Når et barn blir utvist fra skolen

Greven av gral

Forumet er livet
VIP
skal man da bare møte dagen derpå, som om ingen ting har hendt?
Blir det ikke noe etterspill når hendelsen er så alvorlig at man tyr til bortviselse?

Noen som vet?

nå vet jeg hvor gamlet barne er og slikt
men slik jeg har forstått det her så får barne/ungdomen med seg et skriv hjem evt pr tlf om hva som har skjedd, og evt om de ska holde seg unna skolen lenger en den dagen de ble sendt hjem. Og som oftest så har de møtte med lærer,elev, foreldre evt hs og PPt spørs litt på hva årsaken til utvisning

man blir vel utvist for så og så mange dager, også skal lærer/rektor ha samtale med foreldrene. vanligvis

Der hvor jeg jobber er det ganske drastisk når man utviser et barn ifra skolen.
Den avgjørelsen er det rektor som tar. Foreldre skal selvsagt kontaktes og informeres om situasjonen og utfallet.

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

Der hvor jeg jobber er det ganske drastisk når man utviser et barn ifra skolen.
Den avgjørelsen er det rektor som tar. Foreldre skal selvsagt kontaktes og informeres om situasjonen og utfallet.

Her var det lærer som tok den avgjørelsen. Vi ble kontaktet og fikk beskjed om å hente han umiddelbart. Min mann hentet og fikk beskjed om at saken var ferdig diskutert. Jeg skjønner årsaken til bortvisning, men ikke oppløpet i forkant. Derfor er jeg jo også spent på etterspillet. Rektor var ikke tilgjengelig pga kurs i dag, fikk jeg beskjed om når jeg ringte. Derfor holder jeg barnet hjemme i morgen, til situasjonen rundt er avklart[:)]

Han hadde låst seg inne på do og nektet å komme ut. Vaktmester bryter opp døra og gutten gjør utfall mot en lærer. Han blir holdt fast, så han fikk heldigvis ikke slått. Men det ville han ha gjort.
Jeg forsvarer ikke gutten, men å presse en gutt med ADHD opp i et hjørne uten fluktmuligheter er ikke spesielt lurt[:o]

ORIGINAL: *Susa*

Oj!!! Dårlig håntering av skolen!

Enda verre at jeg faktisk sto å pratet med han i telefonen og nesten hadde meglet han ut[:o][&:]

Høres så absolutt som om skolen har håndtert dette veldig dårlig ja....
En ting er å få sendt han hjem for dagen, men kan ikke forstå at dette er noe som skal få utvisning som konsekvens over flere dager.

En ting er å få sendt han hjem for dagen, men kan ikke forstå at dette er noe som skal få utvisning som konsekvens over flere dager.

Han er såvidt jeg vet utvist/bortvist ut dagen. Man har ikke lov å utvise elever for flere dager på barnetrinnet. Jeg skjønner at vi måtte hente han, når det først var så galt. Men det må jo bli noe oppfølging av dette. Ikke noe kjekt å sende han tilbake med så mange løse tråder. Da skaper vi jo bare nye konflikter.
Så det er egentlig det jeg lurer på, hva skjer nå[:)]

Jeg vet ikke, men du kan få en dytt og en mening [8D]

Tror jeg hadde tatt kontakt med skolen om jeg ikke hørte noe mer. For virker som lærere etc trenger opplæring i hvordan håndtere ditt barn. Har du en kontaktperson i ppt ellernoe som kunne hjulpet til med dette?

ORIGINAL: AnaBanana

Tror jeg hadde tatt kontakt med skolen om jeg ikke hørte noe mer. For virker som lærere etc trenger opplæring i hvordan håndtere ditt barn. Har du en kontaktperson i ppt ellernoe som kunne hjulpet til med dette?

Jeg har lagt igjen en beskjed til rektor om at hun må ringe meg i morgen. Hvis ikke jeg hører noe før lunsj, ringer jeg igjen. Jeg har også tatt kontakt med BUP og bedt om time til veiledning til hvordan vi skal håndtere saken. Tar kontakt med PPT i morgen.

ORIGINAL: AnaBanana

Enig med Anabanana.

ORIGINAL: Greven av gral

Han er såvidt jeg vet utvist/bortvist ut dagen. Man har ikke lov å utvise elever for flere dager på barnetrinnet. Jeg skjønner at vi måtte hente han, når det først var så galt. Men det må jo bli noe oppfølging av dette. Ikke noe kjekt å sende han tilbake med så mange løse tråder. Da skaper vi jo bare nye konflikter.
Så det er egentlig det jeg lurer på, hva skjer nå[:)]

Selvsagt bør dere få oppfølging. Det skulle dere hatt i dag.
Ikke kjekt for hverken foreldre eller barnet å komme tilbake til skolen uten å følge at ting er oppklart og i orden igjen. Barnet skal føle seg trygg for konflikter når det kommer på skolen igjen.

Jeg syns dette var utrolig dårlig håndtering av skolen, faktisk helt uavhengig av diagnose eller ikke. Ingen barn fortjener å bli straffet og ikke få noen forklaring/opprydning i det etterpå!

Jeg hadde kontaktet skolen og bedt om et møte for å få ordnet opp i dette. Hvis ikke de tar initiativet, så hadde jeg gjort det.

Skolen har ikke lov å utvise over flere dager (barneskolen). rektor kan bortvise elev fra skolen resten av dagen. Det er den absolutt strengeste straffen en skole har. Har aldri opplevd den brukt.

ORIGINAL: Greven av gral

Han hadde låst seg inne på do og nektet å komme ut. Vaktmester bryter opp døra og gutten gjør utfall mot en lærer. Han blir holdt fast, så han fikk heldigvis ikke slått. Men det ville han ha gjort.
Jeg forsvarer ikke gutten, men å presse en gutt med ADHD opp i et hjørne uten fluktmuligheter er ikke spesielt lurt[:o]

Var det alt? Herregud da? Det var småting! Bryte opp døren da. Makan! Vente til han kom ut, hva med det? Merkeligste jeg har hørt tror jeg. Klønete og til dels fullstendig å gå over streken av skolen! Dette kunne vært løst gjennom å enkelt å greit la gutten roe seg og komme ut når han var klar. Han trenger jo fluktmuligheter med sin diagnose. Så kunne man tatt etterspill på det som skjedde forut når han hadde roet seg. Bortvising fra skolen??? FOR DET? Jeg er overrasket over den manglende kompetansen hos enkelte. Ville absolutt hatt en forklaring på hva som skjedde først, for det bør ha vært meget alvorlig for å forsvare skolens handlinger.

For meg som mamma så syns jeg dette er veldig vondt. Jeg føler jo at gutten har krysset en grense han ikke burde. Men jeg er også lærer og har hatt liknende episoder med utagering selv. Regner med at læreren ikke har det noe godt hun heller. Jeg ser jo at skolen bør få enda mer veiledning i forhold til hvordan de skal håndtere han. Og jeg skulle ønske de hadde ringt meg opp igjen før de brøyt seg inn. Da kunne jeg fortalt dem hva utfallet ville bli.

På vgs har jeg som lærer lov til å bortvise en elev for inntill 2 timer. Men dette er ganske alvorlig og det skal veldig gode grunner til at det brukes. Har kun gjort det en gang selv og det ga ingen god følelse. Men jeg ringte foresatte og pratet med dem i over en time, samt at eleven visste hun skulle inn til meg å snakke ut kl 09 dagen der på.

Jeg syns grunnen for bortvisning er god nok, men sitter som sakt med følelsen "hva nå?"
Vi må jo prøve å unngå at slike episoder oppstår

Back
Topp