Når får deres barn gå å bade alene?

Ikke sikker enda, da mitt barn er bare 7 år. Men Trolig ikke før hun er 13-14 år.
Og muligens ikke da heller, uten voksne.

Helt alene? Ikke så lenge jeg har noe å si.
Sammen med kompiser? 15-16 år. Kanskje.
Nå er han snart 14 og jeg skal være i nærheten. En 12,13,14-åring er absolutt ikke i stand til å se om noen drukner eller står i fare for å gjøre det og iallfall ikke moden nok til å iverksette livredning. De færreste voksne har denne kunnskapen så hvordan forvente at ungdom har det. Og tenk for en skyldfølelse den ungdommen måtte fått hvis det skulle skjedd noe?

Helt alene? Ikke så lenge jeg har noe å si.
Sammen med kompiser? 15-16 år. Kanskje.
Nå er han snart 14 og jeg skal være i nærheten. En 12,13,14-åring er absolutt ikke i stand til å se om noen drukner eller står i fare for å gjøre det og iallfall ikke moden nok til å iverksette livredning. De færreste voksne har denne kunnskapen så hvordan forvente at ungdom har det. Og tenk for en skyldfølelse den ungdommen måtte fått hvis det skulle skjedd noe?
Det der med stille drukning er kjempeskummelt :nailbiting:

Det der med stille drukning er kjempeskummelt :nailbiting:
Tenker på helt ordinær drukning. Ingen kaver rundt i vannet og roper om hjelp når det skjer. De bruker alle sine krefter på å prøve å holde seg over vann og puste - til det ikke går. Det er problemet - alle tror det er hoiing og veiving slik det er på film. Og så er det tvert om.
Stille drukning blir jo noe annet som gjerne kan skje når man er vel oppe av vannet.. men absolutt verdt å huske det også altså :)

Tenker på helt ordinær drukning. Ingen kaver rundt i vannet og roper om hjelp når det skjer. De bruker alle sine krefter på å prøve å holde seg over vann og puste - til det ikke går. Det er problemet - alle tror det er hoiing og veiving slik det er på film. Og så er det tvert om.
Stille drukning blir jo noe annet som gjerne kan skje når man er vel oppe av vannet.. men absolutt verdt å huske det også altså :)
Jeg tror at vi tenker på samme greie:p

Vedlegg

• Screenshot_20200603_221040_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20200603_221040_com.android.chrome.jpg
    26,7 KB · Visninger: 29
Jeg tror at vi tenker på samme greie:p
:D japp.. tenkte du mente den typen der man har fått masse vann i lungene men fremstår fin og frisk - så dør man senere.. men det heter jo sekundær drukning.. my bad :D

:D japp.. tenkte du mente den typen der man har fått masse vann i lungene men fremstår fin og frisk - så dør man senere.. men det heter jo sekundær drukning.. my bad :D
Måtte google for ble usikker selv, derfor la jeg med bildet:p
Leste artikkelen om den gutten som ble tatt bilde av uten at verken fotograf eller moren oppfattet at han holdt på å drukne, på under 1min :arghh: får helt fnatt!

Leste artikkelen om den gutten som ble tatt bilde av uten at verken fotograf eller moren oppfattet at han holdt på å drukne, på under 1min :arghh: får helt fnatt!
Ja den sjokkerte meg også og fikk meg virkelig til å tenke over reglene vi nå har rundt bading her i huset.

Reddet et barn opp av et basseng sånn en gang. Bassenget skrånet og barnet kunne ikke svømme, så barnet kom under da det ikke lenger kunne stå. Så det egentlig helt tilfeldig i sidesynet og fikk løpt bort, hoppet uti og fisket barnet opp. Ingen lyd, ingen veiving eller noe. Sank bare stille nedover mot dypet til hodet var under vann. Da jeg var uti og borte ved barnet hadde barnet vært i vannet i svært kort tid og hatt hodet under i bare et par sekunder - tenk at ting kan gå galt så fort... Dette tilfellet gikk heldigvis bra.

Reddet et barn opp av et basseng sånn en gang. Bassenget skrånet og barnet kunne ikke svømme, så barnet kom under da det ikke lenger kunne stå. Så det egentlig helt tilfeldig i sidesynet og fikk løpt bort, hoppet uti og fisket barnet opp. Ingen lyd, ingen veiving eller noe. Sank bare stille nedover mot dypet til hodet var under vann. Da jeg var uti og borte ved barnet hadde barnet vært i vannet i svært kort tid og hatt hodet under i bare et par sekunder - tenk at ting kan gå galt så fort... Dette tilfellet gikk heldigvis bra.
Det er det som er så skummelt. Det går så fort, og så lydløst :dead:

Aldri? Hehe. Her er eldste kun 6 år så ikke noe å tenke på enda. Husker vi sykla til badeplassen på barneskolen, men mormor og morfar var der jo så fort det var fint vær så vi var aldri alene. Jeg var vel ikke alene før jeg gikk på videregående. Mormor har altid med hjemmelagd brød og hjemmelagd jordbær syltetøy så altid reist på stranden med dem uansett om venner var med eller ikke.

Tanken på at mine skal bade alene uten voksne er skummel, 12 og 13 år. Så det er helt uaktuelt for vår del. Begge kan svømme godt, men tanken på at noe skulle skjedd er fæl... så jeg eller andre voksne blir med enn så lenge!

Ikke helt alene . Men med venner , kan slippe eldste ned til vannet alene med venninde feks. 11 år. Begge har svømt siden før skolen , har svømmekanappen.
Jeg sier ikke at svømmere kan drukne !
Han på 9 får ikke svømme til brygga alene osv. Fordi han er ikke trygg og ikke jeg på han. Når søster var 9 svømte hun til brygga, men da var jeg også svært på vakt .

Med andre var jeg og min bror, ofte sammen med når fetter, alene og badet fra alder langt under hva jeg tillater mine. Akkurat som vi hadde strengere regler enn våre forlate hadde hatt.

Min eldste blir 12 i sommer og det har ikke vært noe tema enda. Tenker den hypersosiale søstra med venner som får lov til mer enn henne kommer til å mase før ham. Men hun er bare 9 enda så ikke på noen år.

Min på 13 har vært med en gruppe venner på stranda nå i år. Men det er en strand hvor du må litt ut for å få det dypt og hun får ikke svømme på dypet når de er alene. de bader ikke så mye heller. Spiller ball og sitter og prater og ser på gutta for det meste.

Sender meg snap hver time for å vise at hun lever ...

Back
Topp