Når er man mest fruktbar?

miriamsmamma

Elsker forumet
Hvor mange dager etter mensen?

ORIGINAL: Nen

Eggløsning er vel 14 dager FØR mensen, så antall dager etter mensen kan derfor variere!

ikke noe ca en gang?

Spørs hvor lang syklus du har..
Ingen er vi like, så ingen konkret fasit på dette desverre.

hmm nei

Om du legger inn syklusen din på bv sine sider, får du opp sånn ca når du er mest fruktbar. Du kan jo også kjøpe eggløsingstester for å se nøyaktig når du har eggløsing.

Prøver dere?[:)]

Du er mest fruktbar i dagene rett før eggløsningen. En er totalt sett fruktbar i ca en uke, 5 dager før EL, og en dag etter.

Så da er cluet og finne ut når eggløsningen din er.

EL finner sted i gjennomsnitt 14 dager før neste mens. Hvor lenge før er fast fra måned til måned for en kvinne, men varierer fra kvinne til kvinne. Det vanligste er en plass mellom 12 og 16 dager, men alt fra 10 til 18 dager er innenfor normalen.

Du er med andre ord fruktbar potensielt fra 20 dager før neste mens, til 9 dager før neste mens. Om du har stabile sykluse er dette lett å regne ut. Om dere IKKE ønske å bli gravid, er dette  ikke sikker prevensjon ("sikre periode" gir mange babyer hvert år) men om dere ønsker det, er det i denne perioden det er aktuelt å unnfange et barn.

ORIGINAL: Bens mamma

hehe har ikke bestemt meg ennå.. sambo vil gjerne, men jeg studerer og det passer egentlig ikke bra emd engagstønnad en gang til

nå fantn ejg den kalkulatoren. da vet jeg det i allefall

ORIGINAL: Tinka og Noah

ORIGINAL: miriamsmamma

ORIGINAL: Nen

Eggløsning er vel 14 dager FØR mensen, så antall dager etter mensen kan derfor variere!

ikke noe ca en gang?

må du vite nøyaktig, kan du gå til legen eller ta eggløsning test. verre enn det er det ikke. sånt varierer veldig fra pers til pers. hos de fleste ligger det midt i. 2uker etter mensen/samme som 2uker før mensen. du har barn fra før. trodde man viste sånt da jeg.

ja jeg har fra før. men da ble jeg jo bare gravid, visste omtrent ikke hva eggløsning var

ORIGINAL: Mar_78

Tror det er ganske individuelt hvor mange dager man er fruktbar. Noen er sikkert en hel uke, mens andre er kun en dag

Altså, egget "lever" bare i et døgn fra eggløsningen, så kvinnen er sånnsett bare fruktbar i et døgn. Men mannens sædceller kan leve inni helle i flere dager, opptil 5 dager under optimale forhold, men normalt sett i alle fall i ca 3 dager i dagene før hennes EL, fordi horholdene i skjeden og livmoren da er "sædvennlige" i motsetning til hva de er på andre tider av syklusen)

Så derfor kan kvinnen bli gravid av sex hun har hatt flere dager før hun hadde eggløsning. HUN er sånnsett ikke direkte fruktbar den dagen, men pga sædens levetid kan hun likevel blir gravid av det, og regnes derved som fruktbar. Sånnsett er det delvis mannen som "bestemmer" hvor mange dager kvinnen er fruktbar.

ORIGINAL: miriamsmamma

ORIGINAL: Bens mamma

hehe har ikke bestemt meg ennå.. sambo vil gjerne, men jeg studerer og det passer egentlig ikke bra emd engagstønnad en gang til

Skjønner godt dere vil ha èn til. Så søt som Miriam er.[:)][;)]

Back
Topp