner ingenting enda :)

Back
Topp